Kolínský Boom Tisk expanduje do Německa díky unikátní technologii

Společnost Boom Tisk svoje zahraniční aktivity rozvíjí díky spolupráci s düsseldorfskou kanceláří agentury CzechTrade. S prvními zákazníky tiskárna zahájila spolupráci jeden a půl roku od prvních kontaktů, což společnost považuje za výrazný úspěch.

Vlastní tiskárnu mělo před lety snad každé město či městečko. Jen málokterá se však dokázala na českém i mezinárodním trhu prosadit tak, jako kolínská společnost Boom Tisk. Tu v roce 1995 založili a dodnes vlastní tři společníci. Mohli přitom vycházet z podnikatelských zkušeností jednoho z majitelů, který od roku 1992 vlastní reklamní agenturu s grafickým studiem, které je též dodnes aktivní.

Foto: Boom Tisk

„Na začátku je vždy nejtěžší najít zakázkovou náplň a přesvědčit klienty o výhodách řešení, které nabízíme a postupně získat důvěru zákazníků. Jelikož se nám portfolio klientů do značné míry mění s náběhem nových projektů, od té doby se z tohoto pohledu moc zásadního nezměnilo. Stále přicházíme na trh s inovativními řešeními, které vyžadují od zákazníků i určitou odvahu zkoušet věci ‚jinak‘,“ říká ředitel společnosti Boom Tisk Robert Domnosil.

Na přelomu let 1997 a 1998 společnost postavila zcela novou výrobní halu a správní budovu na „zelené louce“ a v dubnu 1998 se do nových prostor přestěhovala. V následujícím období postavila další výrobní halu a později zřídila i další pobočku.

Od agentur přímo k zákazníkům

Neměnily se samozřejmě jen prostory, ale také technologie tisku. „Na začátku se jednalo o klasický archový ofset. Naše firma se zaměřovala na merkantil, brožury a katalogy, postupem času se přidal DM marketing a přes TransPromo dokumenty se nyní vývoj ustálil na výrobě 1:1 direct marketingu a On-Demand brožur (viz. box), která nyní tvoří páteř výrobní náplně,“ popisuje vývoj firmy Robert Domnosil. V současnosti patří Boom Tisk mezi nejvýznamnější polygrafické podniky v České republice se zaměřením na IT a technologicky náročné projekty.

Robert Domnosil, ředitel společnosti Boom Tisk. Foto: Boom Tisk

Typickým zákazníkem společnosti byly nejdříve reklamní agentury. „Přímí klienti v omezené míře. Tento poměr se postupem času otočil a nyní obsluhujeme většinu našich klientů napřímo,“ navazuje Robert Domnosil. Díky dlouhodobé marketingové a obchodní práci se firmě podařilo oslovit také zákazníky v zahraničí. „Většinou tak, že když už jsme pracovali pro místní pobočku nadnárodní společnosti, po určité době ‚přesvědčování‘ se nám podařilo získat i jejich pobočky v dalších středoevropských zemích. Naše působení v tuto chvíli zahrnuje Českou republiku, Slovensko, Polsko a Maďarsko, a naše pozice neustále posiluje v sousedním Německu,“ vypočítává Robert Domnosil.

Právě expanzi do Německa realizovala kolínská společnost ve spolupráci s vládní agenturou na podporu exportu CzechTrade. „V novém projektu On Demand manuálů nám hodně pomohl právě CzechTrade, konkrétně jeho kancelář v Düsseldorfu. Obrátili jsme se na ně se žádostí o vytipování obchodních zástupců pro tento projekt a ve velmi krátké době se nám to podařilo,“ popisuje Robert Domnosil.

Co je technologie On-Demand?

I zahraniční nadnárodní firmy zaujala společnost Boom Tisk svojí technologií On-Demand, která svým digitálním pojetím spadá do oblasti Průmyslu 4.0. Jedná se o inovativní změnu ve výrobě brožur, která spočívá v digitalizaci a automatizaci celého produkčního procesu. K výrobě bloků tiskárna používá plnobarevný rotační inkjetový tisk na nejmodernějším a nejrychlejším stroji současnosti – Kodak Prosper 6000P. K výrobě obálek pak ofsetový nebo digitální tisk. Dokončující zpracování umožňuje automaticky zpracovat variabilní počet listů.

