Konference HR Chytře: Aby vám zaměstnanci neodcházeli…

Nejsou lidi. Téma, které denně řeší nejen management firem, ale hlavně personalisté. Do toho konkurenční prostředí, kde se jedna společnost snaží nemilosrdně přetáhnout ty nejlepší lidi k sobě. Co s tím? Na tyto a mnohé další otázky odpovídali experti z oboru v rámci konference Hospodářské komory s názvem HR Chytře.

Na vyprodané konferenci HRchytre.cz panovala od začátku dobrá nálada. Organizátorům se podařilo zapojit do interakcí i publikum. Ať už formou „ručního hlasování“, nebo s využitím mobilních technologií.
Na vyprodané konferenci HRchytre.cz panovala od začátku dobrá nálada. Organizátorům se podařilo zapojit do interakcí i publikum. Ať už formou „ručního hlasování“, nebo s využitím mobilních technologií. | David Těšínský

Jednou ze základních myšlenek setkání bylo, že klíčovou roli v procesu udržení si svých zaměstnanců hraje motivace. V průzkumu agentury JobsIndex z roku 2019 až 80 % lidí uvedlo, že největší motivací ke změně práce je vyšší mzda. Dalšími nejvíce zastoupenými motivačními položkami byla větší flexibilita, firemní benefity (více volného času), lepší dostupnost či blízkost nebo kreativnější náplň práce.

Co se zaměstnaneckých benefitů týče, dle Barbory Štěpánové ze společnosti Advantage Consulting zůstávají stále nejoblíbenější položkou stravenky. Následované jedním týdnem dovolené navíc, příspěvkem na penzijní a životní připojištění či možností závodního stravování a občerstvením přímo na pracovišti. Zajímavé je, že 43 % dotázaných uvedlo jako nejdůležitější zaměstnanecký benefit přizpůsobitelný začátek a konec pracovní doby.

Čím naopak zaměstnavatelé potenciální uchazeče o práci už dávno neuchvátí, jsou otřepaná klišé typu zázemí stabilní společnosti, přátelský kolektiv, férový přístup, možnost získat další zkušenosti či mobilní telefon a notebook.

Ne vždy musí být GDPR nuda. O tom se přesvědčili účastníci nejen při vystoupení Jakuba Morávka z advokátní kanceláře Felix a spol., ale i při následné diskuzi na stánku, do které se zapojila i společnice kanceláře Jana Felixová.
Ne vždy musí být GDPR nuda. O tom se přesvědčili účastníci nejen při vystoupení Jakuba Morávka z advokátní kanceláře Felix a spol., ale i při následné diskuzi na stánku, do které se zapojila i společnice kanceláře Jana Felixová. | David Těšínský

Základem je komunikace

S tím, jak personalisté denně využívají řadu stabilizačních nástrojů, jsou jedinými kritérii při rozhodování o jejich využití pouze vhodnost a efektivnost. Otázka legálnosti zůstává často stranou. Na časté přešlapy v kontextu pracovněprávní legislativy upozornil v rámci své prezentace Jakub Morávek z advokátní kanceláře Felix a spol. Přehršel benefitů dle něj trochu křiví trh a je potřeba s nimi pracovat s rozvahou, jelikož lidé často kladou zaměstnavateli naprosto nesplnitelné podmínky. Někteří z nich navíc mezi benefity řadí i to, že chodí včas do práce.

Čím zaměstnavatelé potenciální uchazeče o práci už dávno neuchvátí, jsou otřepaná klišé typu zázemí stabilní společnosti, přátelský kolektiv, férový přístup, možnost získat další zkušenosti či mobilní telefon a notebook.

V bloku, který bychom mohli nazvat jako Příběh úspěšného, si účastníci poslechli Hanu Caltovou ze společnosti Kofola Československo. Pro firmu vyrábějící dnes již legendární limonádu je klíčová komunikace uvnitř podniku jako takového. Na příběhu heřmánku z Rajecké kotliny bylo patrné, jak může na základě jednoho nápadu člena týmu vzniknout projekt, na kterém se podílí takřka celá firma.

Jak se odlišovat?

Že mají firmy už několik let velmi podobný systém benefitů, s kterými zaměstnanci automaticky počítají, je věc známá. Jak se tedy mohou společnosti odlišovat? Přístup, firemní kultura, smysl práce a celkový dopad na společnost se dnes stávají klíčovými prvky v motivaci zaměstnanců.

Se zajímavou myšlenkou přišla společnost Philip Morris International, která jako přední tabákový gigant totálně mění své zaměření. Její zástupkyně na konferenci Lubomíra Lukáčová představila vizi, která spočívá v podpoře zdraví, bezpečnosti a kvalitního života. Jak před časem uvedla šéfka společnosti Philip Morris pro Česko, Slovensko a Maďarsko Andrea Gontkovičová: „Než půjdu do důchodu, chci, aby cigarety zmizely.“

Na konferenci vystoupilo 10 řečníků. Od Kofoly přes Red Bull až po Philip Morris. Na snímku (zleva) jsou moderátor konference Miloš Křepelka (Hospodářská komora ČR), Adam Marčan (Naučmese.cz) a Pavel Barták (SAP ČR).
Na konferenci vystoupilo 10 řečníků. Od Kofoly přes Red Bull až po Philip Morris. Na snímku (zleva) jsou moderátor konference Miloš Křepelka (Hospodářská komora ČR), Adam Marčan (Naučmese.cz) a Pavel Barták (SAP ČR). | David Těšínský

Adam Marčan ze společnosti Naučmese.cz zase posluchače edukoval, proč je nutné ve firmě vytvořit prostor, ve kterém se od sebe mohou lidé vzájemně naučit něco nového a lépe se mezi sebou poznat. „Spojujeme lidi s touhou něco nového se naučit a ty, kteří chtějí své znalosti předat dále,“ říká Adam Marčan o svém projektu. Platforma Naučmese.cz nabízí prostřednictvím svého webu kurzy, v jejichž rámci se můžete naučit fakticky cokoliv – od hry na ukulele, tanec přes výuku cizích jazyků až po malování mandal.

Jak spolu souvisí hackeři, GDPR a odchody zaměstnanců? O tom hovořil František Sobotka ze společnosti Novicom. Požadavky na zabezpečení firemní sítě proti útokům hackerů neustále rostou. Kybernetická bezpečnost by se měla odvíjet především od základních premis, které si málokdo uvědomuje. Základem je především komplexnost a fakt, že nic není nenapadnutelné. Nejdůležitější je zabezpečení vlastní sítě, přehled nad vlastní infrastrukturou a provozní pořádek.

U mediálního partnera konference společnosti Forum si mohli účastníci vylosovat na kole štěstí slevu na předplatné jejích titulů.
U mediálního partnera konference společnosti Forum si mohli účastníci vylosovat na kole štěstí slevu na předplatné jejích titulů. | David Těšínský

Převzato z časopisu Komora. Autor článku: Adam Mašek

Pravidelné novinky e-mailem