Maďarský obchodní zástupce od vás bude chtít exkluzivitu

O tom, proč má smysl v této době pokoušet o úspěch na maďarském trhu, co tam exportéry čeká, v jakých oborech jsou největší příležitosti a na co především by si měli dát pozor jsme si povídali s Dórou Egressy, ředitelkou zahraniční kanceláře agentury CzechTrade v Budapešti. Kompletní rozhovor najdete na našem YouTube kanálu a v tomto článku pak shrnutí nejdůležitějších postřehů a informací.

Zaměřte se na online

  • Také v Maďarsku je velice důležitý trh e-commerce, prozatím v porovnání např. s ČR je to docela malý segment, ale roste dvojciferným tempem,
  • kvůli pandemii se mnoho off-line obchodů přesunulo do online sféry,
  • zákazníci, kteří se poprvé ocitli v online světě a vyzkoušeli si nakupování online, tam podle výzkumů už zůstanou,
  • opravdu se tedy vyplatí investovat do online sféry, do kvalitních webových stránek i do přítomnosti na sociálních sítích.

Nejperspektivnější obory pro exportéry

  • Úplně všechny, mj. např. potravinářství, potraviny se prodávají velice dobře,
  • příkladem je maďarská pobočka firmy Rohlík,
  • online store si otevřely i další obchody jako Tesco, důvěra v online nakupování v Maďarsku roste.

Jak by měl vypadat ideální e-shop pro maďarský trh

  • Maďaři jsou hákliví na cenu,
  • zároveň jsou velice inovativní, skvělí ajťáci a vývojáři,
  • pokud tedy míříte do Maďarska, je důležité investovat do kvality e-shopů,
  • Maďaři mají také dobré oči pro design, hodně jim záleží na tom,
    jak váš produkt vypadá, jak vypadají vaše webové stránky aj.,
  • celý „design thinking“ musí být jasný od prvního kliknutí až po doručení balíku.

Nejzajímavější offline obory pro exportéry

Obecně platí, že procesy jsou vzhledem k situaci pomalejší, je třeba být trpělivý.

Potravinářství

  • Větší poptávka je momentálně po základních potravinách,
  • postupně se nejspíš vrátí trend, kdy opět vzroste zájem jak o výjimečné, třeba kvalitnější, luxusnější potraviny, tak i o zdravou výživu (obecně v Maďarsku velice silný trend).

Stavebnictví

  • V minulých pěti letech prožilo velkou konjunkturu, obor roste dvouciferně,
  • příčinou je státní program na podporu rodin a vlastního bydlení rodin, také snížení DPH z nových bytů z 27 na 5 procent po určitou dobu, díky tomu se rozjel velký boom,
  • pozitivní rozvoj od roku 2013 zaznamenává celá maďarská ekonomika, která vykazovala nejvyšší růst v celé Evropské unii (v roce 2018 rostla o 5,1 procenta, v roce 2019 pak 4,9 procenta).

Design

  • Nábytkáři nebo výrobci různých bytových doplňků, od těch základních, za střední cenu, až po ty luxusní.

Automotive

  • Vlajková loď maďarské ekonomiky také pocítila zpomalení, první signály ale indikují, že se dodavatelské řetězce naštěstí nepřerušily,
  • jakmile se tedy globální ekonomika a globální automobilový průmysl trošku vzpamatuje, rozjede se i ten maďarský,
  • je potřeba být v zemi přítomen, probíhají tady skvělé B2B akce, od veletrhu Automotive Hungary po menší cílené B2B konference (samozřejmě mimo karanténu).

Obranný průmysl

  • V zemi momentálně probíhá velký projekt modernizace a rozvoj obranných sil,
  • na příští rok je v plánu zvýšení výdajů na obranu o 30 procent.

Energetika

  • Sice je to běh na dlouhou trať, ale je to velice perspektivní obor s dobrými příležitostmi pro české exportéry.

Projekt společnosti MOL nazvaný CAP22

  • Začal v roce 2018 a jeho strategickým partnerem byl CzechTrade, pokud jde o vyhledání a vytvoření přehledu možných dodavatelů,
  • projekt se momentálně rozšiřuje, MOL od září 2020 přijímá nabídky firem z regionu, což zahrnuje i české exportéry,
  • kancelář CzechTrade v Rakousku mezi prvními předá seznam možných partnerů z firem, se kterými v minulosti spolupracovala, zároveň otevírá příležitosti pro nové firmy.

