Přitom zájem o zlepšení situace je ze strany starostů enormní, zvláště když vše mohou spolufinancovat z fondů EU. Proto v rámci Projektů na podporu ekonomické diplomacie (PROPED) proběhla mise starostů z regionu západního Balkánu, tedy i z Republiky Severní Makedonie, do Česka.
Makedonská města se potýkají s nedostatečnou kapacitou pro kvalitní městskou hromadnou dopravu. Vozový park je také často velmi zastaralý a výrazně znečišťuje životní prostředí. Proto mají v rámci zelené transformace a udržitelného rozvoje makedonská města zájem podnítit rozvoj elektrobusů ve svých městech. Současně dopravní situaci komplikuje i zastaralé řízení provozu. Ten by přitom mohl být mnohem plynulejší díky moderním smart city systémům.
Financování potřeb makedonských měst v oblasti udržitelného rozvoje chtějí starostové řešit s pomocí nástroje předvstupní pomoci IPA III pro období 2021–2027, ve kterém může celý západní Balkán vyčerpat až 14,162 miliardy eur. Samozřejmě jsou zajímavé i projekty v rámci EBRD a EIB.
Jaké nové typy letounů nabízejí tuzemští výrobci?
Mise starostů makedonských měst
Makedonští starostové během třídenního programu viděli, co může Česká republika v oblasti dopravy a smart cities nabídnout. Mise se zúčastnili starostové z největších makedonských měst, konkrétně Skopje, Kumanovo, Bitola, Tetovo, Štip, Strumica a Berovo.
Během celodenní exkurze navštívili starostové dopravní podnik města Hradce Králové a následně také výrobu v tradiční české autobusové firmě SOR Libchavy. Absolvovali odborný seminář k smart cities na ČVUT a také celodenní konferenci EU-Western Balkans Smart Cities Economic Forum organizovanou Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR.
Úspěchem respektive takzvanými prvními vlaštovkami mise byla výzva města Bitola, aby se české firmy zúčastnily tendru na chytrou dopravu, a zájem o české elektrobusy především ze strany měst Strumica a Skopje, které již také připravují tendry.
Doporučení pro tendry v Severní Makedonii
V Severní Makedonii platí, že státní byrokracie, a o to více ta místní, není na vysoké úrovni. To se především týká technických či složitějších finančních otázek. Je to dáno prostým faktem, že jsou v zemi časté volby a byrokraté jsou velmi navázaní na aktuálně vládnoucí stranu v zemi či městě. S další garniturou se vždy kompletně vymění, a to často doslova až do poslední uklízečky. Platí také, že města zpravidla nemají vlastní finance na kvalitnější řešení a tak často volí to nejlevnější.
Pokud tedy jste česká firma a máte zájem zúčastnit se tendru v Severní Makedonii, snažte se vždy přes českou ambasádu spojit s garniturou daného města nebo s odborným ředitelem daného ministerstva a na základě konzultací nabídněte evropské fondy a přípravu kompletní dokumentace pro získání EU financí. Pak i kvalitní firma s vyšší cenou má velkou šanci uspět.
V rámci tendrů je důležité pamatovat na dvě věci. Zaprvé mějte trpělivost, díky nepříliš profesionální byrokracii se často stává, že se tendr vypisuje vícekrát, jelikož jeho původní návrh byl z nějakého důvodu protiprávní. Zadruhé doporučujeme mít místního zástupce, který vám tendr pohlídá, jelikož v zemi je klientelismus, nepotismus a korupce kulturním standardem.