Manufaktura vyrábí stovky přírodních vůní, vyváží až za oceán

Éterické oleje, přírodní kosmetiku i čaje vyváží společnost Hanna Maria do několika zemí světa. V současné době vytváří produkty pro trh v Latinské Americe, pro kterou vyvíjí přípravky proti obtížnému hmyzu.

Svůj život zasvětila Hanna Maria Tomášková vůním a éterickým olejům. Než ale v roce 2000 rozjela vlastní podnikání, sbírala zkušenosti v zahraniční společnosti.

Foto: Hanna Maria

„Počátky firmy, v té době jako OSVČ, započaly v roce 1996. A za vším, co následovalo v dalších letech, stála nabídka obchodního zastoupení švýcarské firmy Renessance, která hledala zástupce, který by ji zastupoval na českém a slovenském trhu v oblasti dodávání vůní jako suroviny do kosmetických přípravků a bytové chemie,“ vzpomíná Hanna Maria Tomášková.

V té době neměla žádné zkušenosti s podnikáním. „Tenkrát jsem pracovala jako manažer v obchodní japonské firmě v Praze a náhoda tomu přála, že jsem tlumočila obchodní schůzku mému klientovi v oblasti prodeje nadbytečných zásob flakonů, vyrobených ještě v době totalitního režimu. Schůzku jsem pouze zprostředkovala a tlumočila. Nicméně švýcarská strana byla zřejmě spokojená s mým výkonem a po dvou měsících se majitel za mnou opět vypravil do Prahy a nabídl mi spolupráci, na kterou jsem kývla. Abych se naučila obor, jezdila jsem do Francie a Švýcarska. A postupně jsem se vypracovala na úroveň své specializace,“ pokračuje Hanna Maria Tomášková.

Na začátku pro ni bylo nejtěžší pustit se do zcela nového oboru. Navíc i bez vzdělání v oblasti chemie začala později vůně také vyvíjet. „Nikdo mi nevěřil, konkurence se mi smála a nebrala mne vážně.  Přesto jsem žila svoji pohádku a pracovala jsem si hlavně pro radost a to bez přehánění ve dne v noci,“ zmiňuje podnikatelka.  

Jediná z východního bloku

Šance působit ve švýcarské společnosti pro ni byla výzva. I proto, že si ji tehdy vybrali jako jedinou z celého východního bloku.

Zakladatelka společnosti Hanna Maria. Foto: Hanna Maria

„Učila jsem se mnoho let pochopit procesy výroby, ale upřímně: teoreticky, z učebnice se to naučit nedá. Myslím, že dobrým parfemářem, ‚nosem‘ se prostě musíte narodit. Až po mnoha letech jsem zjistila, že tento dar mám už od malinka, provází mě celým mým životem, aniž jsem o tom měla tušení.  Protože nejsem vystudovaný chemik na vysoké škole, používám ve vývoji úplně jiné metody a především svůj vnitřní cit. Nejsem omezena vzděláním v oboru. Mohu si tedy dělat to, co cítím jako nejlepší,“ popisuje Hanna Maria Tomášková svůj přístup.

Jak vypadá typický zákazník společnosti, která nese po své zakladatelce jméno Hanna Maria? „Je to žena, která hledá ve svém životě něhu, přístav, pochopení a klid. Ale jsou to také děti, které potřebují psychicky podpořit. Můj úkol je ukázat jim, přes vnímání vůní, naději, lásku a pochopení.  Poslední dobou máme také zákazníky – muže.  A nyní pracujeme i s psychickou zátěží u domácích mazlíčků,“ vysvětluje Hanna Maria Tomášková.

Společnost neprodává svoje výrobky v obchodních řetězcích, ale zaměřuje se na menší prodejny s osobním přístupem, jako jsou zelené lékárny, obchody se zdravou výživou, joga centra a podobně. Svoje produkty dodává také do kvalitních hotelů.

„Naše výrobky potřebují pochopení a také prodejce, kteří umí o našich výrobcích hovořit se svými klienty,“ popisuje podnikatelka.

