Hlavní inovační centra, jako jsou Toronto a Vancouver, proto investují značné prostředky do budování ekosystému přívětivého i pro zahraniční start-upy a inovace.
Huby jako Toronto nebo Vancouver investují značné prostředky do vytvoření klíčových akcí pro start-upy, na které by mohly lákat i mezinárodní publikum. Letos poprvé se tak uskuteční velká technologická konference WebSummit ve Vancouveru a české firmy mohou využít možnost být u toho.
Město Toronto, které dříve hostilo sesterskou událost Collision, neotálí a kromě specifičtěji zaměřených akcí, jako je například Consensus (14. až 16. května) nebo Elevate Festival (7. až 9. října), se rozhodlo investovat do svého vlastního nového projektu – Toronto Tech Week, který se bude konat na konci června (23. až 27. června). Kromě města jej Do světa za obchodem Téměř třímilionové Toronto je nejlidnatějším městem Kanady a zároveň hlavním městem provincie Ontario.
Vedle Vancouveru je klíčovým inovačním hubem, v němž mají šanci i zahraniční start-upy včetně těch ze střední a východní Evropy podporují i giganti jako Google nebo kanadský Shopify a podporu má i od místní inovační komunity. Tech Week bude zahrnovat množství různých akcí po celém městě, a zapojí tak široké spektrum stakeholderů. Zároveň do příštích let plánuje intenzivněji lákat i mezinárodní partnery a rozvíjet spolupráci také přes oceán.
Silné propojení inovací, univerzit a byznysu
Kanadská inovační centra jsou charakteristická silným napojením na akademickou sféru. Jedním z příkladů je MaRS Discovery District, jeden z největších inovačních městských hubů na světě, který vznikl za účelem komercializace výzkumu z University of Toronto a místních nemocnic. Dnes se zde soustředí start-upy zaměřené například na health-tech, umělou inteligenci a fintech. Právě zde se v roce 2024 prezentovaly české start-upy během cesty ministra průmyslu a obchodu do Severní Ameriky.
Příležitost pro české start-upy
Kanadské inkubátory a akcelerátory cílí i na zahraniční podnikatele a nabízejí start-upům programy usnadňující expanzi na kanadský trh. Mezi klíčové služby patří asistence při zakládání firem, poskytování virtuálních kanceláří a tzv. start-up víza, která zahraničním podnikatelům usnadňují přístup k trvalému pobytu v Kanadě prostřednictvím založení inovativního podnikání a přispění k rozvoji kanadského byznysu. Toronto Business Development Centre dokonce spustilo program přímo zaměřený na start-upy ze střední a východní Evropy, kterým kromě základních služeb zprostředkovává i kontakt s investory a prvními klienty v Kanadě.
Kromě všeobecných nástrojů podpory má kanadský ekosystém i mnoho sektorově a specificky zaměřených institucí. Jednou z nejviditelnějších je Ontario Vehicle Innovation Network (OVIN), tedy hub rozvíjející technologické inovace v oblasti automotive.
Pro provincii Ontario je automobilový průmysl jedním z klíčových, v posledních čtyřech letech sem přišly investice v hodnotě 44 miliard kanadských dolarů, své investiční projekty tu mají automobilky jako Stellantis, Toyota nebo nověji i Volkswagen. Zároveň podpora lokálních a inovativních firem vytváří robustní ekosystém, v loňském roce OVIN například navázal partnerství s automobilkou Mercedes-Benz.
Společně zakládají tři inkubátory, které využijí místní výzkumné a vzdělávací infrastruktury a pomohou překonávat prostor mezi aplikovaným výzkumem a komercializací. Díky tomu budou v provincii vznikat nové technologie a firmy, které se následně zapojí do globálního dodavatelského řetězce.
Nejen vzhledem k aktuálnímu vývoji situace v USA a citlivosti kanadského automobilového sektoru na toto dění se i instituce jako OVIN mnohem více soustředí na možnou spolupráci s evropskými partnery a vzájemné propojení jak dodavatelských řetězců, tak i vývoje technologií pro budoucnost mobility.
Kanadský kapitálový trh a investice do start-upů
Již zmiňovaný růst Vancouveru a jeho investice do rozvoje technologií byly v roce 2024 podpořeny také z pohledu venture kapitálových investic. Poprvé byla provincie Britská Kolumbie druhá za Ontariem v objemu investic do start-upů – v Ontariu, populačně výrazně největší provincii Kanady, bylo investováno 2,5 miliardy kanadských dolarů a v Britské Kolumbii jen o něco méně – 2,4 miliardy.
Ve většině provincií výrazně dominují investice do sektoru ICT (s 282 individuálními dohodami) a druhým intenzivně podporovaným sektorem jsou pak life sciences (se 124 investičními dohodami). Největší množství investic putuje do start-upů, které jsou v rané a pozdní fázi získávání kapitálu (early & late stage investment round).
Pokud možno bez rizika
Jednou z výzev v rámci získávání kapitálu je v Kanadě jisté odmítání rizika. Mnohem častěji lze pozorovat investice do firem v pozdějších fázích růstu, s prokázanými referencemi a klienty. Start-upy v rané fázi (zejména pre-seed a seed) v roce 2024 získaly od venture fondů 510 milionů kanadských dolarů, což je v porovnání s předchozím rokem výrazně méně (v roce 2023 bylo investováno 958 milionů).
Zajímavým faktorem v rámci kanadského investičního ekosystému je, že největšími investory v obou těchto fázích získávání kapitálu jsou federální instituce – Economic Development Canada a Business Development Canada. Ze soukromých investorů pak v roce 2024 byly klíčové investice od Golden Triangle Angle Network a Startup TNT.
Příležitosti pro české firmy
Klíčový pro kanadské startupové a inovační prostředí bude vývoj obchodních vztahů s jižním sousedem. Stejně jako tradiční průmysl i technologické firmy mají velké odbytiště a intenzivní obchodní vztahy s USA.
Z průzkumů Startup Canada vyplývá, že kanadští podnikatelé se zajímají o možnosti veřejné finanční podpory (např. skrze daňové úlevy) a zároveň o asistenci při diverzifikaci dodavatelských řetězců. Všeobecný sentiment po spolupráci se státy EU tak v posledních týdnech výrazně narůstá a nejasná situace ohledně amerických cel tak může být příležitostí i pro české firmy.
Agentury CzechInvest a CzechTrade mohou české start-upy a podnikatele podpořit v účastech na výše zmiňovaných akcích, propojení na místní inovační ekosystém, inkubátory a akcelerátory a zároveň rozvíjet dlouhodobou spolupráci při hledání kanadských klientů.