Kamenné obchody se v souboji s e-shopy drží. Dvě pětiny lidí online nenakupují

Nákupy v kamenných obchodech v Česku stále mírně převažují nad nakupováním online. A výhradně v kamenných prodejnách pořizuje zboží 39 procent lidí.

Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) vzrostly letos v červenci maloobchodní tržby meziměsíčně o 0,1 procenta. Projevuje se tak nižší růst inflace a Češi už třetí měsíc v řadě nakupují stále víc.

Ilustrační fotografie

Podle dat ČSÚ chodí dvě pětiny lidí pouze do kamenných prodejen a nakupování online se vyhýbají.  

Prodejci kromě technologií zjednodušujících nákupy v současnosti využívají také chytré počítání lidí, které dokáže určit věk, pohlaví, nebo to, kde se zákazníci v rámci prodejny nejčastěji pohybují.

V internetových obchodech lidé kupují nejčastěji módní doplňky, produkty pro zdraví a krásu, obuv a léky. Češi si zvykli využívat e-shopy především během pandemie covidu, kdy bylo výrazné množství prodejen s tímto druhem zboží zavřeno, a i po uvolnění restrikcí mnozí zůstali u pohodlnější varianty nákupu z domova.

Dobrá zpráva pro obchody: Češi přestávají šetřit

Při pořizování potravin se ale zákazníci postupně vracejí do kamenných prodejen. Navštěvují je sice méně často, ale o to jsou nákupy větší a maloobchodní tržby během posledních tří měsíců nepatrně rostou. Český retail se tak pomalu vzpamatovává z dlouhého období šetření českých domácností.

Nakupování online nicméně považuje většina zákazníků, především mladší generace, za samozřejmost. Retailové prostředí tak musí nutně reagovat novými způsoby, jak prodej zatraktivnit a zjednodušit.

Prognóza: Českým e-shopům se do budoucna vyplatí hledat klientelu převážně v zahraničí

„Když jste si před deseti lety chtěli koupit něco ze zdravé výživy, byl to jeden malý zastrčený regál někde vzadu, dnes toto zboží stojí na prémiové pozici. Každý rok se přitom zrekonstruuje pět až sedm procent prodejen,“ uvádí prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) Tomáš Prouza.

Podle šéfa řetězce LIDL Adama Miszczyszyna se dnes průměrná délka nákupů v kamenných maloobchodech se pohybuje kolem 20 minut.

Výrazným trendem v rámci modernizace nákupů se stala maximalizace udržitelnosti prodejen. Jedná se o modernizaci chladicích zařízení, úsporného osvětlení nebo omezování spotřeby papíru na cenovky a účtenky. Například obchodní řetězec Albert ročně investuje do šetrných opatření stovky milionů korun, uvádí SOCR.

Zákazník chce strávit v obchodě minimum času

Výrazným faktorem, který zákazníkům umožňuje efektivnější nákupy je také přehlednost a rozložení prodejen. Pokud zákazníci najdou své oblíbené produkty bez problémů a v preferovaném pořadí, stráví v prodejně méně času a v důsledku se tak zvyšuje šance, že se do ní vrátí.

Pohodlí zákazníků zvyšuje také omezování času, který stráví ve frontách u pokladen, management prodejny tak musí neustále udržovat otevřený dostatek pokladen podle aktuálního množství zákazníků.

Jak zařídit přežití obchodů na vesnicích? Výzkumníci navrhují řešení

Se správným rozložením zboží v obchodě i zefektivňováním provozu dnes už často pomáhají smart řešení, například kamerové systémy využívající neuronovou síť.

„Naše senzory dokážou monitorovat chování zákazníků v souvislosti s nákupy v prodejnách s přesností na jednotlivce. Obchodník tak má naprostý přehled, která místa v prodejně zákazníci využívají nejradši a připravit na ně nejžádanější zboží, může předcházet vznikání front nebo efektivně vyhodnocovat a nastavovat marketingové kampaně,“ říká Kateřina Máchová, obchodní manažerka společnosti iC Systems.ai, která dodává chytré senzory do retailových obchodů, kancelářských budov, obchodních center nebo průmyslových areálů.

Maloobchodníci tak mohou jednoduše vyhodnocovat počet zákazníků v prodejně a také demografické údaje jako pohlaví nebo věk. Úprava rozložení zboží v rámci prostoru prodejny dnes může probíhat efektivněji, než úprava webových stránek e-shopů.

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: E-commerce | Maloobchod

Doporučujeme