Jde zejména o technologie spojené s výrobou vodíku, neboť Maďarsko má v této oblasti velké plány a dle přijaté Národní vodíkové strategie chce mít do roku 2030 v provozu kapacity na výrobu zeleného a nízkouhlíkového vodíku o výkonu 240 MW.
Dalším segmentem, kde je potenciálně příležitost pro české firmy, je oblast transformace infrastruktury doposud využívající zemní plyn tak, aby byla schopná využívat mix zemního plynu a vodíku – jde především o technologickou úpravu podzemních zásobníků zemního plynu. Spolu s postupným rozvojem technologií se otevírají příležitosti i pro oblast dodávek vysokotlakých ocelových lahví vhodných pro skladování vodíku.
Největším vodíkovým projektem v Maďarsku je nedávno ohlášená investice maďarského petrochemického koncernu MOL, v rámci které by měl být v rafinérii v maďarském městě Százhalombatta příští rok spuštěn do provozu elektrolyzér na výrobu vodíku s výkonem 10 MW, který by měl pomocí obnovitelných zdrojů elektřiny vyrobit 1 600 tun zeleného vodíku ročně. Doposud používá MOL pro výrobu vodíku jakožto palivo zemní plyn, díky přechodu na obnovitelné zdroje tak MOL sníží emise CO2 o cca 25 tisíc tun ročně.
Češi vybaví města budoucnosti chytrými stromy nebo multifunkčními lavičkami
Po uvedení do provozu by se mělo jednat o jeden z největších projektů na výrobu zeleného vodíku v Evropě, přičemž investice se pohybuje okolo 22 mil. EUR. Technologickým dodavatelem elektrolyzéru je americká společnost Plug se sídlem v New Yorku. Okolo rafinérie v Százhalombattě by mělo v budoucnu vzniknout tzv. vodíkové údolí s rozsáhlým ekosystémem na sebe navazujících technologií. Druhé vodíkové údolí by mělo vzniknout v průmyslové oblasti okolo města Miškolc.
Dalším velkým probíhajícím projektem zaměřeným na vodík je tzv. projekt Aquamarine. Tento testovací projekt v hodnotě cca 8 mil. EUR, jehož základní kámen byl nedávno položen v přítomnosti maďarského ministra pro inovace a technologie László Palkovicse, by měl rovněž sloužit k výrobě zeleného vodíku z obnovitelných zdrojů.
Vyrobený vodík by měl být následně ukládán do podzemních zásobníků zemního plynu, které vlastní dceřiná společnost státního podniku MVM s názvem MFGT. Počítá se s elektrolyzérem o výkonu 2,5 MW, přičemž v rámci projektu by se měly vyzkoušet varianty jak smíchávání vodíku se zemním plynem tak samostatné ukládání vodíku. Projekt využívá vědeckých poznatků čtyř maďarských univerzit.
Zároveň s tím byl letos na jaře spuštěn projekt testování vodíkových autobusů v maďarské hromadné dopravě, kdy dvanáct vodíkových autobusů jezdilo tři týdny mezi metropolí Budapeští a městem Vecsés. V Maďarsku se jednalo o první test vodíkových autobusů v reálném provozu. Autobusy na vodíkový pohon dodala firma Solaris, která mimochodem v Budapešti spolupracuje i s českou firmou Škoda Transportation. Tyto dvě firmy dodávají Budapešťskému dopravnímu podniku v rámci společného konsorcia více než 100 trolejbusů.
Minulý rok byla v maďarské metropoli rovněž slavnostně otevřena první vodíková plnící stanice pro automobily poháněné vodíkem. Nedlouho poté pak rovněž na maďarském Balatonu představila maďarská firma Kontakt Elektro svůj projekt vodíkem poháněné lodě.