Provozovna nabízí široký sortiment od oblázků, dekorační drtě přes stavební kámen po valouny a solitéry. Samotný název firmy – Kámen PLUS s.r.o. – ale naznačuje, že zákazník získá i něco víc: profesionální služby postavené na moderních technologiích a zkušených zaměstnancích s odbornými znalostmi.
Petr Vařeka se okolo kamene ochomýtal už odmala, jeho babička i táta totiž pracovali v kamenolomu. Na radu maminky však vystudoval úřednickou školu. Jenže už brzy po nástupu do praxe si uvědomil, že jednotvárná práce za stolem nebude nic pro něj. Rozhodl se tedy navázat na rodinnou tradici a obrátil svou pozornost ke kamenům.
V začátcích pomohla rodina i tvrdohlavost
Historie firmy Kámen PLUS s.r.o. se začala odvíjet v roce 2006. „Chodil jsem po lomu a zjišťoval, co je tam vůbec za kameny a k čemu by šly využít,“ vypráví Petr Vařeka. „Tehdy ještě nebylo moc firem, které by prodávaly kameny, a ještě méně se jich prezentovalo na internetu.“ Začal třídit kameny podle účelu, nejprve bez strojů a pomocníků, a vymýšlel, kde produkty skladovat a jak rozšířit sortiment.
První tři roky podnikání nebyly vůbec snadné, přestože podnikatelská činnost tehdy nebyla sešněrovaná tolika předpisy a normami. Veškeré výdělky šly do strojů a na mzdy prvního zaměstnance. „Nikdo v okolí nechápal, co dělám. Zatímco kamarádi odjeli do Irska za dobře placenou prací, já se rozhodl zůstat u kamene,“ vzpomíná Petr Vařeka. „V lomu se mi smáli, že to nevydržím, že je to fyzicky náročná práce. Já vydržel, přestože to bylo těžké – kdybych tehdy nebydlel u rodičů, asi bych umřel hladem,“ dodává s trochou nadsázky.

Hned zpočátku si stanovil jasné pravidlo – co slíbí, to taky dodrží. Někdy to znamenalo pracovat dlouho do tmy, svítit si na práci reflektory auta a doskládávat palety, pro které si druhý den ráno měl přijet zákazník. Díky tvrdé práci a přístupu k zákazníkovi se firmě začalo dařit, rozšířila se o další stroje a zaměstnance a začala éra vylepšování, která pokračuje dodnes.
Na radu svého otce si Petr Vařeka doplnil vzdělání na kamenické škole v Hořicích v Podkrkonoší dálkovým studiem. Po úspěšném dokončení školy a splněné praxi v oboru složil zkoušku na Obvodním báňském úřadě. V kombinace s odbornou způsobilostí jeho otce získala firma další odborná oprávnění jako hornická činnost a zpracování kamene. Vzdělání si zakladatel firmy rozšířil ještě o bakalářské studium ekonomického směru.
Zkoušet nové věci, naslouchat kolegům a nezbláznit se
„Celé moje podnikání až do dnešního dne je jenom o zkoušení toho, co funguje a co ne,“ říká Petr Vařeka. „Dokážu už sice trochu odhadnout, co se podaří, ale stejně to musím vyzkoušet.“ Ve firmě se může opřít o svoje nejbližší kolegy Davida Ignačáka, vedoucího prodejny, který začínal před skoro 20 lety jako brigádník, a Libora Sommera, odborného prodejce. Za úspěchem firmy ale stojí nespočet dalších lidí. Její zakladatel na spolupracovnících oceňuje, že přicházejí s nápady, jak věci v prodejně vylepšit a do čeho investovat. Uvádí, že najít schopného pracovníka navíc zapáleného pro věc není vůbec jednoduché, a o to víc si váží svého sehraného týmu.