Zpět na začátek

Co nabízí maďarská kancelář CzechTrade českým exportérům

  • Letos oslavila deset let od znovuotevření,
  • počet firem, které se na ni obrátily roste, v posledních měsících pak ještě rychleji,
  • má co nabídnout, pokud jde o klasické služby, jak pro společnosti, které ještě nikdy neexportovaly a chtějí si zkusit nový trh, tak pro ty, které již mají určité zkušenosti a chtějí si vyzkoušet nový trh, nebo i pro ty, které už třeba mají pobočku, případně partnera v Maďarsku, a chtějí spolupracovat na byznys developmentu,
  • kancelář letos zvládla dva úspěšné veletrhy, jeden zaměřený na zemědělskou techniku a druhý na potravinářství,
  • stavební veletrh, který měl být v dubnu, byl přesunut na další rok,
  • na příští jaro byla odložena i akce „Setkání partnerských měst a obcí“, projekt, který CzechTrade organizoval v úzké spolupráci s českým velvyslanectvím v Maďarsku,
  • kancelář pracuje na tom, aby se Česká republika stala hlavním hostem Mezinárodního veletrhu interiérového designu v salonu Budapešť, který se bude konat v říjnu 2021.

Zpět na začátek

Jak uspět v Maďarsku

Najít si místního partnera, zástupce

  • Ideálně takového, který už má vybudovanou vlastní síť,
  • nebo má všechny předpoklady, aby se dobře usadil a vybudoval povědomí o značce, což pro českou firmu v Maďarsku není snadné,
  • na rozdíl od německého či rakouského trhu zde není běžné, že si člověk najde obchodního zástupce, který pro něj pracuje na provizní bázi,
  • obchodní zástupci tu obvykle pracují na plný úvazek nebo na bázi dlouhodobé smlouvy,
  • s tím souvisí tematika exkluzivity, která je v Maďarsku klíčová, mluví se o ní často už při prvním jednání a Maďaři na ní trvají na exkluzivitě (říkají, že když do toho investují svůj čas, peníze a dlouhodobě na tom postaví byznys, tak si ho chtějí opravdu hlídat a mít to celé v rukou),
  • čeští exportéři by si měli promyslet, zda exkluzivitu chtějí poskytnout,
  • existují i hybridní řešení, například exkluzivita na krátkou dobu, která se pak přehodnotí podle výsledků, nebo se dá pouze teritoriální exkluzivita.

Zajistit kvalitní překlady

  • Doporučujeme vždy najmout spíše maďarskou agenturu, která překládá z češtiny, protože pak dokáže udělat i korekturu,
  • podklady pak budou ve skutečné maďarštině, tedy v té spisovné.

Nabídnout německou kvalitu za středoevropskou cenu

  • Tahle věta na obchodním jednání zapůsobí,
  • Maďaři jsou extrémně citliví na cenu, ale jelikož spousta maďarských firem také obchoduje s Německem, dbají i na kvalitu.

Zpět na začátek

Rizika: Na co si dát pozor

Jazyková bariéra

  • Například v daňových otázkách je nebezpečné překládat jednotlivé pojmy „otrocky“ z češtiny do maďarštiny, byť výraz dává smysl, ale z daňového nebo z právního hlediska může znamenat něco úplně jiného. Tudíž klíčové je mít zde dobrého daňového poradce, který zná maďarské podmínky.

Nedostatek pracovní síly

  • Pokud se sem česká firma chce vydat, musí počítat s tím, že bude investovat čas i peníze do toho, aby našla správného zástupce nebo pracovní sílu.

Právní prostředí obecně

  • Pro někoho může být odrazující fakt, že se tady zdánlivě schvalují zákony velice rychle. Ovšem rozdíl oproti ČR je v tom, že odborná debata v Maďarsku probíhá za zavřenými dveřmi, do médií tedy už jde konečný produkt. V České republice je tento proces trošku transparentnější.

Zpět na začátek

Pravidelné novinky e-mailem