CzechTourism podporuje regiony a domácí cestovní ruch v mediální kampani #světovéČesko, která směřuje návštěvníky na oblíbený turistický portál Kudy z nudy. Na kudyznudy.cz najdou turisté více než osmdesát tisíc tipů na výlety a jeho návštěvnost dosáhla v loňském roce osmnácti milionů návštěv. Dlouhodobým partnerem Kudy z nudy je také Český systém kvality služeb. Ve společných mediálních kampaních představují organizace oceněné značkou Q.
V návaznosti na šíření covidu-19 a přijatá opatření jsme se zeptali zástupců čtyř certifikovaných destinačních agentur, jaký měla současná situace dopad na jejich činnost.
Karlovarský kraj
V Karlovarském kraji nám odpovídal Petr Židlický, předseda spolku Živý kraj – Destinační agentura pro Karlovarský kraj, z. s.
Jak letošní rok proměnil spolupráci s podnikateli a dalšími partnery ve vašem regionu?
Spolupráce destinační agentury se subjekty cestovního ruchu probíhá dlouhodobě. V letošním roce však bylo nutné některé aktivity, jako jsou fam tripy a press tripy nebo workshopy, omezit. V reakci na covid-19 došlo k posílení marketingové komunikace, do které se zapojily hotely, lázeňské domy a další. Destinační agentura zároveň zastává i informační funkci mezi partnery a asociacemi.
Jak u vás v regionu zatím hodnotí letošní rok partneři? Vidí nějaká pozitiva?
Výrazný úbytek zahraničních turistů pocítili kromě lázeňských domů a hotelů i místní tradiční výrobci, jako je sklárna Moser. Letní sezona částečně kompenzovala ztráty z jara a zvýšený zájem o Karlovarský kraj projevili i tuzemští turisté. Navzdory tomu však některé hotely a restaurace byly nuceny uzavřít svůj provoz a z důvodu opětovných opatření nebylo možné se finančně zajistit.
Jak jste museli změnit vaše aktivity po opětovném zavedení opatření proti šíření covidu-19?
Výrazným zásahem do tradičních aktivit bylo zrušení veletrhů a venkovních akcí u nás i v zahraničí. Zrušen byl i mezinárodní incomingový workshop Czech Republic Travel Trade Day, který se měl konat právě v Karlovarském kraji. Na konci března jsme proto upravili marketingový plán, a to především komunikační plán do zahraničí, a výrazně jsme posílili komunikaci v tuzemsku.
Ve velké míře jsme vše přesunuli do online prostředí. Hlavním motivem komunikace byla prevence, zdravý životní styl a pohyb v přírodě. Tato témata budou komunikována i v následující sezoně.
Co je podle vašeho názoru nejvíce potřeba pro opětovné nastartování cestovního ruchu ve vašem regionu?
Nezbytným bodem pro Karlovarský kraj je návrat zahraničních turistů a klientely nejen z blízkých, ale i vzdálenějších trhů. Velmi důležitou roli zde hrají zejména klienti z Německa, z Ruské federace a dalších států SNS. Vzhledem k vyčerpaným možnostem podnikatelů je na řadě stát, který musí poskytnout efektivní finanční kompenzace. Kromě udržení provozů je potřeba si udržet také zaměstnanost, především pak v řadách odborného zdravotnického personálu.
Hlavní město Praha
Zástupcem Prahy je Michal Drobík, ředitel obchodního rozvoje v Prague City Tourism, který nám odpověděl na stejné otázky.
Jak letošní rok proměnil spolupráci s podnikateli a dalšími partnery ve vašem regionu?
Spolupráce s partnery v případě pražské organizace probíhala v jiném modu z více důvodů. Velkou změnou si v první půlce roku prošla Pražská informační služba, z níž se stala akciová společnost hlavního města Prahy Prague City Tourism, a. s. Nyní je oficiální organizací destinačního managementu.
Ke změně ve spolupráci přispěla i situace spojená s covidem-19. Většina prezenčních akcí byla zrušena a nahrazena online formou, která není plnohodnotnou náhradou. Jako podporu místních poskytovatelů služeb spustila Praha projekt s názvem „V Praze jako doma“. Je potřeba hledat dlouhodobá řešení a připravit se na návrat turistů.
