Kompletní rozhovor najdete ve videu níže a v tomto článku pak shrnutí nejdůležitějších postřehů a informací.
Zaměřte se na online
- Také v Maďarsku je velice důležitý trh e-commerce, prozatím v porovnání např. s ČR je to docela malý segment, ale roste dvojciferným tempem,
- kvůli pandemii se mnoho off-line obchodů přesunulo do online sféry,
- zákazníci, kteří se poprvé ocitli v online světě a vyzkoušeli si nakupování online, tam podle výzkumů už zůstanou,
- opravdu se tedy vyplatí investovat do online sféry, do kvalitních webových stránek i do přítomnosti na sociálních sítích.
Nejperspektivnější obory pro exportéry
- Úplně všechny, mj. např. potravinářství, potraviny se prodávají velice dobře,
- příkladem je maďarská pobočka firmy Rohlík,
- online store si otevřely i další obchody jako Tesco, důvěra v online nakupování v Maďarsku roste.
Jak by měl vypadat ideální e-shop pro maďarský trh
- Maďaři jsou hákliví na cenu,
- zároveň jsou velice inovativní, skvělí ajťáci a vývojáři,
- pokud tedy míříte do Maďarska, je důležité investovat do kvality e-shopů,
- Maďaři mají také dobré oči pro design, hodně jim záleží na tom,
jak váš produkt vypadá, jak vypadají vaše webové stránky aj., - celý „design thinking“ musí být jasný od prvního kliknutí až po doručení balíku.
Nejzajímavější offline obory pro exportéry
Obecně platí, že procesy jsou vzhledem k situaci pomalejší, je třeba být trpělivý.
Potravinářství
- Větší poptávka je momentálně po základních potravinách,
- postupně se nejspíš vrátí trend, kdy opět vzroste zájem jak o výjimečné, třeba kvalitnější, luxusnější potraviny, tak i o zdravou výživu (obecně v Maďarsku velice silný trend).
Stavebnictví
- V minulých pěti letech prožilo velkou konjunkturu, obor roste dvouciferně,
- příčinou je státní program na podporu rodin a vlastního bydlení rodin, také snížení DPH z nových bytů z 27 na 5 procent po určitou dobu, díky tomu se rozjel velký boom,
- pozitivní rozvoj od roku 2013 zaznamenává celá maďarská ekonomika, která vykazovala nejvyšší růst v celé Evropské unii (v roce 2018 rostla o 5,1 procenta, v roce 2019 pak 4,9 procenta).
Design
- Nábytkáři nebo výrobci různých bytových doplňků, od těch základních, za střední cenu, až po ty luxusní.
Automotive
- Vlajková loď maďarské ekonomiky také pocítila zpomalení, první signály ale indikují, že se dodavatelské řetězce naštěstí nepřerušily,
- jakmile se tedy globální ekonomika a globální automobilový průmysl trošku vzpamatuje, rozjede se i ten maďarský,
- je potřeba být v zemi přítomen, probíhají tady skvělé B2B akce, od veletrhu Automotive Hungary po menší cílené B2B konference (samozřejmě mimo karanténu).
Obranný průmysl
- V zemi momentálně probíhá velký projekt modernizace a rozvoj obranných sil,
- na příští rok je v plánu zvýšení výdajů na obranu o 30 procent.
Energetika
- Sice je to běh na dlouhou trať, ale je to velice perspektivní obor s dobrými příležitostmi pro české exportéry.
Projekt společnosti MOL nazvaný CAP22
- Začal v roce 2018 a jeho strategickým partnerem byl CzechTrade, pokud jde o vyhledání a vytvoření přehledu možných dodavatelů,
- projekt se momentálně rozšiřuje, MOL od září 2020 přijímá nabídky firem z regionu, což zahrnuje i české exportéry,
- kancelář CzechTrade v Rakousku mezi prvními předá seznam možných partnerů z firem, se kterými v minulosti spolupracovala, zároveň otevírá příležitosti pro nové firmy.
