Pečení ji odvedlo od původní profese. Cesta k dokonalým makronkám byla klikatá

Ke sladkému byznysu spojenému s francouzským art culinaire přivedla vystudovanou pedagožku Adélu Mervartovou náhoda. Během covidu začala péct makronky, které se staly vyhlášenou pochoutkou.

Chuti křupavých pusinek z mandlové mouky propadla paní Dana z Prahy už před dvaceti lety ve Francii. „Zkoušela jsem dětem péct makronky podle receptů na internetu, ale dokonalosti těch, které jsme ochutnali v Paříži od Ladurée, se nikdy ani nepřiblížily,“ usmívá se.

Adéla Mervartová ve svém sladkém království | Foto: Makronky Roell

„Až loni jsme s manželem náhodou objevili v Berouně českou výrobnu makronek Roell. Nakonec jsme se shodli, že se francouzským legendám vyrovnají,“ dodává.

Sladké království na břehu Berounky

Makronky Roell peče rodačka z Lovosic Adéla Mervartová, původní profesí vychovatelka ve školní družině, už pět let. Její sladké království à la „malý kousek Paříže“ najdete v berounském Závodí. Ačkoli není vyučenou cukrářkou, dosáhla ve svém novém oboru nevšedního mistrovství.

„Šílená včelařka“ byla alergická na žihadla. Tak spustila včelí farmu

Za rostoucí oblibou makronek Roell stojí pečlivý výběr kvalitních surovin a neustálé zdokonalování receptur. Podle Adély Mervartové jsou ovšem základními kameny jejího úspěchu trpělivost a vytrvalost.

Nejsem vyučenou cukrářkou, ale věřím, že všechno se dá naučit, pokud je člověk ochotný věnovat tomu čas a energii. U makronek to byla dlouhá cesta a nešlo ji nijak urychlit. Prošla jsem si obdobím nekonečných pokusů a omylů, sledováním videí, zkoušením různých postupů, vyhazováním nepovedených kousků a dalším a dalším testováním,“ popisuje.

Náplní makronek Roell je ganache (krém z čokolády a smetany) z kvalitních belgických čokolád. Ovocná náplň je ze stoprocentního pyré bez přidaného cukru, konzervantů a dalších přísad.

One Woman Show

Bylo to v období covidové pandemie, kdy Adéla Mervartová objevila raison d´étre v tom, že bude dělat radost milovníkům tohoto původně italského dezertu, jehož recept přivezla do Francie v 16. století Kateřina Medicejská.

„Makronky mi vstoupily do života naprosto neplánovaně. V době pandemie jsem hledala něco, na co bych mohla soustředit pozornost a co by mi pomohlo vyrovnat se s tím, že se svět kolem nás najednou tak zásadně změnil. Pečení makronek se pro mě stalo nejen odreagováním, ale i novou vášní, která mě přivedla k podnikání,“ popisuje.

Na Youtube jsem narazila na video, kde se pekly makronky. Zhlédla jsem všechna možná videa, a pak nakoupila suroviny s tím, že to přece musím zvládnout, že na tom nic není…

Práce s dětmi, které se věnovala předtím, Adélu Mervartovou bavila, postupně si ale uvědomila, že se chce vydat jinou cestou. Trnitou cestou, kterou si musela prošlapat sama bez cizí pomoci.

„Ve výrobně jsem zatím stále sama. Není to proto, že bych si myslela, že sama všechno dokážu nejlépe, ale spíše proto, že mám věci nastavené tak, že to v tuto chvíli zvládám vlastními silami. Do budoucna se ovšem nebráním změně – podnikání je proces a věřím, že až přijde správný čas, ráda tým rozšířím,“ vypráví podnikatelka.

Inspiraci i know-how pro svůj sladký byznys našla ve městě nad Seinou, které je s makronkami neodmyslitelně spojené.

„V Paříži, kterou jsem toužila nejen navštívit, ale hlavně tam ochutnat pravé francouzské makronky, jsem absolvovala dva kurzy. Nejvíce bych vypíchla ten v Le Cordon Bleu Paris. Líbilo se mi, jak byl vedený. Předal mi nejen technické dovednosti, ale i inspiraci,“ říká.  

Kurz v Le Cordon Bleu byl pro mne velkým krokem z komfortní zóny, plným adrenalinu, který mám vlastně moc ráda.

Až 70 procent všech českých žen, které začínají podnikat, jsou maminky na mateřské nebo rodičovské dovolené. Rozjíždět vlastní byznys a zároveň pečovat o dítě je ale podle Adély Mervartové nesmírně obtížné.

„Najít rovnováhu mezi péčí o děti a budováním podnikání je opravdu náročné. Člověk má často pocit, že se nemůže na sto procent věnovat ani jednomu, a i já jsem tím hodně trpěla. Velkou úlevu mi přineslo až to, když děti nastoupily do školky a do školy. Tehdy jsem si dokázala nastavit systém, díky kterému jsem už neměla pocit, že něco zanedbávám,“ dodává podnikatelka.

Výrobna mi dodala odvahu i řád

Zlomovým momentem v jejím podnikání bylo otevření výrobny v Berouně v dubnu loňského roku.

