K Latinské Americe jsme měli blíže za Československa než nyní, říká honorární konzulka v Uruguayi

Vztah České republiky k zemím Latinské Ameriky je podle honorární konzulky v Uruguayi Adriany Dergam paradoxní.

Československo totiž mělo k zemím na jih od Spojených států blíže než samostatný český stát. Zásluhu na tom měl zejména legendární podnikatel Tomáš Baťa, který v regionu postavil nejednu továrnu. Návrat k tomuto stavu je jedním z hlavních úkolů honorární konzulky. Jde totiž o trh s více než 650 miliony obyvatel. Letos navíc slavíme 100 let diplomatických vztahů Uruguaye a České republiky.

Základem k obnovení obchodních vztahů je podle Dergam zlepšení informovanosti o dění v regionu. „My tam nemáme žádného zpravodaje v rozhlase, my tam nemámě žádného zpravodaje v televizi,“ říká konzulka. Upozorňuje tím na to, že do Česka se dostávají zejména katastrofické či bizarní zprávy. Součástí snahy o obnovení vztahů je mimo jiné vydání knihy, která má připomenout vše, co Česko s Uruguayí, respektive s celou Latinskou Amerikou spojuje. „Podnikatelsky je potřeba začít více mluvit, aby se lidé nebáli,“ dodává Dergam.

Jednou z byznysově nejzajímavějších zemí v regionu je Mexiko. Kromě obrovského trhu, čítajícího stovku milionů obyvatel, je přímo napojené na Spojené státy a Kanadu obchodní dohodou USMCA, která nahradila předchozí smlouvu o volném obchodu známou pod zkratkou NAFTA. V Mexiku najdou odbyt například strojírenské výrobky, konkrétně pak specializovaná těžařská technika.

Jak úspěšně vstoupit na zahraniční trh? Čtěte Desatero exportéra pro Latinskou Ameriku

Zejména pro české podniky je země navíc výhodná tím, že patří mezi desítku největších výrobců automobilů. Všechny evropské značky tam mají své zastoupení a nejedná se jen o výrobní kapacity, ale také v zemi provozují inovační a vývojová centra. Zde se naskýtá příležitost i pro tuzemské startupy. „Pokud se vám nepodaří Německo na první dobrou, pojďte do Mexika,“ tlumočí Dergam radu, kterou dává českým startupistům. V Mexiku totiž kromě přístupu k německým výrobcům mohou získat kontakty i na americké automobilky, jako je třeba Ford.

Odkaz Baťi i Jelínka

V regionu se českým exportérům daří například v Chile, které je obecně považováno za nejevropštější zemi Latinské Ameriky. Kromě tradičních vazeb (například zastoupení Baťových závodů či likérky Jelínek) patří mezi výhody Chile nízká míra korupce a vysoká transparentnost státních úřadů. Malým či rodinným podnikům doporučuje Dergam expanzi do Kolumbie. Když se místní partner dostatečně nadchne pro produkt, tak i malá firma může mít šanci, popisuje konzulka. Aktuálně je v zemi poptávka pro produktech s vysokou přidanou hodnotou, kyberbezpečnosti a také po zelených řešeních.

Dalším ze států, kde mělo Československo dobré jméno, je Peru. V zemi jsou známé tradiční české strojírenské výrobky, cukrovary i pivovary. „Na Československo velmi dobře vzpomínají, a to je ohromný kus práce,“ říká konzulka a dodává, že nyní máme jen třetinovou obchodní bilanci oproti minulosti.

Budoucnost vidí konzulka v alianci MERCOSUR, kde by po kompletní ratifikaci obchodní smlouvy mohly vymizet obavy exportérů o cla, trhy, značky i duševní práva. Prim v této alianci hraje Brazílie, která je jedním z největších světových trhů. Zároveň je ale nutné podotknout, že současná politická situace je nestabilní a v zemi přetrvávají značné sociální a společenské rozdíly.

Poslechněte si epizodu podcastu Kateřiny Haring Podnikatelka, kde Adriana Dergam detailně popisuje podnikatelské prostředí v Latinské Americe

Stabilní odrazový můstek

V porovnání s Brazílií či Argentinou je Uruguay spíše malým státem. Rozlohu má větší než bývalé Československo, ale žije v něm jen 35 milionů obyvatel. Mezi tradiční exportní artikly patří zejména sójové boby a hovězí maso. V posledních zhruba 15 letech ale země prochází transformací. Namísto zemědělství, které je náchylné k sezónním vlivům, nemocem skotu a podobně, Uruguay vsadila na cestu inovací a směřuje k tomu, aby se stala hlavním technologickým hubem Latinské Ameriky. „Dnes tam najdete největší konektivitu,“ popisuje konzulka rozvoj nejen optických sítí. Země má také nejvíce technologických firem v přepočtu na obyvatele z celého regionu.

Uruguay také těží ze své neobyčejné společenské a zejména politické stability, stala se tak pro řadu exportérů „bezpečnou branou pro vstup do Latinské Ameriky“. Země zaručuje finanční bezpečnost, umožňuje operace v různých měnách a podnikání nepodmiňuje nutností místního partnera. Kromě řady menších exportérů tam proto zakotvili i giganti jako je Amazon, kteří tam vybudovali operační centra pro celou Latinskou Ameriku.

Země přitom skýtá příležitosti i pro začínající podniky. „Nezačínejte v Brazílii, kde je to velké a komplikované,“ radí konzulka startupistům a dodává, že Uruguay nabízí malou testovací plochu, která dobře poslouží jako odrazový můstek do zbytku regionu. Z tuzemských podniků se do země chystají například technologické a agroprůmyslové společnosti.

Dergam také upozorňuje na to, že je zvykem českých firem si v jednotlivých destinacích navzájem pomáhat a připomíná také služby agentury CzechTrade, která region Latinské Ameriky pokrývá šesti místními kancelářemi. „CzechTrade si uvědomuje nakolik je to velká příležitost, zvláště po covidu, k rozrůznění našich obchodních vztahů a trhů,“ uzavírá konzulka.




• Témata: Zahraniční obchod
• Teritorium: Brazílie | Chile | Mexiko | Peru | Uruguay