KFC v Číně pod palbou kritiky kvůli plýtvání jídlem

Svou nejnovější propagační akcí na sebe řetězec rychlého občerstvení KFC v Číně strhl vlnu kritiky ze strany China Consumer Association a oficiálních čínských médií.

Řetězec na oslavu 35. výročí otevření první restaurace v Číně spojil síly s čínským výrobcem hraček Pop Mart, aby pro něj vytvořil limitovanou edici sběratelských postaviček, které mohou zákazníci zakoupit společně s jídlem v rámci tzv. „tajemné krabičky“, jejíž obsah je náhodný.

Ilustrační obrázek

Akce vzbudila velký zájem sběratelů, kteří chtěli posbírat kompletní sadu, což vedlo minimálně jednoho zákazníka k tomu, aby zakoupil přes stovku jídel a utratil kolem 1 650 USD, aby tento cíl naplnil. Někteří dokonce zaplatili jiným, aby jejich porce zkonzumovali. Mnohá takto zakoupená jídla byla však i vyhozena, což je právě příčinou kritiky vůči řetězci.

V dubnu 2021 Čína přijala nový zákon proti plýtvání jídlem, jehož účelem je změnit chování spotřebitelů a restaurací, ve kterých se v Číně ročně vyplýtvá zhruba 18 milionů tun jídla. Na rozpor chování KFC s tímto zákonem poukazuje i China Consumer Association s tím, že jejich propagační akce povzbuzuje spotřebitele k iracionálním nákupům a vede k dalšímu plýtvání potravinami. KFC však zatím formálně penalizováno nebylo.

Autor: Ondřej Plaček, zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Pekingu. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku.

• Oblasti podnikání: Obchod | Potravinářský průmysl
• Teritorium: Asie | Čína | Zahraničí