Korejci podepsali s českými partnery memorandum o rozvoji vodíkové dopravy

Česká logisticko-technologická firma Zásilkovna podepsala za účasti ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely a korejského ministra průmyslu Chang Yang Leeho memorandum o spolupráci s korejskou asociací H2Korea, platformou zaměřujících se na rozvoj vodíkového hospodářství v Korejské republice.

Podepsání memoranda iniciovala Česká vodíková technologická platforma (HYTEP), které je Zásilkovna členem. Cílem memoranda je podpořit rozvoj vodíkové mobility v České republice prostřednictvím demonstračních pilotních projektů, které se zaměří jak na výrobu zařízení a vozidel, tak na jejich provoz na českých silnicích.

Vodík je vnímán jako jeden z nejperspektivnějších prvků pro ekologičtější dopravu.

Spolupráce ze strany českých firem by také měla zajistit vybudování a provoz vodíkové plnicí infrastruktury a navazujících operací. Hlavním cílem memoranda je podpořit vodíkovou mobilitu zejména v nákladní a autobusové dopravě.

„Zásilkovna a celá skupina Packeta vidí ve vodíku velkou budoucnost. Realizovali jsme již pilotní testy a připravujeme se na další test vodíkové dodávky v reálném prostředí. Věříme, že podepsané memorandum je dalším důležitý krokem, který podpoří další rozvoj vodíku v České republice. Naším cílem je stát se pionýrem v jeho využití v logistice a provozu. A to nejen proto, že oblast doručování zásilek je jednou z nejslibnějších pro využití vodíkové mobility, ale i z toho důvodu, že vodík je nejkratší cestou ke snížení uhlíkové stopy,“ říká Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a CEO skupiny Packeta.

Natankování kamionu trvá maximálně 20 minut

‚‚Memorandum je prvním krokem k rozvoji užší spolupráce mezi českými a korejskými společnostmi v oblasti vodíkové mobility a související infrastruktury. Vodík je palivem bezemisní dopravy. Jeho nesporné výhody zejména v segmentech nákladní a autobusové dálkové dopravy tkví ve schopnosti vyššího dojezdu a v rychlém tankování, které u nákladních automobilů zabere maximálně 20 minut v porovnání s jinými technologiemi,‘‘ vysvětluje Aleš Doucek, předseda představenstva České vodíkové technologické platformy (HYTEP).

Korea bude mít letos v provozu už na 40 plnících stanic

Korejská strana, vedená asociací H2Korea, vnímá spolupráci jako příležitost pro šíření inovativních vodíkových technologií do ČR a hledání potenciálních partnerů pro spolupráci. Samotná Korejská republika rozvoj vodíkového hospodářství podporuje dlouhodobě, i díky tomu bude v tomto roce na korejských silnicích možné natankovat vodík na více než 40 plnicích stanicích. Korejská automobilka Hyundai Motor Company také nabízí vodíkový automobil poháněný palivovým článkem Hyundai Nexo, nebo nákladní automobil Hyundai XCIENT Fuel Cell, který již komerčně jezdí například ve Švýcarsku.

Ilustrační fotografie | ICUK

‚‚Toto memorandum je důležité zejména z toho důvodu, že posílí spolupráci na poli vodíkové mobility mezi Českou republikou a Korejskou republikou. Věříme, že pomůže nastavit byznysový model vhodný následování i u dalších projektů,‘‘ zdůraznil Moon Jae-do, předseda asociace H2Korea.

Součástí memoranda jsou i další české firmy, na korejské straně podepsaly memorandum společnosti Hyundai Motor Company a Hyundai Glovis.

Tisková zpráva společnosti Zásilkovna

Doporučujeme