Kritika kampaně usilující o zvýšení spotřeby alkoholu v Japonsku

Japonský trh s alkoholickými nápoji se zmenšuje v důsledku demografických změn, jako jsou klesající porodnost, stárnutí populace a změny životního stylu v důsledku pandemie.

Japonská vláda proto vyhlásila celostátní soutěž, která má po velkém propadu daňových příjmů z alkoholu povzbudit mladé lidi k jeho větší konzumaci.

Ilustrační fotografie

Kampaň „Sake viva“ pořádaná Národní daňovou agenturou (NTA) vyzvala osoby ve věku 20 až 39 let, aby přišli s podnikatelskými nápady, kterými by se zvrátil trend klesající spotřeby alkoholu, a zatraktivnilo by se jeho pití. NTA vyzvala soutěžící k vymýšlení nových produktů, designu a způsobů propagace domácího pití s cílem stimulovat poptávku mezi mladými lidmi.

Účastníci byli rovněž vyzváni, aby prozkoumali metody prodeje s využitím virtuální reality. Soutěžící posílali své náměty do začátku záři, v říjnu budou finalisté pozváni na konzultace, po nichž se v listopadu v Tokiu uskuteční finálové kolo. Vítěz získá podporu pro obchodní využití svého plánu.

Revoluce proti plastům. Startup Refork vyvinul rozložitelné příbory

Po zveřejnění soutěže se NTA dostala pod palbu kritiky. Mnozí kritizovali myšlenku státem podporované propagace nezdravého alkoholu mezi mladými lidmi a ptali se, proč byla vůbec pořádána. Upozorňovali také na rozpor s požadavkem vlády, aby se restaurace zdržely podávání alkoholu v době pandemie.

Důvod je vysvětlován následovně. Zákon o zřízení ministerstva financí, pod který spadá NTA, uvádí, že jejím úkolem je „zdravý rozvoj odvětví alkoholických nápojů“. Dnes tvoří daň z alkoholu pouze 1,7 % z celkových daní, v roce 1980 činila 5 %, ale od počátku éry Meidži až po začátek éry Šowa (1868–1926) byla hlavním zdrojem příjmů a tvořila 20–30 %.

Z tohoto důvodu se v minulosti objevily snahy o zlepšení podmínek výrobců alkoholu s cílem zajistit stabilní daňové příjmy. Na daňových úřadech v regionech pracují specializovaní hodnotitelé, kteří analyzují a hodnotí kvalitu piva, saké, vína a šóčú. NTA již nějakou dobu organizuje a sponzoruje také akce zaměřené na alkohol.

Skutečnost, že zákon definuje podporu producentů alkoholických nápojů jako úkol státní daňové správy, je sama o sobě zastaralá. Ale kampaň Sake viva! je projektem, který se zaměřuje na kulturní aspekty výroby a spotřeby alkoholu. Vzhledem k tomu, že propagovat alkoholický průmysl není snadné, bude zajímavé, s jakými nápady soutěžící přijdou.

Autorka: Irena Leopoldová, zemědělská diplomatka, velvyslanectví ČR v Tokiu. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku. Zdroj: JapanTimes, Mainichi,

• Teritorium: Asie | Japonsko | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Potravinářský průmysl

Doporučujeme