Během sezóny firma odbaví stovky objednávek. Každá z objednávek zahrnuje osobní i telefonickou komunikaci se zákazníkem, zjištění, jaký materiál je potřeba, jaké množství, k jakému účelu budou produkty sloužit a kdy je nutné je dodat. S nárůstem objednávek a prodlužováním sezóny je práce stále náročnější, a to i psychicky. Pár týdnů od poloviny prosince do poloviny února je tak pro tým vítanou přestávkou, kdy mohou nabrat síly a věnovat se nápadům, co vylepšit na další sezónu.
Na stres nejen z práce našel Petr Vařeka recept po období, kdy se ocitl na hranici vyhoření. Vnitřní neklid a nespavost překonal změnou životního stylu. „Hledal jsem souvislosti mezi spánkem, odpočinkem, jídlem a cvičením a zakusil jsem, jaké dopady má nedostatek spánku a do jaké pasti můžete spadnout,“ vysvětluje podnikatel. Co doporučuje každému bez rozdílu? „Spánek je základ. Takže dobře se vyspat, zacvičit si, dobře se najíst a dobře se naladit.“
Spokojenost zákazníků je ukazatel úspěchu
Spokojenost zákazníka byla od prvopočátku prioritou a je také měřítkem úspěchu. Tým kamenické firmy má rozsáhlé znalosti o sortimentu. Petr Vařeka navštěvuje lomy napříč Evropou. Za dobu podnikání projel lomy v Česku, na Slovensku v Polsku nebo Itálii a nabyté informace dokáže kupujícím předat. „Zákazník hned pozná, jestli víte, o čem mluvíte, jestli vás to baví, nebo to děláte jen proto, že prodáte nějaké kameny,“ vysvětluje. „Samozřejmě jsou zákazníci, kteří si přijdou koupit tři pytlíky oblázků a odbornou radu až tak nepotřebují, ale u komplexnějších projektů jsou zkušenosti a znalosti nezbytné a není možné to nijak obejít.“
Na webu kamenplus.cz navíc každý měsíc vychází článek týkající se kamenické činnosti nebo zajímavosti související s kameny. Nově vznikají také video rozhovory o realizacích. Za články stojí Jan Kovařík, který stránkám a firmě také vtiskl vizuál. Články a ostatní materiál vznikají v dlouhodobém plánu sestaveném s Petrem Vařekou, který u textů provádí faktickou korekturu. K navázání spolupráce došlo asi před deseti lety náhodou v lulečské prodejně, kam si grafik přijel koupit kameny. O nově navrženém logu majitel firmy nejprve pochyboval, ale čistý a jasný design ho nakonec přesvědčil. A jak přiznává, vzít do týmu Jana Kovaříka bylo jedno z nejlepších rozhodnutí.
Příklady realizovaných projektů:
- Instalace kamenů v Grand Hotelu Hradec
- Pietní místo pro zemřelé a nenarozené děti v Boskovicích
- Zídka ve vile Tugendhat
„Největší štěstí celého podnikaní je najít kolegy, ať už zaměstnance, nebo externisty, kteří jsou stejně zapálení jako vy. Pak má práce úplně jiný spád,“ dodává Petr Vařeka. Jan Kovařík vytvořil celou korporátní identitu, manuál, jak se firma prezentuje na webu, sociálních sítích a jak komunikuje se zákazníky. K ruce má Kámen PLUS i marketingovou společnost, která pomáhá zvyšovat dosah.
Náročný vývoj aplikace na automatizaci pracovních procesů se vyplatil
Jednou z nejnáročnějších věcí, kterými si firma prošla, byl vývoj aplikace, která zjednodušuje fungování provozovny. Čtverečkovaný sešit, kam se zapisovaly objednávky, nahradila po roce vývoje první verze aplikace. „Vymyslel jsem, co všechno v ní má být, a programátoři to naprogramovali,“ říká Petr Vařeka. „Jenže na každou funkci tam bylo tlačítko, až jich bylo tolik, že jsem nevěděl, na co ‚tapnout‘.“ Do hry vstoupil grafik a navrhl nový, jednoduchý a intuitivní vzhled. I tak bylo ale testování náročné: z prodejce, manažera, majitele a zakladatele firmy se Petr Vařeka stal i beta testerem nové aplikace.