Jak u vás v regionu zatím hodnotí letošní rok partneři? Vidí nějaká pozitiva?
Celé odvětví cestovního ruchu trpí. Není výjimkou, že někteří podnikatelé byli nuceni svůj podnik uzavřít. Máme-li však hledat i pozitiva, tak snad že stávající situace v určité rovině semkla všechny aktéry dohromady. Subjekty se snaží spolupráci zintenzivnit a vystupovat jednotně. Pochvalují si také projekt „V Praze jako doma“ s benefity.
Jak jste museli změnit vaše aktivity po opětovném zavedení opatření proti šíření covidu-19?
Kampaň „V Praze jako doma“ bude prodloužena do konce roku, přizpůsobena tomu bude i mediální kampaň. Současná doba vyžaduje velkou dávku flexibility a krátkodobé plány, které Prague City Tourism připravuje v několika variantách. Pracuje se na kvalitě služeb, udržitelnosti a podpoře místních podnikatelů. Vzhledem k bariérám přeshraničního cestování byla omezena spolupráce s partnery z incomingu. V současné době jsou domácí turisté jediným příjmem cestovního ruchu v Praze. Snahou do budoucna je i intenzivnější spolupráce s domácími subjekty cestovního ruchu.
Co je podle vašeho názoru nejvíce potřeba pro opětovné nastartování cestovního ruchu ve vašem regionu?
Důležité je odbourat psychickou bariéru pro cestování a získat si důvěru turistů. Neméně podstatné je udržení infrastruktury cestovního ruchu, bez níž by se turisté neměli kam vracet.
Moravskoslezský kraj
Ředitel Moravian-Silesian Tourism, s. r. o., krajské destinační společnosti, David Karčmář přidal své odpovědi za Moravskoslezský kraj.
Jak letošní rok proměnil spolupráci s podnikateli a dalšími partnery ve vašem regionu?
Spolupráce v regionu probíhá velmi dobře, aktuální situace ji dokonce zintenzivnila a zlepšila vnímání Moravian-Silesian Tourism ostatními subjekty v cestovním ruchu. Spolupráce otevírá subjektům možnosti zapojit se do řady marketingových aktivit, a to nejen našich, ale i CzechTourismu, jehož jsme regionálním partnerem.
Na podporu domácího cestovního ruchu jsme vytvořili kampaň #MámeSvětovýKraj, která byla doprovázena výzvou na sociálních sítích, do které se zapojili známé osobnosti, například Ewa Farna nebo Richard Krajčo, kteří představili svá oblíbená místa formou videí. Za zmínku stojí i spolupráce s atraktivitami, kam se díky akci „vstupy zdarma“ podařilo přitáhnout návštěvníky.
Jak u vás v regionu zatím hodnotí letošní rok partneři? Vidí nějaká pozitiva?
Tento rok byl pro cestovní ruch velmi těžký, jelikož se mimo jiné na jaře „nekonaly“ Velikonoce a dva prodloužené víkendy. Ztrátu pocítilo i odvětví MICE, které přišlo o svou byznys klientelu. Citelné byly zákazy velkých akcí, jako je Zlatá tretra, Colours of Ostrava nebo Beats for Love. Současný stav vnímám jako výzvu k hledání nových neotřelých cest a forem, ale momentální situace je pro většinu podnikatelů v cestovním ruchu kritická a budou muset bojovat za udržení se na trhu.
Jak jste museli změnit vaše aktivity po opětovném zavedení opatření proti šíření covidu-19?
Stále pokračujeme ve svých naplánovaných aktivitách, které pochopitelně přizpůsobujeme aktuálnímu dění. V současné době se připravujeme na zimní sezonu, aktualizujeme své webové stránky a zabýváme se aktivitami na příští rok. Budeme se snažit o realizaci přeshraničních projektů a využití dotací na základě spolupráce se Slovenskem a Polskem.
Co je podle vašeho názoru nejvíce potřeba pro opětovné nastartování cestovního ruchu ve vašem regionu?