Práce na třech úrovních

A největší konkurence? „Tak tato otázka mne vždy rozesměje. Já nevím, kde ji hledat. U nás určitě není a ve světě jsem také nic podobného nenašla. Spíše v Čechách se dá moje metoda doplňovat s dalšími výrobci, jakoby více úrovňová metoda léčby. V aromaterapii konkurenci nemám, jelikož nejsem typický aromaterapeut.  Od tohoto pojetí jsem se odklonila velmi záhy. Nechtěla jsem být jako ostatní, něco napodobovat nebo kopírovat. Pracuji ve třech úrovních – na fyzické, duševní i duchovní. Tam, kde ostatní končí, já teprve začínám. A nestydím se za to. Vím, že jsem pro někoho k smíchu, ale výsledky mé práce vidím každý den v očích mých klientů, v jejich dopisech, v jejich příbězích. Velmi mne to naplňuje. Vím, že má práce má smysl a přesahuje hmotné vidění světa,“ je si jistá svojí cestou žena, která se při vývoji vůní zabývá také ezoterikou, astrologií, čakrami nebo mimosmyslovým vnímáním.

Foto: Hanna Maria

Právě tyto nemateriální prvky jsou přitom nejpodstatnější součástí produktů, které vyrábí. „V dnešní době se naše výrobky těší velké oblibě. Poskytují únik od ‚hrubohmotné‘ reality čísel a výkonů. Podporují odpočinek a především léčí psychické stavy. V dnešní době covidové, válečné jsou lidi velmi unaveni negativními informacemi. Mají strach, nepohodu. Nevědí, zda bude práce, zda zvládnou hypotéky, je mnoho rozchodů a samozřejmě hádek v domácnostech. Naším úkolem je především poskytnout zákazníkům emocionální úlevu a především načerpat novou energii a vitalitu,“ říká Hanna Maria Tomášková.

To hlavní nejde změřit ani zvážit

Jak se jí s těmito prvky pracuje v době, kdy i výrobci tradičních bylinných čajů nesmějí kvůli přísným regulacím uvádět, jaké nemoci byliny léčí? „Samozřejmě zde pracuje hlavně farmaceutická lobby. Jen si představte, že byste ovládal učení bylin a přírodních metod léčby. Chápal jejich vliv a účinky tak, že byste si uměl pomoci v běžných onemocněních?  Co by pak výrobci různých pilulek dělali?  Nechci to zlehčovat, jelikož některé léky jsou nutné, jiné jsou však pouhým nástrojem na vydělávání peněz. V lékárnách funguje finanční systém odměňování velmi významně. Vše se točí okolo velkých firem, reklamě a provizních odměn za prodej produktů dané firmy. Je to velmi agresivní prostředí. Není to o opravdové pomoci konkrétnímu člověku, je to především business. V televizi vidíme převážně náletové reklamy výrazně podpořené silou financí. Této reklamě já osobně nevěřím. Do tohoto systému my nezapadáme,“ upozorňuje zakladatelka společnosti.

Foto: Hanna Maria

O bylinách se stále snaží učit co nejvíce. „K našim čajům, které také vyrábíme a dokonce je vyvážíme jako jediná firma v České republice do Kuvajtu a arabského světa, jsme vydali knihu v našem nakladatelství, ve které jsme mohli napsat všechny potřebné informace. Jedná se totiž o odbornou publikaci. A tak máme výhodu, že i když na krabičkách u čajů není téměř nic podle zákona uvedeno, a všechna tvrzení jsou odstraněna, můžeme v knize uvést vše podstatné. Naše generace má ještě ponětí o bylinách, o přírodní léčbě, ale naše děti to už vědět nebudou. Ve školách je to nenaučí a stále rostoucí lobbing a cenzura to nedovolí. Proto je velmi důležitá osvěta, vzdělávání a neustálé připomínání, jak je důležité pochopit, co nám příroda přináší a jak můžeme používat její moudrost a léčbu na neduhy našeho těla i duše,“ je přesvědčena Tomášková. Vzdělávat veřejnost v této oblasti se snaží již šestnáct let také ve své škole, kde zájemci mohou získávat znalosti formou seminářů.

Jako všechny firmy vyrábějící léčebné či potravinářské produkty prochází také její společnost mnoha kontrolami. „Dokládáme vše potřebné podle zákona. To co není měřitelné, co se nedá zvážit, doložit, to je u našich výrobků nejpodstatnější. Podle přírodního zákona platí, že to, co je neviditelné má zároveň největší sílu a význam. To se nedá zkontrolovat, zvážit, “ říká zakladatelka společnosti.  

