Letadla s prázdnou nádrží na amsterodamském letišti

Kdo je odpovědný za dvoudenní výpadek na Shiphol?

Výpadek v doplnění tankovacích cisteren na amsterodamském letišti Shiphol způsobil – krom výrazného pošramocení image jednoho z nejfrekventovanějších a nejdražších letišť vůbec – zrušení nebo zpoždění stovek letů ve dvou dnech.

To se rozhodně neobešlo bez následků… Právem (v některých případech až do nepříčetnosti) rozčilení pasažéři zrušených i zpožděných letů se u tour operátorů a aerolinek samozřejmě budou domáhat odškodnění – jak se ale zdá, tak marně. Evropská regulace o zavedení obecných pravidel o kompenzaci a asistenci pasažérům v případě znemožnění nástupu do letadla a zrušení či dlouhém zpoždění letů (regulace EU 261/2004) nepřipouští kompenzaci v případě vis major neboli vyšší moci. A samozřejmě – nedostatek k letu nutné tekutiny nebyl vinou výpadku příslušného oddělení letiště, ale dodavatele.

Přesná příčina výpadku není zatím známa. Vedení letiště označilo celou situaci za nepřijatelnou, jakékoli odpovědnosti se samozřejmě vzdalo a následně se vyjádřilo ve smyslu chyby na straně dodavatele kerosinu, nizozemské Aicraft Fuel Supply (AFS). Tankovací systémy byly totiž z bezpečnostních důvodů vypnuty a následovala ztráta tlaku v kabelovém systému tankovacího přístroje a letadlo tak nemohlo být natankováno. Nicméně – konec dobrý, všechno dobré a právě AFS po dlouhých téměř devíti hodinách výpadku byla schopna vadnou součástku nahradit.
AFS, dle vlády jediný možný dodavatel pohonných hmot do letadel a kromě jiného také joint venture nizozemsko-francouzského giganta Air-France-KLM, je dle vedení letiště jednoznačně odpovědna za výpadek a vzniklé škody – nebylo to totiž poprvé. Podobná situace se udála na podzim roku 2018 – vše bylo napraveno v rekordních 45 minutách. AFS hraje klíčovou roli na amsterdamském letišti – vláda ji označuje za „realizátora nezbytných prací a servisu“ a kromě tankování letadel má na starosti údržbu infrastruktury pohonných hmot.

Letiště si tak jen těžko může dovolit rozhádat si klíčového partnera – a tak nezbývá, než zuřící pasažéry bez nároku na odškodné uchlácholit vouchery na bagetu s goudou a kávou ze Starbucks. C´est la vie.

Zdroj:  Financieele Dagblad, strana 3
Sestavil kolektiv zahraniční kanceláře CzechTrade Benelux

 

• Teritorium: Evropa | Nizozemsko | Zahraničí
• Témata: Zahraniční obchod

Doporučujeme