Například kolejová doprava jako taková nemá v mnoha kanadských městech dlouhou tradici. Inspirací pro Kanadu jsou mimo jiné i moderní trolejbusy v Plzni. Největší kanadský železniční přepravce Via Rail navíc realizuje modernizaci vozového parku a kanadská vláda odstartovala projekt vysokofrekvenční železnice.
Vůbec první incomingovou misi zástupců kanadských dopravních podniků a železničního průmyslu v Česku se podařilo zrealizovat na začátku června. Kanaďané měli možnost seznámit se s prostředím českého systému integrované dopravy a jeho hlavními hráči. Součástí mise byla i návštěva veletrhu Rail Business Days v Ostravě a setkání s předními českými exportéry z oblasti veřejné dopravy.
Incomingová mise se uskutečnila v rámci projektu ekonomické diplomacie PROPED díky finanční podpoře Ministerstva zahraničních věcí ČR. Na organizaci projektu se podílelo Velvyslanectví České republiky v Ottawě společně s Asociací podniků českého železničního průmyslu a Krajskou hospodářskou komorou Moravskoslezského kraje.
ExportMag.cz: Olpran zkouší prorazit v Chile, z nějž roste ráj cyklistů
Doprava, průmysl i kybernetická bezpečnost
Zástupci TTC z Toronta, TransLink z Vancouveru, Calgary Transit, Asociace tranzitní železniční dopravy TRACCS a společnosti RHEA, specializující se na oblast kybernetické bezpečnosti, navštívili během pěti dní Prahu, Ostravu a Plzeň, kde jednali s místními dopravními podniky a společnostmi z oblasti integrované dopravy a železničního průmyslu.
Zajímavé a pro obě strany velmi užitečné schůzky proběhly i na téma kybernetické bezpečnosti na železnici, kde česká, respektive evropská regulace je podstatně dál než ta kanadská, a určitě nabízí prostor pro spolupráci. Setkání s Mobility Innovation Hub Kanaďany oslovilo velmi dobře fungujícím propojováním klíčových sektorů, jeho účastníků a celkovým budováním ekosystému mobility.
České know-how
Česká republika má nejen jednu z nejhustších železničních sítí v Evropě, včetně veřejné dopravy, ale také jeden z nejefektivnějších systémů integrované dopravy na světě. Kolejová doprava jako taková nemá v mnoha kanadských městech dlouhou tradici. Prezentace a následné diskuze ohledně infrastruktury veřejné dopravy, jejího plánování a rozvoje, provozu, údržby či modernizace, včetně implementace inovativních technologií do udržitelné mobility, byly velmi živé a jen potvrdily, že máme Kanaďanům co nabídnout.
Největší systém městské hromadné dopravy v Česku je v hlavním městě Praze a síť v žádném jiném městě ČR nedosahuje ani poloviny rozsahu té pražské. Přesto úroveň a poměrně vysoký podíl MHD na celkové dopravě v Ostravě i Plzni, tedy ve městech s minimálními zácpami, systém preference průjezdnosti veřejné dopravy a hustoty vyhrazených jízdních pruhů, ale i pokračující elektrifikace napříč regiony udělaly na Kanaďany velký dojem.
Vodíkové vize
Česká města v rámci světových trendů, ale i v souladu s nedávno schváleným zákonem o podpoře nízkoemisních vozidel, hledají různé způsoby, jak snížit emise v hromadné dopravě nebo výdaje na pohonné hmoty. Ostrava chce mít nejekologičtější dopravu v ČR a na modernizaci dopravní infrastruktury včetně vozového parku pracuje již dlouho.
Ostrava seznámila účastníky se svými plány zavádění a rozšiřováním ekologických paliv a pohonů vozidel hromadné dopravy včetně v dnešní době tak diskutovaného vodíkového pohonu. Jakkoliv se vodíkový trh a technologie v ČR teprve tvoří, Ostrava má už teď jasno, a chce jít cestou zeleného vodíku, tedy cestou nejmenší uhlíkové stopy.
Vodík je pro Kanadu velké téma. Kanada totiž i díky svým surovinovým zdrojům a levné energii usiluje o to, stát se jedním z globálních lídrů, kteří by mohli vést potenciální energetickou revoluci budoucnosti. Určitě se proto v této oblasti nabízí velký prostor pro spolupráci včetně sdílení zkušeností.
Ekologická plzeň, moderní trolejbusy
Plzeňská MHD patří k nejekologičtějším městským dopravním systémům v Evropě. Město pokračuje v elektrifikaci a vzhledem k hustotě sítě se bude aktuálně soustředit na zavádění trolejbusů s baterií, do budoucna pak počítá i s elektrobusy i vodíkovými autobusy. Kanaďany nadchly moderní trolejbusy se systémem poloautomatického stahování sběračů s možností následné jízdy na baterii. V Kanadě jezdí trolejbusy pouze ve Vancouveru, kde se ale ještě stále využívá manuálního stahování sběračů.
Vancouver má každopádně velké plány s modernizací a další elektrifikací své flotily, kdy hlavní roli budou hrát nové trolejbusy a elektrické autobusy, které mají nahradit ty dieselové; do roku 2030 se počítá s nákupem 200 trolejbusů a více než 400 elektrobusů. Během návštěvy Plzně měla delegace mimo jiné skvělou možnost navštívit závod společnosti Škoda Electric, výrobce trolejbusů a elektrobusů, a jednat s místními zástupci. Příležitosti pro spolupráci tady určitě jsou a obě strany zůstávají ve spojení.
Modernizace dopravy v Kanadě
Obchodní příležitosti se Škodovce i jiným českým firmám skýtají i v oblasti osobní železniční dopravy. Největší kanadský železniční přepravce Via Rail realizuje modernizaci vozového parku, kanadská vláda pak odstartovala projekt vysokofrekvenční železnice. Škoda Transportation kanadské plány eviduje a již i ve spolupráci s českými zastupitelskými úřady plánuje Kanadu v co nejbližší době navštívit.
Příležitosti jsou po celé Kanadě a to i v souvislosti s vládním plánem, dle kterého bude v letech 2021-26 investováno do zavedení 5000 autobusů včetně školních s nulovými emisemi.
Největší investice do veřejné dopravy se v současnosti chystají v rámci největší kanadské aglomerace Toronta. Vláda přislíbila, že podpoří čtyři velké dopravní projekty v celkové hodnotě 27 miliard kanadských dolarů (téměř 450 mld. Kč), přičemž peníze půjdou především do linek torontského metra a příměstských tratí.
Město Calgary aktuálně realizuje největší investici do pořízení více než 250 elektrobusů. V Calgary se má však již brzy začít realizovat také největší projekt v historii města, Green Line, v podobě rozšíření jedné z páteřních linek městské hromadné dopravy. Hodnota projektu dosahuje téměř 6 mld. CAD (100 mld. Kč).
Cíle mise v podobě představení českých kapacit, technologií a řešení včetně výměny informací, znalostí a zkušeností v oblasti veřejné hromadné dopravy byly beze zbytku naplněny. Česká republika a Kanada mají dlouhou historii spolupráce a tato mise bezpochyby posloužila k jejímu dalšímu rozvoji. Jakkoliv si to mnozí Češi neuvědomují, systém integrované dopravy v českých městech, především pak v Praze, je jedním z nejlepších na světě, a v kombinaci s historií infrastruktury a společnostmi jako Škoda Group, Bonatrans nebo Faiveley Transport jsme pro Kanadu více než zajímavým partnerem.