Představa, že by krásná brož byla uložena či vystavena v použité krabičce od léků, je samozřejmě nemyslitelná. Hodnotný šperk vyžaduje k prezentaci a uskladnění obal, který jedinečnost i cenu luxusního doplňku zdůrazní a ne znehodnotí. Stejnou péči si zaslouží pasparty na svatební fotografie, tubusy na rodokmeny, úpravné desky na jídelní menu v luxusní restauraci a podobně. Požadavkům a potřebám takových klientů vychází už několik let vstříc společnost Lafolio.
Nabízí široké spektrum knihařských a obalových produktů, které zhotovuje na zakázku dle přání konkrétního klienta. Pracuje pro agentury i pro koncové zákazníky. Vychází vstříc jejich požadavkům co do účelu obalu, materiálů, barvy, vzhledu nebo zdobení.
Luxusní obal podtrhuje hodnotu uloženého produktu
Klientela firmy Lafolio je různorodá, od hotelů a kaváren až po umělce a fotografy. Ti všichni oceňují vysokou kvalitu a elegantní design produktů vyrobených podle individuálních parametrů. Typickým zákazníkem jsou firmy, které vyrábějí luxusní a zakázkové předměty, jejichž prezentace a uskladnění vyžaduje specifický přístup a vysokou estetiku. Důležitý segment zákazníků tak tvoří umělci a fotografové, kteří se pravidelně vracejí pro nové a nové krabičky, desky a obaly, které potřebují k prezentaci a uchovávání svých vlastních uměleckých děl.
Zmínit je také třeba různá klenotnictví, která si objednávají kazety k prezentaci a ukládání náhrdelníků, náušnic, náramků a jiných šperků. Genealogové potřebují elegantní desky a tubusy pro výsledky svých rodopisných bádání a vizualizované rodokmeny. Svatební agentury poptávají krabičky na prstýnky, desky na novomanželské sliby, tabule pro zasedací pořádky a podobné estetizující doplňky, které podtrhnou výjimečnost svatebního dne.
Jiné zakázky jsou jednorázové, což ovšem nijak nesnižuje zodpovědnost tvůrců za výrobu objednaných obalů a boxů. Spíše naopak. Zákazník, který si jednorázově objedná například sadu luxusních desek na jídelní menu a stojánky na reverzační kartičky, je bude používat několik let. Má však vysoké požadavky na kvalitu a jednotný vzhled.
Co znamená Lafolio?
Italské „porta folgio“ doslova znamená „nést list“. Sami Italové takto označují především peněženku (odtud české „portmonka“), v mezinárodním prostředí však „portfolio“ už od počátku 18. století označuje „desky na spisy nebo listiny“. Z toho vycházela i zakladatelka firmy Lafolio, která do názvu své značky ukryla slovní spojení „láska k portfoliu“. Vztahy k firmě, obalovým produktům a k lidem, kteří jsou s ní spojeni, považuje totiž za prioritní.
Další informace o významu dobrého názvu pro podnikání najdete v článku Originální obchodní název může usnadnit podnikání.
Nezbytnost prémiových obalů zakladatelka pocítila na vlastní kůži
Tereza Řehulka, která firmu Lafolio založila v roce 2021, se původně živila jako úspěšná fotografka. Sama tak ve své praxi zažila okamžiky, kdy chtěla část pořizovaných fotografií umisťovat nikoli do běžných klipových rámů a stojánků z maloobchodu. Pro některé běžné fotografie a výstavní účely mohou být konvenční rámečky vyhovující, výjimečná díla však takové umístění spíše degraduje. Stejně jako nástěnný obraz klasického mistra vynikne v masivním uměleckém rámu, vyžadují podobnou individuální péči i významné fotografie.
Řehulka pro své potřeby fotografky zpočátku objednávala různé produkty ze zahraničí. Dostupnost však byla omezená a ceny vysoké, takže neúměrně zvyšovaly koncovou cenu za poskytované fotografické služby. Postupně si začínala uvědomovat, že potřebné obaly by měla pokrývat nějaká zakázková dílna, ideálně v tuzemsku. Vývoj na podnikatelském trhu ale nakonec rozhodl ještě trochu jinak.
