Konkuruje americkým gigantům. Česká firma CDN77 spravuje setinu internetu

Podnikatel Zdeněk Cendra staví z Česka globální byznys. Tisíce jeho serverů rozmístěných po celém světě poskytují prostor pro rychlé načítání obsahu webových stránek významných internetových společností.  

Firma CDN77 od počátku cílila na globální trh. Její servery jsou rozmístěny po celém světě. | Foto: CDN77

I když je jméno společnosti CDN77 poněkud nenápadné, málokterá česká firma má tak globální význam, jako právě tato společnost, za niž stojí podnikatel Zdeněk Cendra. Předchozí zkušenosti v oboru sbíral s projektem SuperHosting, který výrazně změnil poměry v hostingových službách. A tak se rozhodl vyzkoušet něco podobného v celosvětovém měřítku.

„CDN77 jsme spustili v roce 2011. CDN je zkratka pro Content Delivery Network, což je služba, kterou poskytujeme a zjednodušeně řečeno jde o zrychlení načítání webových stránek. Na ‘77‘ se lidé ptají často a obvykle čekají nějakou tajemnou historku, ale pravdou je, že to mělo jen praktické důvody. Šlo o jedinou volnou .com doménu,“ usmívá se Zdeněk Cendra.

Předchozí zkušenosti se službou SuperHosting mu pomohly s rozjezdem nového byznysu v několika ohledech. „Nejdůležitější věc, co jsem si odnesl ze SuperHostingu, je důraz na kvalitu služby a péče o zákazníka. Server hosting je do jisté míry komodita, rozdíl ale dělá právě přístup k zákazníkovi. V SuperHostingu jsme například jako první na trhu zavedli neomezené přenosy dat do internetu, což ve své době bylo lehké zjevení. Dnes je to na trhu standard. Tyhle zkušenosti mě dovedly k tomu, že možná není úplný nesmysl přijít na globální trh, který ovládají obří hráči jako Amazon nebo Akamai. Že se jim konkurovat dá, když přijdeme se službou, která drží zákazníka na prvním místě,“ pokračuje Zdeněk Cendra.

Za vlastní peníze

Zároveň podle svých slov viděl, že v České republice člověk brzy narazí na velikost trhu, a došel k rozhodnutí, že příští firmu už rozjede jedině globálně. „V České republice je webů s globálním dosahem minimum, dělat CDNku pro české firmy nedává smysl. Paradoxně těch pár světových webů, které jsou původem z ČR, jsme získali až v posledním roce, dvou,“ zmiňuje Zdeněk Cendra.

Zakladatel společnosti CDN77 Zdeněk Cendra. | Foto: CDN77

Díky předchozímu podnikatelskému projektu nemusel složitě shánět finanční zdroje. „V neposlední řadě jsme díky SuperHostingu v začátcích nepotřebovali investora. CDNka si sice už po pár měsících na sebe vydělávala, ale těch prvních pár měsíců nám cash ze SuperHostingu určitě pomohla. Dodnes žádného investora nemáme a CDNka financuje veškerý růst z vlastního cashflow, s výjimkou drobných bankovních půjček,“ popisuje Zdeněk Cendra financování svého globálního projektu.

Předchozí praxe služby SuperHosting mu také pomohla získat léta zkušeností s dodáváním infrastruktury pro nejnavštěvovanější weby v České republice.

„Ty zkušenosti jsme chtěli zužitkovat a v téhle vertikále pokračovat. Na CDN trhu už byly karty rozdány mezi velké americké korporace, takže na první pohled se zdálo jako čiré bláznovství na ten trh, jakožto kluci z Prahy, vstupovat. Ale když se člověk podíval detailněji, byl to takový oligopol se vším, co oligopol často přináší – netransparentní ceny, nesmyslné skryté poplatky, péče o klienta na úrovni ‘Díky za Váš požadavek, ozveme se Vám do dvou pracovních dnů‘.  Tam jsme cítili příležitost a přišli se stoprocentně transparentním, ´no-bullshit´ ceníkem přímo na webu, live chatem s odpovědí do 30 vteřin a perfektním technickým supportem na top úrovni, který dodnes většina zákazníků zmiňuje jako důvod, proč k nám přešli. A fungovalo to,“ vypočítává Zdeněk Cendra, s čím dokázal prorazit na obsazeném trhu.

Kontrola nad kvalitou

Na začátku bylo podle něj nejtěžší vypořádat s nespolehlivostí některých dodavatelů. „Když chcete dodávat infrastrukturní službu pro jedny z nejnavštěvovanějších webů světa, nemůže se vám stát, že vašemu dodavateli v Indii čtyřikrát do týdne na několik hodin vypnou proud. Nebo jsme začali dodávat službu pro živé internetové přenosy a software jsme na to odebírali od pár šikovných kluků z Kuala Lumpur. Když ale našemu klientovi něco nefungovalo a kluci z Malajsie zrovna spali, nemělo to řešení. Takže jsme tu službu museli dát na pár let k ledu,“ zmiňuje Zdeněk Cendra situace, na které dnes již vzpomíná s úsměvem, ale při rozjezdu firmy mu připravily horké chvilky.

„Vlastně s tím trochu válčíme dodnes, ale postupem času jsme si většinu věcí začali řešit sami, abychom měli nad kvalitou služby maximální možnou kontrolu. V rámci toho jsme se museli hodně věcí naučit. Když jsme dopravovali první vlastní server mimo EU, kamarád jednoho kolegy ho tam vezl autobusem v krosně. Nevěděli jsme, jak ho tam dostat oficiálně, protože nám ho vždycky zadrželi na hranicích, přestože jsme postupovali podle platných pravidel. Dneska posíláme 100 serverů týdně do celého světa a máme tři fulltime lidi, co jen koordinují transport a instalaci hardwaru. Software pro live streaming jsme si napsali kompletně sami,“ říká Zdeněk Cendra k cestě, kterou se firma vydala. Ostatně, podobný přístup, tedy zajišťování maxima výroby vlastními silami a minimalizace subdodávek, zvolily i další světově úspěšné firmy, které dokázaly ukázat záda zkostnatělým nadnárodním korporacím.  Například americká Tesla.

