Koronavirus a my: Byznys už nikdy nebude jako dřív

Koronavirová doba nám umožňuje provést věci, o kterých se tisíckrát řeklo, že nejsou možné. Velké finanční instituce například povolily svým makléřům obchodovat z domova.

Posun o pět let dopředu

Vedoucí pracovníci najednou ochotně přijali myšlenku, že jejich podřízení nemusejí chodit do kanceláří. Ukázalo se, že práci lze kontrolovat finálními výsledky lépe než docházkou.

Mnohé společnosti se během pandemie posunuly o pět let do budoucnosti. Do doby, kdy lidstvo bude zas o něco línější a bude vše objednávat přes internet. Donáškové služby rozšíří flotily svých poslíčků, kteří vše donesou až pod nos. Trenéři nebudou muset uklízet louže potu v tělocvičnách, lidé si je uklidí sami ve svých obývácích.

Zatím stále narážíme na překážky. Firmy budoucnosti nebyly připraveny na rychlé navýšení svých kapacit. Firmy minulosti naopak stále věří, že budou moci přežívat a volají po dotacích. Během následujících let se ukáže, že kdo odmítne jít s dobou, na trhu skončí. Pro mnohé to bude bolestivá zkušenost.

Budoucnost přinese další rozmach technologií. Videohovory se pravděpodobně přesunou do 3D virtuálních místností, které se přiblíží skutečným setkáním. Potřeba létání po celém světě za účelem uzavírání obchodů se výrazně umenší. Velké hypermarkety se vyprázdní a jejich místo zaujmou internetoví prodejci. Prostě svět již nikdy nebude stejný jako dřív.

Štěpán Křeček, hlavní ekonom BH Securities

Logistika a přeprava ve zlomové chvíli

V posledních týdnech jsme mohli vidět, jak limitující je v dnešní době nemít alternativu k prodeji v kamenných obchodech. Očekávám proto ještě větší rozvoj e-commerce, což je pro přepravní odvětví velmi pozitivní zpráva. V dlouhodobém horizontu se pak téměř jistě dočkáme diskuse o spolehlivosti globálních dodavatelských řetězců. Řada společností už nebude chtít riskovat přerušení výroby a přepravy zboží z Číny a rozhodnou se pro lokální výrobu. 

To bude znamenat nárůst vnitrostátní přepravy a logistiky. Vytvoří se tím systém, který bude odolnější vůči případným budoucím výkyvům a podpoří domácí trh. V neposlední řadě budeme i kvůli dalšímu rozvoji e-commerce svědky většího tlaku na využití nejnovějších technologií a inovací, které logistice a přepravě pomohou k ještě větší efektivitě, ať už to bude využití umělé inteligence, nebo doručování prostřednictvím dronů.   

Jan Kodada, obchodní a marketingový ředitel Gebrüder Weiss 

Problémoví emitenti? Zatím ne

Zatím jsme nezaznamenali zvýšený nárůst problémových firem v souvislosti s koronavirovou krizí. Lze však předpokládat, že si ji řada problémových emitentů v budoucnu vezme jako záminku neschopnosti dál vyplácet úroky a následně jistiny. Aktuálně se věnujeme například kauze Centrální průmyslový holding, kde jsme zaznamenali několik stížností investorů na nesplácení výnosů a neochotu emitenta věc řešit. V červnu očekáváme zlomové rozhodnutí v kauze EMTC, zda dojde k reorganizaci, nebo konkursu, a obdrželi jsme také podnět na společnost MIDEA, kterým se zabýváme. 

Eliška Skřivanová, Rizikovedluhopisy.cz

Pozor na podvodné stránky 

Současná koronavirová krize poskytuje mnoha podvodníkům v kyberprostoru živnou půdu. Na elektronickou komunikaci a využívání online nástrojů je odkázáno mnohem více lidí, kteří často nemají potřebné vybavení ani znalosti. Útočníci také využívají poptávku po informacích o nemoci – například hned na počátku pandemie ve velkém skupovali domény související s covidem-19. Nebo se zaměřili na zneužití názvů nástrojů pro online komunikaci, jak dokázal nedávný průzkum Kaspersky Lab.   

