Malá podpora elektromobility: ČR nemotivuje firmy k nákupu ekologických aut

Česko je jednou z mála zemí Evropské unie, které nemají žádné pobídky pro nákup elektromobilů či jiných vozů s alternativními pohony. ČR má zároveň nejnižší zastoupení ekologických aut ve firemních flotilách v celé sedmadvacítce.

Česká republika patří mezi desítku zemí v EU, které nemají pobídky pro nákup elektromobilů či jiných vozů s alternativními pohony. Ve skupině zemí, které pobídky neposkytují jsme například se Slovenskem, Maltou, Dánskem nebo Bulharskem. Estonsko dokonce pro vozy s alternativními pohony neposkytuje žádné zvýhodnění.

Ilustrační fotografie | michelmond / Shutterstock.com

Vyplývá to z aktuálních dat Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA). Podle průzkumu Arval Mobility Observatory 2021 leasingové společnosti Arval má Česko v rámci 17 sledovaných evropských zemí nejnižší zastoupení ekologických aut ve firemních flotilách. Firemní vozy s hybridním, plug-in hybridním či elektrickým pohonem se objevují jen v necelé čtvrtině dotazovaných tuzemských podniků.

Zástupci automobilek se snaží

Odborníci upozorňují, že současné daňové zvýhodnění majitelů vozů s alternativními pohony je v Česku zanedbatelné a k nákupu ekologických aut dostatečně nemotivuje. Zástupci automobilek letos v polovině roku navrhli snížení zdanění užívání takovýchto služebních vozů pro soukromé účely z 1 % na 0,5 % a zavedení motivačního příspěvku 200 tisíc korun na nákup elektromobilu.

Mezi výhody, které poskytují české úřady řidičům, již se rozhodli pořídit si ekologičtější auto, patří výjimky z placení silniční daně, odpuštění poplatku za registraci vozu nebo poplatku za užívání dálniční sítě. Poskytovány jsou vozům s emisemi CO2 nižšími než 50 g na km.

Automobilový průmysl postupně zezelená, zatím chybí infrastruktura

V 17 zemích Evropy jsou výhody při pořízení elektromobilu nebo plug-in hybridu značně větší. Nejvyšší pobídky poskytuje Rumunsko, které přispívá na nákup elektromobilu až 10 tisíc euro. Ve Francii, Itálii a Německu dotují vlády elektromobily částkami v řádech tisíců euro, výši dotace pak podmiňují pořizovací cenou.

Vyšší příspěvek získávají vozy s cenovkou mezi 32 až 45 tisíci euro. Dražší auta, kam patří například lídr na trhu s elektromobily Tesla, mají nárok na nižší příspěvek. Desítka zemí, mezi něž patří i Česko, naopak žádné pobídky pro nákup aut s alternativními pohony neposkytuje.

Stát firmy nemotivuje

Daňová zvýhodnění a pobídky od státu jsou pro více než dvě pětiny firem v Česku zásadním předpokladem pro vyšší využívání vozů s alternativními pohony ve firemních flotilách.

„Z dat našeho průzkumu vyplývá, že země se systematickou podporou elektromobility pomocí pobídek a daňových zvýhodnění mají nejvyšší podíl firem s alternativními pohony ve svých flotilách, ten překračuje 50 %. Jedná se o Finsko, Nizozemsko, Francii, Itálii nebo Německo. V Česku je situace ze sledovaných zemí nejhorší, podíl firem s ekologickými firemními vozy činí pouze 22 %. Firmy přitom mají na elektrifikaci Česka nejvýraznější vliv, ročně činí podíl registrací vozů právnickými osobami 75 %,“ konstatuje konzultant leasingové společnosti Arval Tomáš Kadeřábek.   

Podle odborníků je i nadále rozhodujícím faktorem pro nákup ekologických vozů cena. Nejlevnější elektromobil v Česku je crossover Dacia Spring. Začíná na cenovce 454 tisíc korun, přitom srovnatelné auto s benzinovým motorem vyjde cca o třetinu levněji. Firmy i domácnosti proto budou stále častěji řešit financování ekologických vozů operativním leasingem.

„Obliba této formy financování roste. Zvýšení úrokových sazeb klasickému leasingu příliš nepřeje, řidiči navíc musí počítat s finanční rezervou pro případ náhlé události a následného servisu. U operativního leasingu provozní náklady řeší leasingová společnost, která zajišťuje i instalaci wallboxů pro dobíjení ve firemních garážích či domácnostech,“ uzavírá generální ředitel společnosti Arval Aleš Polák. 

• Oblasti podnikání: Automobilový průmysl
• Teritorium: Česká republika