Podle evropské exekutivy by tyto změny měly přispět ke zlepšení bezpečnosti silničního provozu a kvality ovzduší v celé EU. S rostoucím počtem elektromobilů na evropských silnicích a s nově vznikajícími technologiemi je nezbytné aktualizovat pravidla, která byla naposledy revidována v roce 2014.
Navrhovaná regulace zahrnuje „rozšířené kontroly“, které budou zahrnovat pravidelné technické prohlídky elektromobilů, pokročilé asistenční systémy pro řidiče a roční kontroly starších automobilů a dodávek. Dále se plánuje zavedení pokročilých metod testování emisí, které mají odhalit vozidla s vysokými emisemi, čímž se přispěje ke snížení znečištění jemnými částicemi. Mezi další novinky patří digitální osvědčení o registraci vozidla, které usnadní pravidelné technické kontroly pro osoby dočasně pobývající v jiné zemi EU. Roční prohlídky by se měly vztahovat na osobní a dodávkové vozy, které jsou víc než deset let staré.
Návrhy nyní projedná Evropský parlament a Rada v rámci řádného legislativního postupu. Podle odhadů Komise by nová pravidla mohla v letech 2026 až 2050 zachránit přibližně 7 000 životů a zabránit asi 65 000 vážným zraněním.
Návrhy opatření Evropské komise zahrnují:
- Přizpůsobení zkoušek novým vozidlům: Pravidelné technické kontroly elektrických vozidel a nové zkoušky elektronických bezpečnostních systémů, včetně testování integrity softwaru systémů souvisejících s bezpečností a emisemi.
- Nové zkoušky emisí: Zjišťování vozidel s vysokými emisemi, včetně vozidel, s nimiž bylo manipulováno, pomocí pokročilých metod pro ultrajemné částice a NOx.
- Boj proti podvodům: Zaznamenávání údajů počitadel ujetých kilometrů do vnitrostátních databází za účelem přeshraniční výměny historie počitadel ujetých kilometrů.
- Roční kontroly: Pro automobily a dodávky starší deseti let.
- Digitalizace: Vydávání elektronických osvědčení o registraci vozidel a pravidelných technických prohlídkách a výměna údajů prostřednictvím společné platformy za účelem zjednodušení administrativních postupů.
- Vzájemné uznávání osvědčení o pravidelných technických prohlídkách: Zajištění přeshraničního uznávání pravidelných technických prohlídek automobilů prováděných v jiném členském státě po dobu šesti měsíců.
- Lepší správa údajů: Zjednodušení přístupu stanic technické kontroly k technickým údajům vozidel.
Zdroj: Evropská komise
Jaká je situace v Česku? Průměrné stáří osobních aut je v rámci EU druhé nejvyšší – aktuálně 16 let. Starší auta už mají pouze Řekové. Dle dat Svazu dovozců automobilů průměrné stáří aut v Česku roste. V roce 2024 činilo 16,48 let, v 1. čtvrtletí letošního roku dokonce 16,55 let. Zároveň patříme mezi státy s nejvyšším počtem osobních automobilů v přepočtu na obyvatele. Na tisíc obyvatel připadá 609 automobilů, což je více než v sousedním Německu.