Zakladatel firmy Saunero Dušan Souček byl dřevem obklopen již od raného dětství. Jeho otec vlastnil v Bzové truhlářskou dílnu, kde od devadesátých letech kromě nábytku vyráběl schody, dveře nebo kuchyňské linky.
Dušan se později vydal podobnou cestou. Vystudoval navrhování interiéru a dřevěné konstrukce a po škole pomáhal otci právě v jeho dílně. Od řemesla ho ale na čas odvedla práce v marketingu. Po deseti letech se však k truhlařině vrátil, převzal zavedenou dílnu a rozhodl se specializovat na sauny a jejich příslušenství.
Důkladné zmapování trhu jako klíč k úspěchu
Sauny si však Dušan Souček nevybral náhodou. Předcházela tomu důsledná analýza trhu, kdy zjišťoval, jaká je konkurence, co se prodává a jestli by se na trhu dokázali prosadit. Postupně z toho vykrystalizovalo rozhodnutí vrhnout se v prvním kroku na sudové sauny, které jsou z konstrukčního hlediska méně náročné a z finančního hlediska pro zákazníka cenově nejdostupnější.
„Dávalo mi smysl učit se vyrábět sauny na něčem jednodušším a levnějším, kde bychom získali know-how, co ty sauny obnáší. Pak se teprve lze pouštět do něčeho složitějšího. Ukázalo se to jako správné rozhodnutí, protože teď vyrábíme jednu sudovku za druhou,“ shrnuje majitel firmy Saunero. V současné době jsou zákazníky hlavně jednotlivci, kteří chtějí posunout domácí wellness na vyšší úroveň.
Saunero je pro Dušana Součka životní projekt, a tak nechce nic podcenit. „Než jsme vůbec řízli do samotného materiálu, podnikli jsme klíčové kroky: sestavili jsme byznysovou strategii, připravili propracovanou vizuální identitu, vyprofilovali cílovou skupinu s odpovídající marketingovou komunikací a zajistili ochrannou známku pro celou Evropu.“
V mnoha ohledech nesnadné začátky
Začínající firma však čelila několika výzvám. „Nejmenší možná byly v marketingu, protože tam jsem věděl, co dělám. Na druhou stranu první objednávka přišla až po čtyřech měsících, co jsme byli online. Já jsem pořád do večera seděl u počítače a řešil marketing a zprvu nebyla žádná objednávka. Bylo to hodně vyčerpávající,“ vysvětluje úskalí začátku majitel Saunera.
Samotný návrat k řemeslu nebyl pro Dušana Součka po deseti letech v kanceláři jednoduchá záležitost. Obzvlášť když začínal s novým produktem, který se do té doby v bzovské dílně vůbec nevyráběl a na který je potřeba speciální materiál.
„Sauny jsou specifické v tom, že na ně není možné použít jakékoliv dřevo. Dovážíme dřevo ze severských krajin, například z Finska, kde se ty sauny narodily, a to dřevo je pro ně mnohem vhodnější.“ V Sauneru patří mezi nejpoužívanější dřeva severský smrk, modřín, který je vhodný na vnější obklady a nově také Thermowood.
Thermowood je inovativně zpracované dřevo, které bylo termicky upraveno při teplotách 160–215 °C za použití páry a vyniká větší odolnosti proti povětrnostním vlivům a je tak stále oblíbenější variantou pro výrobu saun.
Jednou z největších výzev pro Saunero však byly ochlazovací sudy, které jsou nedílnou součástí saunování. „Už před rokem jsme udělali první ochlazovací sudy, ale pořád nám trochu protékaly. To zkrátka nedám do prodeje, dokud ten produkt není stoprocentní. Teď jsme vyvinuli druhou verzi. Vývoj trval skoro rok, ale nyní jsme schopni doručit ochlazovací sud, kterým jsem si jistý,“ popisuje Dušan Souček.