V době ekonomické nejistoty a paniky například stačí vytvořit excelový soubor s názvem „Snižování mezd v důsledku covid krize“ či poslat podvrženou zprávu s upozorněním na kontakt s nakaženou osobou s odkazem na webové stránky, odkud si uživatel stáhne aktivní link nebo je nasměrován na aktivní stránku. Možností je ale více – v komunikaci je možné zneužít zranitelnost prohlížečů stránek či PDF, uživatelé pak v panice prakticky otevřou firmu nakažením svých počítačů a vykonáváním cizích příkazů.

William Ischano, odborník na IT bezpečnost z počítačové školy Gopas 

Prodává se jen desetina ojetin

S takovou situací se trh ojetin ještě nesetkal. Jde o pravděpodobně nejzásadnější moment našeho podnikání, založeného na analýze tržních dat a čistě online transakcích s ojetými vozy. Očekáváme zásadní změnu chování zákazníků, kteří budou mnohem citlivější na cenu a náročnější na služby, a samozřejmě i přístupu prodejců a dealerů ojetých automobilů, kteří budou muset začít pracovat s daty a celkově digitalizovat svoje podnikání. 

Celá situace není nijak překvapivá vzhledem k tomu, že byly zavřeny všechny kamenné pobočky, ve kterých by si zákazníci mohli koupit vůz. Realizovány tak byly hlavně již rozjednané zakázky. Pokud by byl trh připraven na online prodej, nemusela se opatření projevit tak drasticky. 

Jan Kranát, spoluzakladatel a výkonný ředitel společnosti Carvago

Kafíčko z online kavárny

Po uzavření naší provozovny následovalo několik dní obav o budoucnost. Nakonec jsme pomocí e-shopu vytvořili online kavárnu, abychom se opět mohli dostat k lidem. Nabídka je jednoduchá, ale funguje to. Hosté zareagovali velmi rychle a jsou rádi, že existuje způsob, jak nás mohou podpořit. E-shop je pro nás další krokem, otevírá nové možnosti a rozhodně si jej necháme i poté, až bude kavárna opět v provozu. 

Anna Biolková, zakladatelka kavárny a hostelu Příběh z Týnce nad Sázavou

Spása na síti

Cukráři, vinárny i fotografové začali v krizi fungovat online, e-shop si chce většina z nich ponechat i po ní. Karanténa totiž mnoha podnikům ukázala, že internetový obchod může být nejen výhodou, ale mnohdy i nutností. Online prodej voucherů nebo rozvoz jídla na objednávku pro tyto podniky často představoval jedinou možnost, jak pokračovat v podnikání.

Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet

Maximum online, méně poboček

Jak se promění bankovní svět? Drtivá většina bank na současný stav vůbec nebyla připravena. Neumějí využívat práci z domova, schvalovací procesy se zpomalily. Nejlépe na tom jsou ty instituce, které mají nějakou platformu, na níž s klienty komunikují elektronicky. A právě to je budoucnost. Mnohem méně se budou doručovat papírové dokumenty, ubude osobních schůzek. Smlouvy se budou posílat i podepisovat v nějaké obdobě datových schránek, elektronicky podepsané listiny budou stejně platné jako ty podepsané v bankách. Věřím, že to půjde a že to bude pozitivní efekt situace.

Tímto směrem se podle mě vydají i velké a tradiční bankovní domy – sice se z nich nestanou téměř výhradně online banky, na to jsou příliš velké a mají dlouhou historii – do bezkontaktního fungování se ale budou muset přesunout i ony. Počítat bude nutné i se snižováním počtu pracovníků, část zaměstnanců bank o práci určitě přijde. Banky budou zavírat pobočky nejen ve velkých městech, ale také (možná především) v malých obcích – budou tak snižovat obrovské fixní náklady.

Tereza Kouklová, odbornice na finance, úvěry a firemní ekonomiku společnosti SFG Holding 

Převzato z časopisu Profit.




• Témata: Koronavirus
• Oblasti podnikání: Obchod | Služby
• Teritorium: Česká republika