Kreativní průmysl je v USA na vzestupu, Chicago je šancí i pro Čechy

Při oslovování amerického zákazníka čeští designeři zpravidla upírají svůj zrak na tradiční centra kreativního průmyslu ve Spojených státech amerických.

V této oblasti opomíjený americký Středozápad však skýtá pro české profesionály nemalý potenciál. Do karet jim navíc hraje růst sektoru a historicky silná krajanská komunita.

Ilustrační fotografie | beboy / Shutterstock.com

Kreativní průmysl byl na vzestupu již v předcovidové době, následně byl pandemií podobně jako mnohé ostatní sektory výrazně zasažen. Odborníci z tohoto sektoru, kterým je kreativita přirozeně vlastní, však dokázali této krize využít k hledání nových nápadů a inovací.

Výsledkem je, že v letech 2020–2021 vzrostl kreativní průmysl v USA o 14 %. Ve stejném období vzrostla přidaná hodnota sektoru v Illinois o více než 15 %. Ekonomika státu Illinois je diverzifikovaná, v porovnání s ostatními sektory se co do výše přidané hodnoty kreativní průmysl umístil na třetím místě (po retailu a dopravě). Kreativní průmysl představuje rozvíjející se sektor, který tvoří 3,3 % illinoiské ekonomiky a zaměstnává bezmála 200 tisíc lidí.

ExportMag.cz: Exportní aliance? Staví vzorové chytré město, šíří slávu českého piva

Centrem kreativního průmyslu je na území amerického Středozápadu Chicago – se svou strhující architekturou, vibrující uměleckou scénou i neotřelým designem skýtá pro české profesionály značný potenciál. Čím to je? Zaprvé americký Středozápad nebývá tím tradičním cílem designerů, jako je New York či San Francisco. I Chicago má však v tomto směru co nabídnout. Z pohledu kreativního průmyslu jde o mnohdy opomíjené místo s nevyužitým potenciálem, právě proto může být jednou z efektivních cest k americkému zákazníkovi.

Druhý důvod, který napovídá, že by zde Češi mohli být úspěšní, je skutečnost, že jedním z dominujících témat místní umělecké scény je mimo jiné kulturní zázemí obyvatelstva. V této souvislosti nelze nezmínit, že v oblasti historicky žije mnoho Američanů s českými kořeny. Již před první světovou válkou žilo v Chicagu přes sto tisíc Čechů a jednalo se tak tehdy o třetí největší „české město“ po Praze a Vídni.

Ilustrační fotografie

Architektura, umění i design

Chicagský kreativní průmysl stojí na třech pilířích – architektuře, umění a designu. Ne náhodou se zde pravidelně koná veletrh NeoCon zaměřený na průmyslový design interiérů, kterého se účastní i české firmy. Letos v červnu na veletrhu bude vystavovat společnost Silent Lab nabízející řešení v oblasti interiérové akustiky a zavítají tam i zástupci společnosti Rim – výrobce ergonomického kancelářského nábytku. Již tradičně účast pro české firmy na veletrhu NeoCon zajišťuje agentura CzechTrade. V příštím roce se veletrh uskuteční ve dnech 10.–12. června 2024. V případě zájmu o více informací se, prosím, obracejte přímo na zahraniční agenturu kanceláře CzechTrade v Chicagu.

Součástí veletrhu je i doprovodný program ve formě takzvaných „NeoCon Talks“, v rámci kterých se představí designeři, oboroví lídři, vysokoškolští studenti i influenceři, kteří budou diskutovat současné výzvy a inovace interiérového designu. Je nutné říci, že vkus v oblasti designu je kulturně závislý. S minimalismem ani výraznými barvami nábytku ve Spojených státech neuspějete. Při vybavování interiérů domácností dominují neutrální barvy – bílá, zemitá, šedá, hnědá, černá.

Rovněž je možné říci, že Američané dávají přednost prostorově daleko výraznějším kusům nábytku a předmětům, než jdou zpravidla na odbyt v Čechách – ať už jde o sedací soupravy, postele, zrcadla či obrazy.

Expo zatím bez Čechů

Chicago se také čím dál více profiluje jako centrum moderního umění. Akcí roku v této oblasti je Mezinárodní výstava současného a moderního umění EXPO Chicago. Výstava má vedle umělecké hodnoty i značný obchodní potenciál. Několik vystavovatelů oznámilo, že již v první den výstavy vyprodali všechna svá díla, a to včetně jedné newyorské galerie, které prezentovala obrazy v hodnotě od 5 500 do 24 tisíc USD. Během výstavy se dále například prodala bronzová socha Maxe Ernsta za 225 tisíc USD.

Organizátoři výstavy každoročně usilují o udržení vysoké úrovně a počet zúčastněných galerií je omezen. Na EXPO Chicago je tak možné vystavovat jen v případě udělení přijetí ze strany výběrové komise s tím, že jsou nastavena odlišná kritéria pro zavedené galerie a pro galerie nově vzniklé (mladší deseti let). Dosud na výstavě nevystavoval žádný český umělec ani galerie, v případě zájmu o účast na příštím ročníku, který se uskuteční ve dnech 11.–14. dubna 2024, je třeba vyplnit přihlášku na webových stránkách výstavy, která je zpřístupněná do 1. září 2023.

Informace poskytnuta Generálním konzulátem České republiky v Chicagu (Spojené státy americké). Autorka: Monika Bokšová, ekonomická diplomatka.

• Oblasti podnikání: Design

Doporučujeme