I když ho nová role nijak netěšila, protože bylo neustále nutné dolaďovat funkčnost, dnes si bez aplikace nedovede představit provoz firmy. „Kolegové zadají objednávku, která se všem hned zobrazí v telefonu, víme, kdo co dělá, kolik materiálu je skladem. V aplikaci vytváříme objednávky a nabídky, můžeme plánovat trasy, určovat ceny nebo třeba zavolat dopravci.“
V současnosti se pracuje na dalších vylepšeních a jedním z těch zásadních je systém lokalizačních stojánků pro označování kamene. V aplikaci budou ukazovat, pro koho je kámen rezervovaný a kde přesně se nachází stojánek označující kámen pro danou objednávku. Bylo potřeba vybudovat hardwarovou síť, naprogramovat chování čipů, navrhnout stojánky, které budou funkční, odolné vůči počasí a zároveň budou estetické a to celé implementovat do aplikace.
Do inovace stojánků se zapojil i Vařekův bratr, který navrhl, aby se stojánky tiskly ve 3D tiskárně. Dalším úkolem tedy bylo vytvořit 3D model a vybrat správný filament používaný při tisku. „Celý systém byl zatím nejkomplexnější a největší investice,“ přiznává Petr Vařeka. „V krátkodobém horizontu to určitě přinese nejméně peněz, ale výrazně to ušetří čas, který bychom strávili pobíháním po prodejně.“
Rodina firmě pomáhá i nadále, v budoucnosti možná vypomůžou roboti
Kámen PLUS s.r.o. má dnes šest kmenových zaměstnanců, do týmu však patří řada dalších lidí včetně dodavatelů, jako jsou smluvní dopravci, těžká technika pro návoz a třídění kamene, grafik, marketingové společnosti a další. Nadstandardní vztahy má firma i se zahradními architekty či designéry. Do fungování firmy se zapojují i členové rodiny Petra Vařeky. Maminka spravuje účetnictví a pomáhá odbavovat horu dokumentů nezbytných pro fungování firmy. Bratr působí jako IT podpora ve věcech týkajících se počítačů, 3D tisku a techniky a jako konzultant nových nápadů. A na tatínka vzhledem k jeho dlouholetým zkušenostem a znalostem z oboru je možné obrátit se s žádostí o radu či lehké nasměrování.
A není vyloučeno, že v budoucnosti firma zapojí i roboty. Americká společnost Boston Dynamics vyrábějící roboty sice na žádost o testování jejich robota při sběru kamene odpověděla zamítavě, zakladatel kamenické firmy však v souvislosti s rozmachem robotizace a umělé inteligence zůstává optimistický. „Jakmile bude možné zapojit robota, chtěl bych být první, kdo ho v lomu otestuje,“ plánuje Petr Vařeka. Práce v lomu je fyzicky náročná i s využitím veškeré moderní techniky. Jak podnikatel říká, v létě je tam horko, v zimě zima, když prší, je tam bahno, a když je zrovna sucho, tak se tam zase práší.
V příštím roce firma Kámen PLUS s.r.o. oslaví 20 let od založení. „Jsem pyšný na to, že ten mladý kluk, kterému se tehdy všichni smáli, dnes pořád řídí firmu, kterou tehdy založil. Vrací se k nám zákazníci, jsou spokojení a také díky tomu mi dává smysl pokračovat dál a je to pro mě motor rozvíjet firmu. Když se člověk přestane zlepšovat, začne stagnovat a pak ho dožene konkurence. Naštěstí mám pořád další a další nápady, co vylepšit a jak firmu posunout dál,“ bilancuje Petr Vařeka.
Kámen PLUS s.r.o.
- Firma vznikla v roce 2006, příští rok tak oslaví 20 let.
- Majitelem a zakladatelem je Petr Vařeka.
- V současné době má podnik šest zaměstnanců.
- Sezóna probíhá od poloviny února do poloviny prosince.
- Během sezóny firma odbaví stovky objednávek.