Toto řešení, na rozdíl od klasického analogového ofsetového tisku, přináší celou řadu výhod. Patří mezi ně možnost zpracování středních a malých nákladů bez nutnosti výroby „na sklad“, kdy si zákazník objedná pouze v danou chvíli potřebné množství. Ale také výroba různých jazykových a typových verzí (včetně vysoce personalizovaných 1:1 manuálů s automatickou kontrolou finishingu. Umožnuje také připojení na ERP systémy zákazníků pro objednávání, výměnu dat a dodání návodů nebo manuálů pro jejich výrobky.

Toto řešení využívá pro celosvětovou produkci své palubní literatury jako jedna z prvních firem ve střední a východní Evropě společnost Škoda Auto.

„Klient byl na vstup do Německa perfektně připravený. Na trh přišel s technologií s jasnou přidanou hodnotou a promyšlenou marketingovou strategií. Byl také ochoten do vstupu do Německa něco investovat a kdykoliv přijet na jednání. Lépe řečeno přiletět. Pan Domnosil je vášnivý letec a tak na jednání do Düsseldorfu vždy přilétal svým vlastním letadlem, které si sám pilotoval,“ popisuje spolupráci s firmou Adam Jareš, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Düsseldorfu, která v rámci individuální služby zprostředkovala německé obchodníky a asistovala při jednáních.

Zájem německých automobilek

Spolupráci si pochvaluje také Boom Tisk. „Díky novému country manažerovi, který vzešel právě ze spolupráce s CzechTrade, jsme oslovili celou řadu firem primárně z automobilového průmyslu. S některými z nich jsme již spolupráci dokonce zahájili, což je po jeden a půl roce od zadání neuvěřitelný úspěch,“ oceňuje Robert Domnosil.

Kolínské sídlo společnosti Boom Tisk. Foto: Boom Tisk

Výsledkem je výroba manuálů pro vozy Seat a zahájení produkce manuálů pro vozy Volkswagen, na níž by měly navázat dodávky pro automobilku Opel. V jednání je spolupráce se společnostmi Miele, Vorwerk, Audi, BMW a Mercedes Benz s potenciálem zakázek v řádech milionů eur.

Právě sázka na moderní technologie otevírá kolínské tiskárně další možnosti. „Náš obor je vysoce perspektivní a ve spojení se směřováním k další digitalizaci a zejména automatizaci se budoucnosti neobáváme. Nastavený trend, včetně nástupu Průmyslu 4.0, se nám podařilo zachytit, máme tak zajištěné technologie pro budoucí odběratele, disponujeme vysokou kvalifikací a odborností našeho týmu,“ podotýká Robert Domnosil.

Co znamenají pojmy pro tiskařské produkty a technologie?

Ofset – je nepřímý tisk, protože z tiskové formy se nejprve tiskne na pryží potažený válec a z něho teprve na papír. Barva se tedy přenáší dvakrát a předloha na tiskové formě není stranově převrácená.

Merkantil – příležitostná tiskovina k obchodním účelům, například letáky, prospekty

DM marketing – katalog pro DM marketing (direct marketing), neboli přímý marketing, obsahují seznam výrobků a služeb ve vizuální podobě, poskytuje výběr ze široké škály výrobků bez nutnosti návštěvy obchodu prodejce

TransPromo dokumenty – Jedná se o zkratku slov „transactional-promotional“, tedy produkt, který propojí transakční tiskovinu (např. výpis z účtu klienta) s marketingovou informací (např. nabídka služby či produktu), která je „šita na míru“ pro konkrétního příjemce (CRM, one-to-one marketing). TransPromo dokumenty jsou plnobarevné tiskoviny (využívají i obrázky). Tento produkt je vhodný zejména pro finanční instituce, telekomunikační firmy a utility.

 1:1 direct marketing – Přímý marketing. Způsob marketingové komunikace, při které se oslovují zákazníci přímým, adresným oslovením (např. e-mailem, poštou, telefonicky nebo i osobně).

Plánuje ještě další zlepšení, například propojování manuálů s videem. „Budoucnost vidíme v další personalizaci a propojování digitálně tištěné informace a například videosekvencích, které v manuálech nahradí část ‚nezáživného‘ popisu. Na tuto službu jsme připraveni a chystáme se spustit první pilotní projekty,“ uzavírá Robert Domnosil.

Dalibor Dostál

• Teritorium: Evropa | Německo | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Polygrafie | Služby

Doporučujeme