Po ochlazovacích sudech a kádích je velká poptávka také proto, že je v poslední době velmi populární samotné otužování. Někteří sportovci používají například zchlazení v ledové vodě pro regeneraci svalů po velkém výkonu. Nesportovci pak pro celkové zvyšování odolnosti imunitního systému.
Vlastnoručně sestavená sauna? Není problém
Kromě tradiční varianty, kdy si zákazník saunu objedná a na místě mu ji odborně složí, nabízejí v Sauneru také variantu, kdy sauna přijde rozložená v bedně a zákazník si ji může složit úplně sám.
Tato varianta je zajímavá hned ze dvou důvodů. Finančně vyjde levněji, ale také podle Součka je saunování v sauně, kterou si sám postavíte úplně jiný zážitek. Složení je navíc jednoduché a nepotřebujete k tomu žádné speciální nářadí.
Takzvaná „skládačka“ je možná pouze u sudových saun. Moderní sauny jsou konstrukčně složitější. „Zatímco stěnu u sudových saun tvoří pouze dřevo, tady je to konstrukce z hranolů, izolace, parotěsných a paropropustných fólií, roštů a vnějšího a vnitřního obkladu.“
Architektka a designérka z jižní Moravy vrací uměleckou vitráž do českých interiérů
U obou typů saun však platí, že elektrická kamna musí zákazníkovi odborně zapojit elektrikář. „K našim saunám nabízíme pouze kamna, u kterých si jsme jisti kvalitou a bezproblémovou funkčností. Díky vlastní zkušenosti je proto s důvěrou doporučujeme.“
Najít spolehlivého dodavatele kamen nebylo ale jednoduché. „Proběhl tak další průzkum trhu. Ty, co máme na e-shopu teďka, tak vyhrály jako nejzajímavější, co se týče designu, i co se týče nějaké spolehlivosti, hmotnosti, servisu a reklamací,“ dodává Dušan Souček.
Budoucnost saun
Domácí wellness, zejména saunování, získává v Česku na popularitě. Podle Asociace bazénů a saun a prodejců, které oslovil Český rozhlas, rostou meziročně prodeje domácích saun až o deset procent.
Moderní domácí wellness trendy kladou důraz na kombinaci přírodních materiálů, nových technologií a energetické úspornosti a je tedy třeba stále držet krok s inovacemi. A v Sauneru nespí na vavřínech: „Stále si hrajeme s vývojem, zkoušíme nové dodavatele, promýšlíme, jak věci udělat efektivněji.“
V současné době se v Sauneru chtějí zaměřit hlavně na domácí trh, ale nevylučují, že v budoucnu by mohli exportovat do zahraničí. Zároveň je stále ve hře rozšiřování nabídky saun a jejich příslušenství. „Těch možností, kam se v rámci saunování vydat, je spousta,“ uzavírá Dušan Souček, zakladatel Saunera.
Firma Saunero se zapojila do celorepublikové iniciativy Velký týden malých firem. V jejím rámci firmy nabízejí zákazníkům speciální akce. V Sauneru si pro zájemce připravili den otevřených dveří v dílně a v připravovaném showroomu a také slevu 5 % na všechny sauny a zahradní nábytek vyráběný na zakázku.
Co je Velký týden malých firem?
Iniciativa má zviditelnit menší podniky a živnostníky. Má také posílit jejich vztah se zákazníky. Do loňského premiérového ročníku se zapojilo na 600 firem. Veřejnosti nabídly workshopy, slevy, exkurze do výroby i další akce. Obdobně proběhne iniciativa i letos. Zahrnuje také podnikatelské festivaly a vyvrcholí týdnem od 13. do 19. října. Přihlášené firmy se stanou mimo jiné součástí interaktivní mapy a získají vlastní vizitku na webu projektu. Dostanou také výhody od partnerů iniciativy i další podporu. Více informací lze najít a registraci zdarma lze provést na webu velkytydenmalychfirem.cz.




