Krize dopravy vrcholí. V Los Angeles čeká na odbavení přes 40 kontejnerových lodí

Problémy mezinárodní přepravy po celém světě gradují kvůli pandemii covid-19, ale také kvůli oslavám čínského nového roku. Například přístup k čínskému přístavu Yantian ucpala stojící kolona tahačů dlouhá dvacet kilometrů.

Na druhé straně Pacifiku u pobřeží USA marně čekají na odbavení před přetíženými přístavy desítky dopravních lodí. Situaci komplikuje onemocnění mnoha lidí pracujících v dopravě.

O obrovských dopravních zácpách před velkými přístavy a rekordních ziscích rejdařů informuje prokurista společnosti Geis CZ Air+Sea David Knobloch. Na poslední chvíli se podle něj odesílatelé ještě snažili odeslat z čínských továren zboží určené pro evropský a americký trh, než některé továrny zavřou nebo velice omezí provoz kvůli nastávajícím čínským svátkům. Velký nárůst objemů společně s nedostatkem kontejnerů a hlavně nově vzniklým potížím s nedostatkem asijských řidičů, skladníků a pracovníků, kteří již odjeli za svými rodinami, způsobuje nemalé potíže v zácpách na silnicích, přístavech a letištích. Například frekventovaný čínský přístav Yantian hlásí dopravní kolaps, kdy na silnici do přístavu stojí dvacetikilometrová kolona tahačů. Ze silnice se doslova stalo parkoviště.

Pracujte i o svátcích, vyzvala pracovníky čínská vláda

Rejdaři na situaci reagovali uváděním mimořádných kapacit do provozu a využívají již tak vyšroubované ceny za námořní dopravu. I tak však bude ještě chvíli trvat, než se situace uklidní a s čínskými svátky se vše ještě více zpomalí. Stále totiž nejsou k dispozici dostatečné kapacity prázdných kontejnerů a vyrobené zboží proto musí čekat déle, než obvykle až se prázdný kontejner uvolní pro nakládku. Dochází tak k nahromadění zboží.

Podle posledních informací jeden z aliance rejdařů 2M, konkrétně rejdař MSC (Mediterranean Shipping Company) stahuje na poslední chvíli kontejnerovou loď MSC Erica s kapacitou přes 19 tisíc TEU, která je už v teď plně vyknihovaná, z plánovaného odjezdu ze Šanghaje do Evropy. V letošním roce se i tak jedná o nejmenší objem stažené kapacity v době čínských svátků. Zatímco v loňském roce bylo staženo více než 54 procent kapacity, letos se jedná jen o zhruba osm procent celosvětově. Čínská vláda motivuje pracovníky, aby zůstali a pracovali i o svátcích a necestovali za rodinou. Jedná se i o jedno z opatření v boji s covid-19.

nitpicker / Shutterstock.com

Podle dostupných informací došlo za leden k nárůstu objemů přeložených objemů v osmi největších čínských přístavech v porovnání s rokem 2020 o 21 procent. I když ceny námořní dopravy pomalu klesají, ještě nějakou dobu nelze očekávat nějaké dramatické snížení.

Rejdaři hlásí závratné zisky

Provozovatelé lodní dopravy zveřejňují své výsledky, které překonaly očekávání. Například dánská skupina Maersk vykázala EBITDA (hrubý provozní zisk) za čtvrtý kvartál roku 2020 neuvěřitelných 8,26 miliardy dolarů, což představuje o 15,5 procenta více ve srovnání s rokem 2019, a to hlavně díky nárůstu poptávky po dopravě, levnější ropě a možném navýšení cenových podmínek a celkové vytíženosti kapacit. Jedná se o vůbec nejlepší historický kvartální výsledek za námořní, logistickou a přístavní divizi. Výsledek za první čtvrtletí letošního roku bude údajně ještě o něco lepší. Německý rejdař Hapag Lloyd očekává za první kvartál zhruba 1,8 miliardy dolarů, což je třikrát lepší výsledek ve srovnání se stejným obdobím loňského roku, kdy dosáhl zisk 517 milionů dolarů.

Navzdory takto dobrým výsledkům ale rejdaři stále mají obavy o budoucí vývoj v návaznosti na stále trvající pandemii covid-19 a jejím vlivu na celé dodavatelské řetězce.

Další informace také v textu o rostoucích cenách kontejnerové dopravy.

Přístav v Long Beach hlásí přes tisícovku zaměstnanců ochořelých koronavirem

Kvůli stále trvajícím omezením, kdy chybí lidské kapacity v mezinárodních přístavech, dochází k obrovským zácpám a lodě jsou i několik dní zaparkované na kotvě, než jsou vpuštěny do přístavu. Asi nejhorší situaci po Indii a Singapuru hlásí americký přístav Long Beach/Los Angeles v Kalifornii. Tento přístav avizuje přes tisíc zaměstnanců pozitivně testovaných na covid-19, a kvůli tomu dochází k situaci, kdy na kotvách stojí až 41 kontejnerových lodí odpovídajícím kapacitě 336 500 TEU, čekajících na složení a naložení. Dalších 27 lodí s kapacitou 579 100 TEU je již zaparkovaných u břehu, kde probíhá nakládka a vykládka. Čekací doba se tak protahuje na více než týden.

Komentář prokuristy společnosti Geis CZ Air+Sea Davida Knoblocha

• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Doprava, logistika

Doporučujeme