Zásadním faktorem pro úspěch na trhu je dlouhodobé budování kontaktů a referencí. Nadějné vyhlídky tuzemského kreativního průmyslu potvrdila návštěva kanadských interiérových designérů v Česku.
Delegace interiérových designérů z Kanady navštívila Česko koncem září. Tuto incomingovou misi zajistil Generální konzulát ČR v Torontu ve spolupráci s Klastrem českých nábytkářů jako projekt na podporu ekonomické diplomacie PROPED financovaný Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR. Kanadští experti se seznámili se širokou škálou českého kreativního průmyslu od ruční a mechanizované výroby nábytku, až po sklářský a současný design. První obdobná mise otevírá dveře pro další spolupráci a export na rostoucí kanadský trh.
ExportMag.cz: Východ Kanady je rájem pro inovativní firmy
Kanadský partner projektu, asociace Interior Designers Canada (IDC), sdružuje přes 5 tisíc zástupců oboru napříč Kanadou, přičemž pojetí profese v zemi se blíží službám architektonických studií. Spolupráce IDC s českými společnostmi tak může otevřít dveře do komerčních i rezidenčních developerských projektů, nepřímo může také napomoci s retailovým prodejem.
Delegace složená ze zástupců asociace a vybraných designérských studií ze západní i východní Kanady během jednoho týdne navštívila nábytkářské společnosti jako Ton, NADOP, Dřevojas, Dřevozpracující družstvo Lukavec, dále Textilní zkušební ústav, který provádí testování nábytku, a jednala se členy Klastru českých nábytkářů.
V Praze se kanadští designéři zúčastnili veletrhu For Interior, který pokrývá celou škálu nábytkářské nabídky českých firem, a navštívili Designblok včetně schůzek s vybranými firmami. Jednání s výrobci svítidel Lasvit a Bomma ještě doplnila návštěva studia Archicraft a Centra architektury a městského plánování, i prohlídka vybraných historických budov včetně hotelu Avion, Müllerovy vily, Domu Diamant, ale i dalších architektonických zajímavostí.
Dlouhodobá spolupráce
Dlouhodobá spolupráce s Interior Designers Canada navazuje na předchozí projekt Furniture Go International podpořený Evropskou komisí, v rámci kterého Klastr ve spolupráci s Generálním konzulátem navázal kontakty s partnery a uspořádal první jednání v Kanadě v uplynulých dvou letech. Kanada a šířeji celá Severní Amerika přitom patří k perspektivním trhům pro český export z pohledu růstu stavebního sektoru i důrazu na kvalitní zboží. Zásadní pro úspěch na kanadském trhu je dlouhodobé budování kontaktů a referencí. Součástí exportní strategie jsou proto osobní prezentace kvality české produkce.
Na projekt incomingové mise také navážou další příležitosti, například je v jednání propagace českého designu na veletrhu Interior Design Show v lednu 2025. České firmy se mohou účastnit také prosincového veletrhu The Buildings Show, či veletrhů Toronto Fall Home Show, Buildex Vancouver, AZURE Human/Nature Conference a dalších.
Stavební boom
Perspektivy dodávek do Kanady lze sledovat zejména v souvislosti s pokračujícím boomem stavebnictví, který reaguje nejen na celkovou krizi bydlení. Ta bude tlačit tempo výstavby i ve střednědobém horizontu, podle některých odhadů má pokračovat růst ve výstavbě domů a bytů alespoň do roku 2033.
Kanadský stavební sektor v roce 2023 dosáhl investic ve výši 300 miliard kanadských dolarů (CAD), v první polovině 2024 započala v šesti hlavních městech výstavba více než 68 tisíc domů. Naposledy se taková čísla objevovala v roce 1990 a i přesto nové kapacity stále nepokryjí veškerou poptávku. Výstavba domů musí mít dále rostoucí tendenci, aby pokryla potřeby populace, které strmě rostou vlivem řízené imigrační politiky posledních let.
Nedostupné bydlení, nevyužité prostory
Problematika nedostupného bydlení je v posledních letech v Kanadě zásadním politickým tématem. Centrální banka Bank of Canada na základě vysoké poptávky po bydlení začala snižovat úrokové sazby. Bytové pronájmy zaregistrovaly také nárůst, a to o 2,5 % v první polovině 2024 oproti předchozímu roku.
V případě komerčních prostor dochází v posledních letech ke změnám v souvislosti s nárůstem práce z domova u administrativních profesí, v současnosti odvádí zhruba 20 % kanadské pracovní síly většinu práce na home office. Zároveň však pokračují dříve schválené projekty výstavby komerčních budov. Procento nevyužitých komerčních prostor vzrostlo na 18 % zejména kvůli dostavění 16 milionů metrů čtverečních v největších městech, jako jsou Toronto a Vancouver, v letech 2021–2023. V příštích letech se ale opět očekává mírný pokles neobsazenosti.
Růst v oboru interiérového designu
Segment interiérového designu reaguje na výstavbu komerčních i rezidenčních prostor, jeho nárůst o více než 5 % ročně má pokračovat přinejmenším do roku 2025. Zahraniční firmy kontrolují 14,9 % aktiv, což zahrnuje oblasti interiérového designu a stavebních služeb. Nábytkářský trh v Kanadě měl v roce 2023 hodnotu 23 miliard CAD, s odhadem růstu na 37 miliard CAD do roku 2032. Největší segmenty jsou kuchyňský nábytek (7 miliard CAD v roce 2021) a ložnicový nábytek (5 miliard CAD).
Podobně jako v dalších exportních oblastech i v segmentu nábytku je Kanada nejblíže spjata se svým jižním sousedem, dokonce celých 95 % kanadského exportu nábytku směřuje do USA. Pro export z Česka je však zároveň na kanadském trhu prostor, jelikož evropská produkce je symbolem kvality. Na trhu se dobře uplatňují designové kusy nábytku, výrobky z masivního dřeva, technologická řešení či sériové dodávky pro velké developerské projekty.