Adéla Mervartová | Foto: Makronky Roell

„Dodala mi odvahu, řád i větší organizovanost. Je to zkrátka můj vlastní prostor, kde se můžu plně realizovat. Troufám si říct, že tady v okolí jsem už docela vyhlášená, i když se s důvěrou v sebe sama pořád učím pracovat. Ohlasy od zákazníků mám ale moc hezké. Jsou pro mě největším potvrzením, že to, co dělám, má smysl,“ prozrazuje podnikatelka.

Adéla Mervartová peče v současnosti makronky výhradně na zakázku. Mandlovou dobrotu vnímá jako luxusní dezert, který dokáže ozdobit každou akci jako pověstná třešnička dort. Nejčastěji je připravuje na svatby, narozeniny či firemní akce.

„Díky možnosti přizpůsobit barvu i chuť konkrétní příležitosti dokážou makronky každou událost povýšit na výjimečnou. Na akce nabízím pouze makronky – právě proto jim můžu věnovat maximální péči a detail,“ usmívá se podnikatelka.

Makronky Roell | Foto: makronky-roell.com

Její sladké pochoutky si dnes mohou zákazníci koupit ve dvou kavárnách v Berouně a samozřejmě přímo ve výrobně v Lidické ulici v berounském Závodí. V základní nabídce najdete ovocné, klasické a čokoládové makronky, množství příchutí rozšiřuje Adéla Mervartová o sezonní nabídku.

„Makronky jsou navíc úžasné v tom, že i když jde o tradiční francouzský zákusek, možnosti inovací jsou obrovské. Tvary, příchutě, barvy – to vše se dá stále znovu a znovu objevovat. A když má člověk tvůrčího ducha, nikdy se u nich nenudí,“ dodává podnikatelka.

I když jsou makronky její hlavní specialitou, v poslední době k nim přibyly i klasické dorty.

Malina, maracuja, mango, citron a borůvka. Kokos, pistácie, slaný karamel, káva, lotus či vanilka. Mléčná a hořká čokoláda, brownie nebo banánek v čokoládě. To jsou jen některé z mnoha oblíbených příchutí makronek Roell.

Makronky opředené mýty a legendami

Kromě toho, že peče luxusní mandlové dezerty, chce Adéla Mervartová svoje vědomosti a zkušenosti předávat dalším lidem. Svým zákazníkům proto nabízí kurzy pro začátečníky i pokročilé.  Ty probíhají nejen v Kulinářské akademii Grosseto v Praze, ale také v komornějším prostředí berounské výrobny.

„Makronky jsou opředené spoustou mýtů a legend, a právě proto jsem cítila potřebu ukázat lidem i jejich skutečnou stránku. Na svém instagramovém profilu jsem od začátku sdílela i to, když se něco nepovedlo, protože cesta k dokonalým makronkám bývá klikatá. Z toho pak úplně přirozeně vyplynulo pořádání kurzů,“ prozrazuje.

Konkurence je v oboru opravdu veliká, a proto se snažím stavět na tom, co je mi vlastní – být milá, otevřená, vřelá a zároveň odvádět kvalitní práci.

Maminka dvou dětí – Robina a Elly (název Roell vznikl z počátečních slabik obou jmen) – věří, že poctivost v kombinaci s důrazem na detail a upřímnost jsou hodnotami, které její zákazníci poznají a ocení.

„Podle mě by člověk, který chce být úspěšný v podnikání, nikdy neměl ztrácet pokoru a měl by si vážit svých zákazníků – právě díky nim je přeci tam, kde je. V mém oboru je tenká hranice mezi úspěchem a vyhořením. Cukrařina je ošemetná – nikdy nemáte jistotu, že příští měsíc budete mít na nájem,“ krčí rameny.

Zákusky mají mnoho příchutí a barev | Foto: Makronky Roell

Jejím největším snem je vybudovat vlastní sladké makronkové království – podobné legendárnímu Ladurée ve francouzské metropoli – tak, aby návštěva takového prostoru byla pro její zákazníky opravdovým zážitkem.

„Ráda bych, aby Makronky Roell byly místem, kde se lidé cítí výjimečně – ať už ochutnávají makronky ve výrobně, nebo se účastní kurzů. V horizontu pěti až deseti let bych chtěla svůj koncept postupně rozvíjet a nabídnout zákazníkům ještě více zážitků spojených s cukrářskou kreativitou a kvalitou. A sama se dál vzdělávat a posouvat,“ uzavírá Adéla Mervartová.

Co je Velký týden malých firem? 

Iniciativa má zviditelnit menší podniky a živnostníky. Má také posílit jejich vztah se zákazníky. Do loňského premiérového ročníku se zapojilo na 600 firem. Veřejnosti nabídly workshopy, slevy, exkurze do výroby i další akce. Obdobně proběhne iniciativa i letos. Zahrnuje také podnikatelské festivaly a vyvrcholí týdnem od 13. do 19. října. Přihlášené firmy se stanou mimo jiné součástí interaktivní mapy a získají vlastní vizitku na webu projektu. Dostanou také výhody od partnerů iniciativy i další podporu. Více informací lze najít a registraci zdarma lze provést na webu velkytydenmalychfirem.cz

Jakub Procházka

• Oblasti podnikání: Obchod | Potravinářský průmysl

Doporučujeme