Káhira sází na ekologičtější veřejnou dopravu

Egypt se musí neustále vypořádávat s rychle rostoucí populací, dopady klimatických změn i znečištěním, které kromě elektráren a továren způsobuje i zaostalá veřejná doprava.

Tíživá je situace zejména v Káhiře, která hledá způsoby, jak zajistit šetrnější hromadnou dopravu. Kromě chystaných nových linek metra metropole poptává také elektrobusy.

Ilustrační fotografie | Baloncici / Shutterstock.com

Káhira zahrnuje v širším slova smyslu až 25 milionů obyvatel, což představuje enormní tlak na místní dopravní systém. Kromě všudypřítomných zácp se množství dopravních prostředků v ulicích spolu s jejich zastaralostí promítá i do kvality ovzduší, která mnohonásobně převyšuje přijatelné normy Světové zdravotnické organizace.

ExportMag.cz: Vývozce relé boduje v Maroku

Dlouhodobou snahou egyptské vlády je proto rozvoj dopravní infrastruktury i přechod na modernější a ekologičtější hromadnou dopravu. V pokročilé fázi výstavby je projekt jednokolejné dráhy, jejíž dvě tratě propojují „starou“ Káhiru s novým hlavním městem na východě, a naopak se sousedícími sídly na západě. Stále se také o další stanice rozšiřují aktuální tři linky metra, čtvrtá je ve výstavbě a další dvě v plánu.

Nejvíce je však hromadná doprava egyptské metropole stále závislá na autobusech, kterých jen Káhirský dopravní podnik (Cairo Transport Authority, CTA) spravuje na tři tisíce. Jejich stáří často přesahuje 30 let, jsou poruchové a špatně udržované, o naplňování emisních norem si potom mohou nechat jen zdát.

Úvěr od Světové banky

Jedna z aktuálních iniciativ, která má za cíl vozový park modernizovat a přitom zlepšit kvalitu ovzduší i částečně ochránit obyvatele měst před neustálým hlukem, zahrnuje tendr na nákup 180 nových elektrobusů pro veřejnou dopravu. Projekt bude financován z úvěru Světové banky, odběratelem na egyptské straně je CTA a výběrové řízení je otevřeno do 16. prosince 2024, do tendru se tak mohou zapojit i čeští dodavatelé.

Součástí zakázky je navíc i dodávka dobíjecích stanic, náhradních dílů a servisních služeb minimálně na jeden rok s možností rozšíření na dva až tři roky. Díky novým elektrobusům se obyvatelům Káhiry alespoň zčásti uleví a město se postupně začne přibližovat metropolím, kde jsou obdobné prostředky hromadné dopravy považovány za zcela samozřejmé.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Káhiře (Egypt). Autor: Ondřej Cuchý, ekonomický diplomat.

• Teritorium: Afrika | Egypt | Zahraničí
• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Automobilový průmysl

Doporučujeme