Jedná se o komplexní a vysoce perspektivní projekt, který má ambice stimulovat růst na obou stranách hranic. To, že hraniční město Johor Bahru včetně širší aglomerace a příhraniční oblasti se Singapurem představuje přirozený pól růstu, je zřejmé již delší dobu.
Ačkoliv projekt umělého města „Forest City“ nebyl ani trochu vydařený, znovuobnovení myšlenky jeho „oživení“ je stále více skloňováno jak soukromým, tak státním sektorem, přičemž na stole již leží plán na vytvoření „speciální finanční zóny“.
Výsledkem setkání premiérů obou zemí je dohoda na výstavbě průmyslových parků, například speciální ekonomické zóny v Johor Bahru, na kterou by mohl být navázán bezvízový pohyb pracovních sil na obou stranách hranice. Ten by probíhal pro zaměstnance pouze na základě předložení QR kódu. Výsledkem by bylo zajištění nejen dostatku talentů z Malajsie, ale i kvalifikované pracovní síly ze Singapuru. Pro Malajsijce navíc s vidinou lákavějšího platu, a to vzhledem k přilákání investorů ze Singapuru, ale i z dalších zemí. Podobný model chce Malajsie převzít ze Su-čou poblíž Šanghaje, kde existuje již dekády velmi úspěšný průmyslový park ve spolupráci Číny a právě Singapuru.
ExportMag.cz: Čipy a jízdní kola. V čem ještě exceluje malý velký Tchaj-wan?
Zaměřeno na elektrotechniku a energie
Z pohledu českých firem může být zajímavé investovat do výroby elektroniky a elektrotechniky, na kterou se chce zóna Johor zaměřit. Mezi další obory patří i výroba zelené energie, systémy ukládání uhlíku, finančnictví, služby spojené s obchodem či zdravotnické zařízení. Singapur totiž nedisponuje dostatkem půdy pro zřízení nových podobných kapacit pro výrobní průmysl.
Další oblasti pro rozvoj obchodu či investic souvisejí s konektivitou. Ta digitální by se rozvíjela zejména prostřednictvím výstavby datových center. Datová centra jsou doménou, a hlavně ambicí Singapuru, nicméně země se potýká s nedostatkem vhodných pozemků i disponibilní elektrické energie. Malajsie rovněž avizuje nejnovější IT řešení včetně zapojení umělé inteligence a kryptoměn.
Obě země spojí železnice
Malajsie a Singapur spolupracují také na infrastrukturních projektech. Obě země zprovozní v roce 2026 železniční spojení, které má za cíl ulehčit předimenzovanému silničnímu hraničnímu přechodu. Toto spojení však počítá i napojením na vysokorychlostní železnici mezi Kuala Lumpur a Singapurem, o jehož stavbě se v poslední době začíná opět mluvit. Ruku v ruce s produkcí energie a konektivitou pak přichází posílení a modernizace přenosové soustavy, konkrétně elektráren a rozvoden či dobíjecích stanic pro elektromobily.
V neposlední řadě je třeba zmínit i stavební průmysl, který si již nyní „brousí zuby“ na významné zakázky. Vzhledem k omezené stavební činnosti v Singapuru pak představuje příležitosti pro české firmy z oblasti sklářství, designu, osvětlení či třeba energetické efektivity budov.