Globální hráč

Typickým zákazníkem pro CDN77 je web s globální návštěvností, který patří mezi 100 až 100 000 nejnavstěvovanějších webů světa. Typicky jsou to weby, které distribuují hry, software nebo multimédia. Mezi její klienty patří například antiviry Avast a Eset, německý sportovní kanál Sport1 a nejnověji online learningová platforma Udemy. Konkurenci představuje především Amazon se svou CDN službou Cloudfront a další americké CDN firmy jako Cloudflare a Fastly.

Část ze 150 zaměstnanců společnosti. Tak jak firma roste, stále jich přibývá. | Foto: CDN77

Firma má v současnosti kolem 150 zaměstnanců. „Už se to těžko sleduje, tak se orientuju podle počtu účtů na Slacku, který ve firmě používáme jako hlavní komunikační kanál,“ usmívá se Zdeněk Cendra.

Všechny jeho firmy měly za rok 2019 celkový obrat 800 milionů korun. „Z toho 85 procent tvoří CDN77. Zbytek firma SuperHosting a také společnost Peering.cz, u které jsem spoluvlastníkem,“ vypočítává Zdeněk Cendra.

Přes 50 procent obratu firmě generuje Severní Amerika, 30 procent západní Evropa a zbytek především Asie a Austrálie. Jejími hlavní trhy jsou USA, Německo a Velká Británie. „Pro někoho možná překvapivě máme taky poměrně významné příjmy z Turecka. Technologicky je na tom mnohem lépe, než by se na první pohled mohlo zdát,“ upozorňuje zakladatel CDN77.

Budoucností je video

Aby se firma i nadále udržela ve světové špičce, musí sledovat aktuální trendy v oboru. „Téma příštích jednotek let je jednoznačně video. Před dvěma lety jsme proto spustili produkt zaměřený právě na video – Streamflow. Potřeby klientů, kteří distribuují video, ať už živé přenosy nebo VoD – Video on Demand, se postupem času víc a víc liší od jiných CDN klientů, takže nám dávalo smysl ten produkt začít nabízet odděleně,“ konstatuje Zdeněk Cendra.

Ze současné ekonomické krize, kterou vyvolala pandemie koronaviru covid-19, příliš velké obavy nemá. „CDN77 za krize vlastně vznikla a dá se říct, že nám hodně pomohla. Větší firmy, které třeba už léta používají službu některého z našich velkých konkurentů, mají často velkou setrvačnost a nemají motivaci providera měnit. V korporacích se většinou nikdo nehrne do takhle velkých změn, protože vždycky existuje možnost, že se něco pokazí, a tomu, kdo se změnou přišel, hrozí vyhazov. A za úspory a drobná vylepšení se v konjunktuře metály nerozdávají. V době krize se ale tahle situace otáčí. Cena, její transparentnost a flexibilita se stává jedním z rozhodujících faktorů i ve velkých firmách, a to nám hraje do karet,“ popisuje Zdeněk Cendra. 

Krize jako šance

Věří proto, že i současná krize může jeho firmu významně posílit. „A zatím to tak, podle masivního nárůstu poptávky, i vypadá. Ale samozřejmě uvidíme, co přijde třeba za rok. Pokud by významně poklesla poptávka po online obsahu našich klientů, dopadne to samozřejmě i na nás. Je otázka, jestli lidé, kterým klesnou příjmy, budou schopní a ochotní za online obsah platit,“ uvažuje Zdeněk Cendra.

Současná ekonomická krize by společnosti mohla přinést nové zákazníky. | Foto: CDN77

Naopak čím by mu mohla doba po pandemii změnit jeho dosavadní životní styl, je cestování.  Zhruba třetinu roku byl totiž zvyklý trávit na cestách po světě. Když se uzavřely hranice, měl na několik měsíců k dispozici „jen“ Česko. „Česká republika je fajn. Ač to tak na první pohled nevypadá, i v ČR jde pořád navštívit spoustu míst, která jsou neobjevená, skvělá a inspirativní. Jsme v Česku rádi,“ podotýká Zdeněk Cendra. Do stavu, kdy může trávit týdny mimo firmu a její dobré fungování nevyžaduje jeho každodenní přítomnost, se nedopracoval ze dne na den. „Je za tím patnáct let denní dřiny. Když to člověk vydrží, může přijít i drobná odměna v podobě většího množství osobního času. Trvalo to dlouho. Déle, než jsem čekal,“ uzavírá podnikatel, který pondělky a pátky tráví doma a do firmy chodí tři dny v týdnu.

Dalibor Dostál

Společnost CDN77 v kostce

Firma CDN77 vznikla v roce 2011, zaměřuje se na poskytování prostoru na serverech pro významné internetové stránky, které mají jistotu, že se jejich zákazníkům bude obsah zobrazovat co nejrychleji. Zakladatel společnosti Zdeněk Cendra začal s podnikáním již ve 14 letech, tehdy ještě na živnostenský list své maminky. Jeho prvním projektem byl katalog Českýwap.cz. Později rozjel i další služby jako Peering.cz nebo SuperHosting.  Nejnověji spustil službu zaměřenou na video – Streamflow.

Pravidelné novinky e-mailem