Od Kuvajtu po Latinskou Ameriku

Deset stálých zaměstnanců v současnosti vytváří zhruba 500 druhů výrobků a jejich sortiment postupně rozšiřuje.

„Tvoříme výrobky v řadách, a proto je jich tolik, ale stále je to manufakturní práce. Každý rok konzultuji s naším obchodním oddělením, které výrobky vyřadíme. Ale je jich minimální počet. Některé řady výrobků vyrábíme už 20 let beze změny a stále jsou nesmírně populární. Stále se věnujeme novému vývoji výrobků, převážně v kosmetice je to větší námaha, jelikož v této oblasti je velká konkurence a je velmi obtížné vysvětlit zákazníkům, v čem jsme jiní. Ale jakmile vyzkouší, vrací se k nám zpět,“ pochvaluje si Hanna Maria Tomášková.

Obrat společnosti se loni pohyboval přes 15 milionů korun. Při výrobě kosmetiky spolupracuje s třemi dalšími výrobci, využívá jejich technologii výroby.

Vůně, ale i další sortiment, vyváží firma do několika zemí světa. Nejvíce exportuje na Slovensko, rozjíždí distribuci v Polsku, novým trhem je pro společnost Kuvajt a Dálný Východ. „Zde máme své zastoupení ve značce Hanna Maria Arabia. Nejvíce však investujeme do rozvoje našich aktivit v Latinské Americe. Tato část naší planety mne velmi oslovila, možná i proto, že moji předci emigrovali počátkem minulého století na tento kontinent. Je to velmi náročné, mnoho práce spadá do vývoje repelentních produktů založených na specifických vlastnostech bylin. Naše firma nepoužívá žádné chemické látky, pouze přírodní zdroje. Věřím, že vývoj je už dokončen a budeme moci pokročit k testování.  Zde bych chtěla ze všeho nejvíce zaměřit na děti, které mají neustálé potíže s obtížným hmyzem a parazity, jako jsou například vši,“ naznačuje podnikatelka.

Právě při pronikání na trh Latinské Ameriky spolupracuje již několik let s agenturou CzechTrade. „Moje první cesta vedla díky této agentuře do Peru. Šlo spíše o poznávání než o obchod. Ale mnoho mi to ukázalo, pochopila jsem, jak tamní svět funguje. Následovaly cesty do Mexika, Peru, Ekvádoru a Chile.  CzechTrade mě nejen doprovázel, ale především mi připravil cestu obchodně, což je v Jižní Americe dost náročná práce,“ oceňuje Hanna Maria Tomášková.  

Trpělivost a studium

Práce s léčivými rostlinami má podle ní budoucnost. „Tento obor vyžaduje velkou trpělivost, obrovskou tvůrčí práci, neustálé studium přírodních věd, ale především pokoru. Budoucí vývoj závisí na tom, zda si uchráníme přírodní bohatství. Stále více lidí si uvědomuje, že bez přírody nelze být. V Čechách to vnímáme už velmi dlouho a myslím, že se lidé více otevírají. Energetická aromaterapie je nová oblast a věřím, že čeká ještě na svůj rozkvět. Já jsem s tímto specifickým oborem započala a další generace jej budou dále rozvíjet,“ věří Hanna Maria Tomášková. 

Důležité podle ní bude, aby se mezi lidmi uchovaly potřebné znalosti. „Snažím se představovat obor aromaterapie ve školkách, školách. Pořádáme kurzy, setkání s klienty po celé republice. A oni naslouchají a chtějí vědět více a více. A v tom vidím velkou naději, že budoucnost může být lepší.  Pracujeme na tom, abychom kvalitní terapeutický požitek z vůně přenesli do každé domácnosti, kanceláře i veřejného prostoru,“ uzavírá Hanna Maria Tomášková. 

Dalibor Dostál

Společnost Hanna Maria v kostce

Aktivní činnost firmy Hanna Maria začala v roce 2000, kdy se zaměřila na vývoj a dovoz parfemací do Čech. Zabývá se sestavováním kompozic stoprocentně čistě přírodních éterických olejů.

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme