V posledních měsících se veřejná rétorika o kodexu chování stále více prolínala s tím, jak kanadští spotřebitelé pociťovali tlak vyšších výdajů za potraviny. Situace se začala komplikovat i kvůli názorovému rozdělení pěti nejvýznamnějších hráčů v prodeji potravin.
Zatímco společnosti Sobeys/Safeway, Costco a Metro kodex s výhradami podpořily, Loblaws a Walmart dlouhodobě upozorňovaly na obavu ze zvýšení nákladů a návazně i cen pro spotřebitele.
ExportMag.cz: Exportní aliance? Staví vzorové chytré město, šíří slávu českého piva
Nyní obě společnosti Loblaws a Walmart odmítly podepsat kodex chování s tím, že by to vedlo právě ke zvýšení cen. Příprava kodexu se tak prakticky zastavila. Aktuální vývoj rozvířil debatu v Dolní sněmovně Parlamentu, kde někteří poslanci již veřejně uvedli, že bez zapojení všech hlavních hráčů kodex nebude fungovat. Současně uvedli, že pokud se obě společnosti ke kodexu nepřipojí, doporučí federální a také provinčním vládám, aby kodex chování zakotvily přímo v zákoně.
V tomto ohledu někteří politici připomněli podobné kodexy chování, které již fungují od roku 2010 ve Spojeném království, resp. od roku 2015 v Austrálii. Podle nich zavedení kodexu chování mělo skutečně pozitivní dopad na ceny v obchodech s potravinami. Kanadský model má stejné aspekty jako ten britský a australský, liší se však v jednom zásadním ohledu: má se vztahovat na všechny články v dodavatelském řetězci, což je podle odborníků mnohem složitější.