„IT technologie a umělá inteligence jsou přitom pro budoucnost podnikání klíčové. Digitální transformace firem je v posledních letech velkým tématem a je to logické, protože – zjednodušeně řečeno – pokud firma nebude neustále digitalizovat a zefektivňovat svoje procesy, bude zaostávat za konkurencí,“ dodává Sedláček v rozhovoru pro BusinessInfo.cz.
Malé podniky se podle odborníků obávají digitalizace, protože ji považují za časově a finančně náročný proces. Mají se toho skutečně bát, nebo jde o investici, která se jim za všech okolností vyplatí?
V žádném případě to není otázka buď a nebo. Jsem přesvědčený o tom, že není jiná cesta než digitalizace a současně, že je to bezpochyby investice, která se vrátí. Je ale potřeba to dělat chytře a efektivně a mít to důkladně promyšlené. Už jsem zmiňoval statistiky, které ukazují že velká část pokusů o digitalizaci ve firmách se nepodaří. Ale to je především proto, že to podniky nemají dobře naplánované a také proto, že podceňují lidský faktor, který je v tomto procesu naprosto zásadní. Navíc, jak odborníci říkají: vůbec to nemusí být otázka závratných investic. Není pochyb, že digitalizace může být efektivní a finančně dostupná i pro menší firmy.
Zejména evropské firmy začínají v nejmodernějších technologiích – jak ukazují různé statistiky – výrazně zaostávat za Spojenými Státy a Čínou. Pokusme se to změnit.
Opakovaně říkáte, že nám v Česku chybějí vzdělaní lidé, kteří vytvářejí onu pověstnou přidanou hodnotu. Neblýská se v tomto ohledu přece jen na lepší časy?
Myslím, že ano, jen se musíme snažit, abychom pro ně byli zemí a společností, která má v jejich očích budoucnost a perspektivu. Tak aby tu takoví lidé chtěli žít a realizovat se.
Jak ostatně pomáhá firmám ELAI, které se označuje za inovativní vzdělávací platformu? Jakým způsobem podporujete inovační prostředí v Česku, respektive zástupce byznysu s inovativními projekty?
Jednak v rámci ELAI poskytujeme zejména představitelům firem a členům jejich týmů na praxi zaměřené vzdělávání, což je podle nás klíčové. Jsem přesvědčený, že nejefektivnější metoda vzdělávání z hlediska udržení si náskoku před konkurencí je předávání reálných zkušeností od těch nejlepších. A přesně to v ELAI děláme.
Našimi lektory jsou osobnosti, které patří ke špičce nejen v ČR, ale většinou mají i obrovské zkušenosti ze zahraničních projektů. Patří mezi ně jedna z nejúspěšnějších podnikatelek ČR a investorka Simona Kijonková, dále šéfka českého Google Táňa Le Moigne. Zmínil bych také Jana Hanuše, který jako CEO zachraňoval v těžkých situacích velké firmy typu Kostelecké uzeniny nebo Mall Group, bývalého nejvýše postaveného Čecha v globálním byznysu Jana Zadáka či ředitele mezinárodně úspěšné organizace Člověk v tísni Šimona Pánka.
Osobnosti ze světa inovací budou v Praze řešit AI, byznys nebo globální oteplování
Co čeká firmy a především začínající podniky z hlediska vývoje AI? Naučily se už s umělou inteligencí pracovat, nebo mají v tomto ohledu stále značné rezervy?
Obávám se, že velká část z nich skutečně stále má velké rezervy. Slyšíme to často od odborníků, kteří poukazují na to, že mnoho firem si prostě pořídí nějakou aplikaci či technologii na bázi umělé inteligence, tím si odškrtne pomyslnou fajfku, ale nemá přitom jasno v tom, proč si technologii pořizovala a jak by ji mohla využít pro zvýšení efektivity či inovativnosti. To je přitom naprosto zásadní. Je třeba tohle téma neustále řešit, diskutovat o něm a vzdělávat nejen podnikatele.
Podle loňského průzkumu je AI technologií, do které hodlají tuzemské podniky v blízké budoucnosti investovat nejvíce. Reálně se to neděje?
Údaje z poměrně čerstvých průzkumů ukazují, že AI už dnes využívá většina českých firem, což je nepochybně dobrá zpráva. Důležité ale je, jak už jsem zmiňoval, mít dobrý plán nejen pro implementaci AI, ale pro digitální transformaci obecně, což je pro udržení konkurenceschopnosti klíčové. Tak aby to nebylo samoúčelné, ale posunulo firmu dál. Mimochodem, věnujeme se tomu i v rámci ELAI. Máme skvělého lektora, Pavla Ohnoutku, který má velké zkušenosti s digitalizací firem a institucí z řady světových zemí a vypracoval pro to unikátní metodiku.
Týden inovací ukazuje zástupcům byznysu cestu
V říjnu proběhne v Česku v pořadí už devátý Týden inovací (TI). Na co se mohou těšit návštěvníci z řad podnikatelské i laické veřejnosti? Jaký bude program letošního ročníku?
Opět nás čeká velká jízda. Hlavní událost Týdne inovací letos nabídne téměř 200 významných osobností inovačního světa, a to v rámci 11 diskuzních panelů či zhruba 80 inspirativních seminářů. Návštěvníci budou také moci prozkoumat desítky výjimečných technologických řešení z různých oborů. Hlavní události bude předcházet slavnostní zahájení na Pražském hradě a, jak je naším zvykem, v dalších českých městech se budou také konat zajímavé doprovodné události.
Elektromobily budou už v roce 2030 výrazně dominovat prodejům nových aut
Hlavními tématy budou zmiňovaná umělá inteligence (AI), problematika firem a startupů či dopady globální změny klimatu. Na jaká témata se účastníci TI dále zaměří?
Zaměřujeme se na témata, která podle nás hýbou společností, nebo tomu tak bude v příštích letech, a na něž je proto třeba se intenzivně soustředit, tak abychom byli připraveni a dokázali je využít co nejlépe. Umělá inteligence bude předmětem více panelů, budeme se bavit například o tom, jak ovlivní budoucnost firem a startupů nebo o tom, co přinese lidstvu a společnosti jako takové. Diskutovat budeme také o budoucnosti práce a pracovního prostředí, o inkluzi, duševním zdraví a inovacích ve zdravotnictví obecně. Zabývat se budeme také budoucností dopravy a jejím „ozeleňováním” a tak dále.
Každý ročník nabídl návštěvníkům něco výjimečného, předpokládám, že na dobrou tradici chcete navázat… Jaké přelomové novinky včetně českých uvidí návštěvníci inovačního veletrhu?
Máte pravdu. Výjimečné je v první řadě to, že se nám podařilo zorganizovat událost, v rámci které budu mít návštěvníci možnost setkat se v jeden den na jednom místě s téměř celou inovační špičkou České republiky, kterou samozřejmě podpoří i zahraniční hosté. Tato naprosto ojedinělá koncentrace téměř dvou stovek pozoruhodných osobností inovační scény je naprosto neopakovatelná.
Kromě celé řady zajímavých myšlenek, sdílených zkušeností a technologických řešení, je výsledkem naprosto jedinečná atmosféra. Jak říkají sami návštěvníci hlavní události, doslova hmatatelný inovační vibe.
A pokud jde o inovační veletrh…
V jeho rámci nadějné startupy i zavedené firmy ukážou, jak budou technologie a inovace formovat naši budoucnost. Například společnost BTL představí bezdrátové EKG, Fakulta biomedicínského inženýrství ČVUT platformu pro monitoring fyzického a psychického stavu pracovníků náročných profesí, firma Myco přírodně rozložitelný materiál z houbového mycelia, který nahradí neekologické obalové plasty, společnost 369sonic první ultrasonický a údajně vůbec nejostřejší nůž na světě, přední světový poskytovatel řešení pro regulaci hluku a vibrací irský Ventac pak své inovativní systémy v této oblasti pro regulaci hluku a vibrací a mnoho jiných.
Příští rok nás čeká jubilejní ročník, který by měl být koncipován poněkud odlišně a nabídnout řadu novinek. Můžete už nyní prozradit, v čem se bude lišit od předchozích TI (případně, v čem bude výjimečný)?
Začali jsme už na tomto jubilejním ročníku pracovat, zatím samozřejmě nemáme detailní program a plány, ale moc se na něj těšíme. Už proto, že, jak jsme oznámili před několika dny, do Týdne inovací vstoupila společnost JSK Investments jedné z nejúspěšnějších českých podnikatelek Simony Kijonkové. Společně máme velmi ambiciózní cíl.
Jak na digitalizaci ve firmě krok za krokem s expertem Pavlem Ohnoutkou
Můžete ho našim čtenářům představit?
Chceme vytvořit z této největší tuzemské události v oblasti inovací a umělé inteligence, kterou pořádáme už od roku 2015, respektovaný mezinárodní event, jenž pravidelně přiláká mnoho nejen českých, ale i zahraničních návštěvníků, také představitelů firem a startupů a rovněž odborníků či zástupců akademického sektoru. Ve spolupráci se JSK Investments máme jedinečnou šanci prezentovat Česko světu jako místo, které není pouze skanzenem, ale které se podílí na vytváření globální budoucnosti. Změny v tomto smyslu chystáme už na příští 10. ročník Týdne inovací. V roce 2025 bude hlavní událost vícedenní a chystáme i řadu dalších novinek.
Jakub Procházka
Portál BusinessInfo.cz je mediálním partnerem Týdne inovací.