Země plánuje velké investice do infrastrukturních projektů, což přináší řadu obchodních příležitostí také pro zahraniční firmy. Kambodžská silniční síť trpí nízkou hustotou a pokrývá spíše rovinaté jižní oblasti země. Železnice je zastaralá a neefektivní. Vodní doprava momentálně využívá především toku řeky Mekong, po které je zboží dopravováno do přímořských přístavů ve Vietnamu.
Postupně jsou budovány nové mezinárodní letištní huby (nové letiště v Siem Reapu zahájilo provoz letos, v Phnompenhu se předpokládá dokončení v příštím roce), nicméně řada okrajových regionů s potenciálem turistického ruchu zatím odpovídající leteckou infrastrukturou nedisponuje. Podle indexu logistické výkonnosti (LPI), vydávaného Světovou bankou, se Kambodža z hlediska kvality infrastruktury související s dopravou v roce 2023 umístila až na 125. místě ze 139 sledovaných zemí. V měření získala pouze 2,1 z 5,0 možných bodů. Pro srovnání sousední Thajsko se v celkovém stavu dopravní infrastruktury umístilo na 25. místě se skóre 3,7 bodu a Vietnam na 47. pozici se ziskem 3,2 bodu.
ExportMag.cz: Čipy a jízdní kola. V čem ještě exceluje malý velký Tchaj-wan?
Úřady vytipovaly na 150 projektů
Úřady proto schválily takzvaný Komplexní hlavní plán kambodžského tranzitního a logistického systému na období 2023–2033, zpracovaný ve spolupráci se Světovou bankou, japonskou rozvojovou agenturou JICA a několika čínskými společnostmi. Na jeho základě má dojít k rozšíření vysoce účinných tranzitních systémů v celé zemi (a také k propojení do dalších zemí regionu jihovýchodní Asie), které výrazně přispějí k posílení národního hospodářského růstu a zároveň budou reagovat na potřeby udržitelné a sociálně-ekonomické společnosti.
Investice do infrastrukturálních projektů by během následující dekády měly dosáhnout hodnoty 36,7 mld. USD. Vedle výstavby, případně modernizace letišť, se budoucí rozvoj týká dálniční a silniční sítě, železnice, říční i námořní dopravy, a to včetně přístavů.
Rada pro rozvoj Kambodže a Ministerstvo veřejných prací a dopravy (MPWT) v komplexním hlavním plánu identifikovaly celkem 174 prioritních projektů, z toho 94 silničních, 8 železničních, 23 projektů říční, 20 námořní dopravy a 10 projektů letecké dopravy, 15 logistických a 4 další projekty.
Země chystá mise do EU
Kambodžská vláda chce pro projekty využít mechanismu partnerství veřejného a soukromého sektoru, a především zahraniční zdroje financování. Je zřejmé, že velká část aktivit bude realizována čínskými firmami (například vodní kanál Funan Techo, který jako součást iniciativy Pás a stezka, má propojit hlavní město Phnompenh s přímořským městem Kep).
Nicméně Kambodža dává zřetelně najevo, že v rámci diverzifikace stojí i o prohloubení spolupráce se subjekty z dalších zemí, včetně členských států EU. V této souvislosti plánuje v blízké budoucnosti sérii obchodních misí do EU, během nichž chce prezentovat investiční a obchodní příležitosti v zemi, a to včetně zapojení do infrastrukturálních projektů.
V případě, že se ČR stane jednou z cílových zemí, budou mít české firmy možnost oslovit kambodžské představitele osobně. I kdyby k tomuto však nedošlo, vždy bude příležitost kontaktovat příslušné kambodžské instituce nebo se stát součástí většího řešení na nadnárodní úrovni s dalšími evropskými partnery.