Koronavirus zasáhl doručovací služby: provoz jako před Vánocemi a méně výdejních míst

Lidé si objednávají nejenom zboží z obchodů, které mají kvůli nouzovému stavu zavřeno, ale také potraviny, aby nemuseli chodit do velkých nákupních středisek. Zásilkovna bude testovat průjezdný prodej ve svých depech.

Foto: Zásilkovna

Zavřené obchody a omezený pohyb lidí přesunul prodeje do internetových obchodů. Zatímco klikání v e-shopech je stejně jednoduché a pohodlné jako před vypuknutím pandemie koronaviru, doručování je značně komplikovanější.

„Snažíme se v maximální míře přizpůsobit všechny naše logistické procesy vzniklé situaci a zachovat co nejvyšší standard našich služeb ve všech zemích, kde působíme. S ohledem na současnou situaci stále pracujeme na vylepšení procesů, zrychlení výdeje, zajištění bezpečnosti a eliminace kontaktu osob. Proto jsme zavedli bezkontaktní platby, na pobočkách je nyní možné hradit dobírku pouze bezkontaktně, například kreditní kartou. Zároveň posilujeme vlastní síť doručení na adresu,“ říká Simona Kijonková, zakladatelka a spolumajitelka Zásilkovny.

Dvě třetiny výdejen zůstalo v provozu

Společnost se přitom musí vyrovnat se dvěma protichůdnými faktory. Na jedné straně extrémně silná poptávka po doručování, na druhé straně úbytek výdejních míst. Restauarce, knihkupectví, bazary a další místa musela kvůli vyhlášení nouzového stavu zavřít. U Zásilkovny se to týká zhruba třetiny smluvních provozoven. „V současné době je otevřených přibližně 70 procent ze všech výdejních míst v ČR,“ konstatuje Simona Kijonková.

Na situaci firma reaguje zaváděním nových obchodních modelů. „Právě v těchto dnech finišujeme s otevřením nových výdejních míst Zásilkovna Drive pro vyzvednutí a podání zásilky bezpečně z auta. První Zásilkovna Drive jsme umístili na depu Zásilkovny v Praze 6 Ruzyni, během následujících dní bude otevřeno také na depech v Brně a Ostravě. Zásilky zde bude možné vydávat a podávat, aniž by řidič musel vystoupit z vozidla. Pracovník výdejního místa bude vybaven ochrannými prostředky, samotné výdejní místo bude několikrát denně dezinfikováno, vše bude probíhat rychle a bezpečně,“ navazuje Simona Kijonková.

Podobné zkušenosti mají i další doručovací společnosti. „Oproti stejnému období předchozího roku, se od zavedení nouzového stavu vládou ČR objem přepravovaných zásilek mírně zvýšil. Naši zákazníci si aktuálně mohou své zásilky vyzvednout na více než dvou třetináchnašich výdejních míst DPD Pickup,“ zmínil Miloš Malaník, generální ředitel Direct Parcel Distribution CZ.

Zvládnutí doručování obrovského množství zásilek je přitom v těchto dnech klíčové. „Ve vybraných segmentech, kam patří například online lékárny, brýle a kontaktní čočky, ochranné zdravotní pomůcky a drogerie, herní konzole a elektronika, vidíme obrovský nárůst srovnatelný s vánočním obdobím. Je zřejmé, že nakupování po internetu, tedy celý segment e-commerce, dnes z velké části táhne celou ekonomiku a každým dnem, kdy jsou kamenné obchody uzavřené, se jeho role zvětšuje. Pro nás jako logisticko-technologickou firmu je to obrovská výzva,“ konstatuje zakladatelka Zásilkovny.

Digitalizace zrychlila změny

Podle ní firmě umožňuje držet krok s náročnou situací způsob fungování založený na okamžitém reagování. „Ukazuje se velká výhoda digitálního nastavení naší firmy. Procesy máme nastaveny velmi flexibilně a digitálně, umíme zapínat různá nastavení, regiony, nebo i celé země či dopravce. Máme krizový štáb, který firmu procesně přizpůsobuje a flexibilně ohýbá procesy s ohledem na rychlý vývoj situace a vládní nařízení různých států,“ podotýká Simona Kijonková.

Se složitou situací se potýkají také další doručovací služby. „Ačkoliv je situace opravdu velmi vážná, snažíme se zachovat všechny naše služby v maximální míře. Jsme si vědomi toho, že právě na přepravních společnostech nyní závisí, aby se nepřerušilo plynulé zásobování firem i obyvatel. Jedná se o nepředvídatelné okolnosti, na které musíme operativně reagovat, jako je distribuce do území v karanténě, stálé sledování a monitorování situace hlavně v oblasti mezinárodní přepravy, kdy se uzavírají hranice států a my musíme zboží, které je již v našich systémech dopravit,“ konstatuje Petr Družkovský, provozní ředitel Geis CZ.

