Malajsie plánuje velké železniční projekty

Dalšími z řady velkých infrastrukturních projektů zaměřených na kolejovou dopravu plánuje Malajsie rozšířit železniční konektivitu a napojení na významné póly růstu.

Po oznámení nového územního plánu a rozvoje lehké dráhy v Penangu či obnovení projektu vysokorychlostní železnice mezi Kuala Lumpurem a Singapurem, zveřejnil ministr dopravy Malajsie Anthony Loke velké plány na další rozvoj železniční sítě země.

Ilustrační fotografie

Další plány zahrnují mimo jiné vlakové spojení s indonéskou provincií Kalimantan, kam je plánován přesun hlavního města Indonésie z Jakarty. Jeho výstavba přinese velký potenciál i pro rozvoj malajsijské části Bornea.

Výstavba železnice v malajsijských státech Sarawak a Sabah má významné socioekonomické předpoklady. Města, k jejichž propojení by došlo, představují linii podél pobřeží v pořadí Kuching, Sibu, Bintulu a Miri. Tento koridor byl již propojen Panbornejskou dálnicí, představující hlavní dopravní tepnu v regionu. Sarawak doposud žádnou železnicí nedisponuje. Její výstavba by však neznamenala pouze propojení sídel s významnou koncentrací obyvatel. Bintulu, Miri i Sibu jsou centry petrochemického průmyslu, těžby plynu a také průmyslového využití vodíku. Rozvoj pozemní infrastruktury je tak logickým vyústěním plánů na další podporu těchto oborů.

ExportMag.cz: Čipy a jízdní kola. V čem ještě exceluje malý velký Tchaj-wan?

Dalším předpokladem, který hraje výstavbě železnice do karet, je plán přesunu hlavního města Indonésie do Nusantary na Kalimantanu. Tento velkolepý projekt má přesah i pro potenciál na malajsijské straně ostrova Borneo, čehož si je vědoma nejen lokální vláda států Sarawak a Sabah, ale také centrální vláda v Kuala Lumpur. Vizí je tedy nejen propojit průmyslová centra Malajsie, ale nakonec železnici vést přes hranice do Indonésie. V neposlední řadě dává výstavba železnice smysl i v synergii na prioritizaci logistiky jako pilíře rozvoje Malajsie a nových námořních cest podél východního pobřeží Bornea.

Studie proveditelnosti

V této fázi probíhá projednávání státního plánu železniční sítě a je připravována studie s cílem posoudit, zda je železniční síť v Sarawaku proveditelná. V Sabahu krátká železniční síť zvaná Sabah Rail existuje, nicméně stále zde existuje velký prostor pro další využití potenciálu. Proto si tvorbu projektu na stavbu nových železničních tratí, které by se napojily na současnou železniční síť státu Sabah, vyžádala vláda státu Sabah. Projekt z Beaufortu do Sipitangu a Lawasu ve vzdálenosti 82 km (tedy ke stání hranici s Brunejí) by měl podle předběžného odhadu vyjít v přepočtu na 4 miliardy korun.

Nevyužitý potenciál však existuje i co se týče železniční sítě v poloostrovní části Malajsie, zejména pokud jde o nákladní dopravu. Jediným významným spojením pro náklad je v současnosti linka East Coast Rail Line z Port Klangu do Kota Bharu, nicméně v srpnu 2023 byl vybrán dodavatel na její další modernizaci a výstavbu nádraží. Kromě tohoto projektu má v plánu ministerstvo dopravy včasné dokončení projektu dvoukolejné železnice Gemas-Johor Bahru a spojení rychlého tranzitního systému Johor Bahru-Singapur.

Ilustrační fotografie

Vysokorychlostní spojení se Singapurem

Ještě významnější projekt však představuje vysokorychlostní spojení se Singapurem. Malajsie po dvou letech odmlky oznámila připravenost pokračovat v přípravě vysokorychlostní železnice mezi Kuala Lumpur a Singapurem. Přípravou tendru byla malajsijskou vládou pověřena společnost MyHSR Corporation Sdn Bhd (MyHSR Corp), stoprocentně vlastněná Ministerstvem financí Malajsie.

Reálnost znovuobnovení megaprojektu dokládá zájem o koncepční návrhy od domácích i mezinárodních firem na dodávku a provoz projektu prostřednictvím PPP (public-private partnership). V současnosti Malajsie shromažďuje aktuální informace s cílem získat návrhy koncepce vysokorychlostní železnice Kuala Lumpur – Singapur. Jejich cílem je získat přehled o projektu za účelem získání návrhů konceptů od místního a mezinárodního průmyslu tak, aby hráči, mimo jiné, posoudili svou připravenost a schopnosti pro soukromě financovanou strukturu.

Ačkoli se jedná o extrémně velké projekty (odhad 17 miliard USD), multiplikační efekty ve formě možnosti subdodávek, spolupráce s hlavním kontraktorem nebo transferu technologií, mohou přinést obchodní příležitosti i pro české firmy z kolejové dopravy.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Kuala Lumpuru (Malajsie). Autor: Milan Dostál, obchodní rada.

• Teritorium: Asie | Malajsie | Zahraničí
• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Doprava, logistika

Doporučujeme