Co nabízí maďarská kancelář CzechTrade českým exportérům
- Letos oslavila deset let od znovuotevření,
- počet firem, které se na ni obrátily roste, v posledních měsících pak ještě rychleji,
- má co nabídnout, pokud jde o klasické služby, jak pro společnosti, které ještě nikdy neexportovaly a chtějí si zkusit nový trh, tak pro ty, které již mají určité zkušenosti a chtějí si vyzkoušet nový trh, nebo i pro ty, které už třeba mají pobočku, případně partnera v Maďarsku, a chtějí spolupracovat na byznys developmentu,
- kancelář letos zvládla dva úspěšné veletrhy, jeden zaměřený na zemědělskou techniku a druhý na potravinářství,
- stavební veletrh, který měl být v dubnu, byl přesunut na další rok,
- na příští jaro byla odložena i akce „Setkání partnerských měst a obcí“, projekt, který CzechTrade organizoval v úzké spolupráci s českým velvyslanectvím v Maďarsku,
- kancelář pracuje na tom, aby se Česká republika stala hlavním hostem Mezinárodního veletrhu interiérového designu v salonu Budapešť, který se bude konat v říjnu 2021.
Jak uspět v Maďarsku
Najít si místního partnera, zástupce
- Ideálně takového, který už má vybudovanou vlastní síť,
- nebo má všechny předpoklady, aby se dobře usadil a vybudoval povědomí o značce, což pro českou firmu v Maďarsku není snadné,
- na rozdíl od německého či rakouského trhu zde není běžné, že si člověk najde obchodního zástupce, který pro něj pracuje na provizní bázi,
- obchodní zástupci tu obvykle pracují na plný úvazek nebo na bázi dlouhodobé smlouvy,
- s tím souvisí tematika exkluzivity, která je v Maďarsku klíčová, mluví se o ní často už při prvním jednání a Maďaři na ní trvají na exkluzivitě (říkají, že když do toho investují svůj čas, peníze a dlouhodobě na tom postaví byznys, tak si ho chtějí opravdu hlídat a mít to celé v rukou),
- čeští exportéři by si měli promyslet, zda exkluzivitu chtějí poskytnout,
- existují i hybridní řešení, například exkluzivita na krátkou dobu, která se pak přehodnotí podle výsledků, nebo se dá pouze teritoriální exkluzivita.
Zajistit kvalitní překlady
- Doporučujeme vždy najmout spíše maďarskou agenturu, která překládá z češtiny, protože pak dokáže udělat i korekturu,
- podklady pak budou ve skutečné maďarštině, tedy v té spisovné.
Nabídnout německou kvalitu za středoevropskou cenu
- Tahle věta na obchodním jednání zapůsobí,
- Maďaři jsou extrémně citliví na cenu, ale jelikož spousta maďarských firem také obchoduje s Německem, dbají i na kvalitu.
Rizika: Na co si dát pozor
Jazyková bariéra
- Například v daňových otázkách je nebezpečné překládat jednotlivé pojmy „otrocky“ z češtiny do maďarštiny, byť výraz dává smysl, ale z daňového nebo z právního hlediska může znamenat něco úplně jiného. Tudíž klíčové je mít zde dobrého daňového poradce, který zná maďarské podmínky.
Nedostatek pracovní síly
- Pokud se sem česká firma chce vydat, musí počítat s tím, že bude investovat čas i peníze do toho, aby našla správného zástupce nebo pracovní sílu.
Právní prostředí obecně
- Pro někoho může být odrazující fakt, že se tady zdánlivě schvalují zákony velice rychle. Ovšem rozdíl oproti ČR je v tom, že odborná debata v Maďarsku probíhá za zavřenými dveřmi, do médií tedy už jde konečný produkt. V České republice je tento proces trošku transparentnější.