Kuňka, Pralesnička nebo Skokan. Liberecká firma vyrábí péřové spacáky s nanomembránou
S rostoucí konkurencí fotografických služeb se Tereza Řehulka před několika lety rozhodla zcela změnit svůj podnikatelský koncept. Místo fotografování začala řešit dílu na trhu, kterou z jejího pohledu byla obtížná dostupnost luxusních krabiček a jiných obalů. Tento nedostatek vedl nejprve k založení e-shopu se zaměřením na fotografy a následně k postupnému úplnému přechodu na zakázkovou výrobu knihařských a obalových produktů.
Jádro firmy tvoří kvartet lidí, kteří se podporují
Zakladatelka firmy ctí pravidlo, které už před sto lety hlásali veleúspěšní hanáčtí podnikatelé Jan Nehera nebo Tomáš a Jan Baťové, totiž že největším bohatstvím firmy jsou její lidé. Ve firmě Lafolio pracují čtyři, které vedle zručnosti a poctivé práce charakterizuje i osobní zájem o firmu a oboustranná sounáležitost. Majitelka důsledně pečuje nejen o výrobu luxusních obalů, ale i o dobré vztahy na pracovišti.
Trávíme tady spoustu času, určitým způsobem vlastně víc jak doma. Chci proto, aby se zaměstnanci ve firmě cítili dobře.
Tereza Řehulka doslova říká: „Trávíme tady spoustu času, určitým způsobem vlastně víc jak doma. Chci proto, aby se zaměstnanci ve firmě cítili dobře. Zajímám se taky o to, co prožívají, jak se mají, jak uvažují. Chci, aby čas, který tráví při práci ve firmě, byl pro ně časem příjemným. V jejich pohodě se totiž odráží i kvalita jejich práce.“
Zákazníci, tedy odběratelé ručně vyráběných kazet, obalů či úložných boxů, jsou potom spokojeni s výrobky, které si objednali. Nemají pocit, že cena neodpovídá kvalitě. Díky tomu má majitelka firmy skvělé vztahy i s klientelou.
„Jako spolupracovníci se ve firmě ovlivňujeme a obohacujeme. Je to vlastně jeden z hlavních důvodů, proč jsem chtěla mít takovouto firmu. Měla jsem potřebu vybudovat kolem sebe tým lidí, kteří – když jde do tuhého – dokáží držet při sobě.“
Lékem na problémy je houževnatost
Žádné podnikání samozřejmě není bez potíží. Firma, která společně pluje rozbouřenými vodami však snáze drží pohromadě. A když pak přijde nějaký nečekaný větší zádrhel, ponorková nemoc nebo stav dočasného vyčerpání, vedle vzpruhy v dobrém kolektivu se majitelka firmy snaží pěstovat osobní vytrvalost. Dobrý tým je pro ni ale – vedle úspěšně řešených zakázek – klíčovým základem. Tým totiž emočně nabíjí. Rozumu zároveň pomáhá udržovat směr a vědomí smysluplného podnikání.
Majitelka firmy říká: „Jsem ráda za lidi, kteří jsou týmoví a inspirativní. V něčem třeba o pár kroků napřed. Jsem zastáncem toho, že pokud jsem nejchytřejší ve třídě, tak jsem ve špatné třídě. Já radši prostě budu na závodě nejpomalejší, protože uvidím ten potenciál růstu. Jsem ráda, že se tímhle typem lidí mohu obklopovat.“
Zřejmě i proto jsou kazety, obaly a desky z její firmy tak krásné a klienty tak ceněné.
Firma Lafolio se zapojila do celostátní iniciativy Velký týden malých firem, kterou organizuje Byznys hub Opero a společnost Mastercard. Cílem této iniciativy je ukázat veřejnosti sílu malých podniků v České republice a představit jejich služby, dobré nápady a netradiční výrobky. První ročník iniciativy probíhal od 30. září do 6. října a mnohé společnosti v rámci týdne připravily speciální akce, výrobky a nabídky. K mediálním partnerům patří podnikatelský portál BusinessInfo.cz, který publikuje o některých zajímavých zúčastněných firmách a živnostnících seriál článků.