Tendr byl vyhlášen na přelomu roku 2023 s termínem pro podávání nabídek do 1. března 2023. Předpokládá se, že smlouva na tuto zakázku bude podepsána v polovině roku 2024.
Rail Baltica je projektem vysokorychlostní železniční trati, která plánuje propojit státy Pobaltí s evropskou železniční sítí. Vznikne tak přímé spojení Tallinnu s Varšavou přes Rigu a litevský Kaunas. Bude zajišťovat osobní i nákladní železniční dopravu a povede k lepší provázanosti infrastruktury střední a severní Evropy. Celý projekt má být dokončen v roce 2026 a celková délka trati bude měřit bezmála 900 km.
Odkaz Bati žije, exportéři zavádějí jeho systém vedení firmy
Šance pro české firmy
V současné době projekt Rail Baltica vstupuje do další fáze vypsáním několika tendrů na další realizaci této mezinárodní železniční stavby. Mezi nimi je právě výběrové řízení na dodávku subsystému řízení – zabezpečení a signalizace. Tato příležitost by mohla být zajímavá pro české subjekty, zejména sdružené v asociaci železničního průmyslu ACRI.
Zakázka potenciálně získává na významu i v návaznosti na memorandum o porozumění, které podepsala česká Správa železnic se svými partnery z Polska a z projektu Rail Baltica v polovině ledna na konferenci „Railway Direction Days 2023“ ve Varšavě. Detaily a podmínky vyhlášeného tendru lze najít na stránce Rail Baltica.
Rail Baltica je realizován se silnou podporou z fondů EU, zejména fondem „Nástroje pro propojení Evropy“ (Connecting Europe Facility – CEF), jehož podmínky je nutno splnit, aby bylo možné čerpat prostředky na stavbu tohoto „projektu století“, jak je Rail Baltica nazýván.