Taková koncentrace kanadského vývozu podtrhuje zranitelnost zemědělsko-potravinářského odvětví vůči měnící se obchodní politice Spojených států amerických a silnou potřebu diverzifikace.
Podle zprávy finanční instituce Farm Credit Canada (FCC) má Kanada nyní příležitost přesměrovat vývoz svých produktů v hodnotě až 12 miliard kanadských dolarů (CAD) do zemí mimo USA. Tato hodnota představuje přibližně jednu třetinu současného vývozu potravin a nápojů do USA. Tím se Kanada lépe ochrání před narušením globálního obchodu, zvýší svoji konkurenceschopnost a vytvoří odolnější zemědělský a potravinový systém.
ExportMag.cz: Výrobci alternativních potravin spolupracují v organizaci ProVeg
Zpráva FCC zahrnuje tři klíčové oblasti:
- posílení vnitrostátního obchodu mezi kanadskými provinciemi;
- využití 15 existujících dohod o volném obchodu s 51 zeměmi a navázání nových mezinárodních partnerství v Evropě, Asii a Latinské Americe;
- přesměrování exportu v hodnotě 2,6 miliardy CAD na domácí trh a 9,4 miliardy CAD na zahraniční trhy s cílem snížit závislost na vývozu do USA na 50 % úrovně z roku 2023.
Mezi hlavní nástroje by mělo patřit zvýšení konkurenceschopnosti a produktivity a využití inovací. Klíčem k úspěchu jsou také investice do infrastruktury a logistiky, které usnadní meziprovinční obchod, a v neposlední řadě také posílení globální značky Kanady prostřednictvím marketingových nástrojů a podpora iniciativy Buy Canadian, která má za cíl zvýšit domácí poptávku po kanadských produktech.