Roušky a dezinfekce

U doručování firma zvolila odlišný přístup. „Zrušili jsme osobní odběry zásilek příjemci na pobočkách a pokud je to jen trochu možné, pracují naši lidé z domova. Tím chceme maximálně snížit riziko přenosu. Přes známé problémy s dostupností se snažíme naše zaměstnance v nejvyšší možné míře vybavit ochrannými pomůckami – rouškami, dezinfekčními gely.  Aktivně jednáme s dodavateli a věříme, že se situace zlepší,“ dodává Petr Družkovský.

Foto: Shutterstock

Předpis o ochraně zdraví pro zaměstnance vydala firma již před třemi týdny. „Pracoviště jsme vybavili dezinfekčními prostředky, zintenzivnili jsme dezinfekci všech povrchů na pobočkách, a logistických pracovištích, dezinfikujeme i dopravní techniku, včetně například vysokozdvižných vozíků při předávání směn,“ doplňuje provozní ředitel Geis CZ.

Doručovací služba PPL reagovala na situaci omezením víkendových rozvozů. „V sobotu 28. 3. nebudeme rozvážet ani svážet zásilky. Rádi bychom dali našim řidičům prostor si odpočinout v této náročné době a zároveň je nechceme vystavovat riziku více, než je nutné. V současnosti je většina příjemců k zastihnutí doma během týdne a proto věříme, že toto opatření pochopíte. Současné objemy zásilek stihneme efektivně doručit v pracovních dnech. V těchto dnech nebude v provozu zákaznický servis,“ uvádí firma v prohlášení na svém webu.

Také další dopravci se snaží nechat doma profese, u kterých je to možné. „V současné chvíli máme dostatek kurýrů i pracovníků na depech, takže přeprava probíhá standardně, bez větších problémů. U pozic, které to umožňují samozřejmě plně podporujeme možnost práce z domova,“ doplňuje Miloš Malaník.

Růst o desítky tisíc procent

O tom jak výrazně rostou prodeje přes internet svědčí data z českých e-shopů. Během posledního únorového a prvních dvou březnových týdnů vzrostly v e-shopech obraty za dezinfekční a hygienické prostředky meziročně o 10 200 procent. Vyplývá to z údajů společnosti Shoptet, poskytovatele e-shopových řešení. V internetových obchodech se daří i domácím pekárnám, jejichž prodeje vzrostly o 420 procent. Několikanásobný nárůst poptávky o 240 procent zaznamenaly i deskové hry. O stovky procent stouply i prodeje šicích strojů a materiálu pro výrobu roušek.

Největší podíl na obrovském nárůstu obratu za online prodej zboží z kategorie dezinfekce a péče o ruce eviduje Shoptet ve Středočeském kraji. Právě zde je vedle Prahy zároveň největší množství lidí nakažených koronavirem. „Mezi tento sortiment, jehož prodej se v e-shopech v posledních týdnech meziročně zvýšil o více než deset tisíc procent, patří například mýdla a další prostředky pro hygienu rukou. Spadají do něj i různé čisticí prostředky do domácnosti, u kterých jsme zaznamenali nárůst o 420 procent. Prodeje ostatní drogerie vzrostly zhruba o 350 procent,“ vyjmenovává Miroslav Uďan, šéf společnosti Shoptet. U lékárenského zboží zase největší růst 420 procent připadá na Moravskoslezský kraj.

Největší e-shop zavádí potraviny

Co se týče potravin, největší nárůst prodejů, o 450 procent, zaznamenaly internetové obchody v Praze. Na nárůst reagují i e-shopy, které dosud tento sortiment neprodávaly. Historicky poprvé po 25 letech zařadil v rámci dočasného pilotního provozu vybrané trvanlivé potraviny do své nabídky největší český e-shop Alza.cz  Snaží se tak vyhovět požadavku svých zákazníků se zájmem o bezkontaktní doručení potravin a možnost nakoupit pro své rodiče a prarodiče na dálku s doručením až domů.

 „Uvědomujeme si, že nakupování přes internet nyní může pomoci všem domácnostem lépe dodržovat přísná bezpečnostní opatření. Přestože i v Alze procházíme extrémně náročným obdobím, kdy jsou všechny systémy maximálně zatíženy, snažíme se zákazníkům co nejvíce pomoci a vyjít jim vstříc nejen bezpečnostními opatřeními, ale i rozšířením nabídky, která u nás není běžná,“ uvedl Petr Bena, obchodní ředitel Alza.cz.

Až odezní současný krizový stav, budou zásilkové služby znovu vyhodnocovat své plány na expanzi do zahraničí. Zásilkovna v současnosti přímo působí v šesti státech Evropy a do 33 států v EU i mimo ni doručuje. I přes delší čekací lhůty na hranicích tyto služby zachovává. „Otázky k další expanzi bychom odsunuli na čas, kdy budeme znát podmínky cestování za byznysem a obchodem mimo ČR. Expanze v dalších zemích se totiž na dálku dělá poměrně obtížně, musíte vycestovat a poznat místní podmínky. Vše tedy záleží především na tom, jak dlouho současná situace potrvá,“ uzavírá Simona Kijonková.

Dalibor Dostál

Další informace hledejte na www.businessinfo.cz/koronavirus

Pravidelné novinky e-mailem