Některé subjekty nemají bez finanční podpory státu šanci současnou situaci zvládnout. Pokud nebude možné udržet podniky v provozu, nebude možné nastartovat cestovní ruch. Spolu s tím také souvisí vysoká provázanost odvětví a velký počet pracovních míst. Do budoucna je důležité získat si zpět důvěru lidí a jejich neutuchající chuť cestovat.
Jihočeský kraj
Z Jihočeského kraje nám na otázky odpověděli tři zástupci – Klára Kaštylová, vedoucí pracovní skupiny domácího cestovního ruchu Jihočeské centrály cestovního ruchu, Tomáš Polanský, produktový manažer DMO Českobudějovicko-Hlubocko, a Michal Jarolímek, produktový manažer DMO Novohradsko-Doudlebsko.
Jak letošní rok proměnil spolupráci s podnikateli a dalšími partnery ve vašem regionu?
Klára Kaštylová: Ačkoliv JCCR dlouhodobě usiluje o strategickou spolupráci s podnikateli, řádné prohloubení této spolupráce přinesl až letošní rok, kdy Jihočeský kraj prostřednictvím JCCR realizuje dotační podporu na přenocování v zapojených ubytovacích zařízeních.
Tomáš Polanský: Během letošního roku se z mého pohledu zvýšila a prohloubila komunikace s podnikateli. Navázali jsme nové kontakty včetně spolupráce a s ohledem na uvedené bych řekl, že situace byla tímto prospěšná. Dlouhodobé plánování a vize je momentálně mimo hru, jelikož nejistota do dalších týdnů postupně ubírá všem motivaci. Na druhou stranu se nechceme vzdávat a snažíme se pracovat tak, že již brzy přijdou lepší zítřky, na které chceme a potřebujeme být připraveni.
Jak ve vašem regionu zatím hodnotí letošní rok partneři? Vidí nějaká pozitiva?
Tomáš Polanský: Se začátkem roku se očekávala skvělá sezona, spolupráce běžely a postupně se dotahovaly ke vzájemné spokojenosti. Léto se naštěstí v oblasti (i po jarní situaci) povedlo a mnohé z nich zachránilo od dramatických následků, na podzim ale opět přišla další opatření.
Michal Jarolímek: Z ohlasů našich partnerů vnímáme pozitiva v poměrně velkém počtu návštěvníků turistické oblasti v letních měsících, díky čemuž se zaplnily ubytovací kapacity. Jako pozitivum byl většinově vnímán i slevový program Jihočeského kraje, který byl rychle připraven.
Jak jste museli změnit vaše aktivity po opětovném zavedení opatření proti šíření covidu-19?
Klára Kaštylová: Kromě zrušení velké části nasmlouvaných mediálních ploch ke kampani, která měla běžet až do konce listopadu, bylo dalším problémem zrušení akcí, především oblíbených výlovů rybníků. I přesto se však nadále snažíme podporovat pěší a cykloturistiku v přírodě.
Tomáš Polanský: V době covidu-19 jsme měli paradoxně více práce než normálně. Snažíme se dohnat resty, nastavit nové procesy a připravit se na restart, což se v jarní fázi povedlo velmi dobře. Opětovné zavírání podniků je však kritické. Chceme, aby lidé znali aktuální nabídku, když se k nám vydají. Nechceme se stát destinací duchů.
Co je podle vašeho názoru nejvíce potřeba pro opětovné nastartování cestovního ruchu ve vašem regionu?
Tomáš Polanský: Odpovědí na tuto otázku je jistota budoucnosti, kdy bude možné již plánovat a přijímat rezervace.
Michal Jarolímek: Bezpečná epidemiologická situace a hygienická opatření, která budou na jednu stranu dávat lidem svobodu pohybu a aktivit a na stranu druhou budou dávat pocit bezpečí. Samozřejmě sem patří i příprava nových produktů.
Klára Kaštylová: Cestovní ruch bez podnikatelů nemůže existovat. Je velmi důležité udržet „ve hře“ podnikatelské subjekty přímo spojené s cestovním ruchem. Je třeba také stále strategicky podporovat návštěvnost jižních Čech a zůstat v pomyslném hledáčku potenciálních návštěvníků.
Převzato z časopisu Komora. Autor článku: agentura CzechTourism