Brněnská společnost Mautilus se dokázala prosadit v oblasti aplikací pro chytré televize, chytré telefony, tablety a takzvané HbbTV. Tedy hybridní televize kombinující klasické televizní vysílání s internetem.
Společnost založili 13. května roku 2010 dva IT nadšenci, Petr Mazanec a Řehoř Vykoupil. „Potkali jsme se jako softwaroví inženýři ve společnosti Siemens a vzhledem k tomu, že je Petr expert a nadšenec do vývoje mobilních aplikací, a oba jsme měli zkušenost s vedením velkých softwarových projektů, bylo společné podnikání jasnou volbou. Rozhodli jsme se tedy pokračovat v tom, co umíme a co nás baví, tedy ve vývoji software na zakázku,“ vzpomíná Řehoř Vykoupil.
I když s podnikáním neměli zkušenosti, vyhodnotili, že je na trhu poptávka po vývojářích, a tak musí uspět. „Obchod a podnikání bylo však něco extrémně zajímavého, na co jsme se těšili,“ dodává Řehoř Vykoupil.
Na začátku podnikání se museli vypořádat s řadou složitých úkolů a problémů. „Například s tím, že je pravidelně každý měsíc třeba vyplatit mzdy všem zaměstnancům, nebo s nejistotou, co bude za dva měsíce. Těžkých věcí, kterými jsme si museli projít, bylo na počátku víc, nicméně když vás činnost baví, tak si neuvědomujete, že děláte za tři,“ zdůrazňuje Řehoř Vykoupil.
V regionu bez konkurence
Nově vzniklá společnost se zaměřila na velmi perspektivní obor. Vyvíjí aplikace pro velké firmy, které potřebují pracovat s videem, respektive jej potřebují distribuovat k divákům na všechna jejich zařízení.
„V České republice a okolí velkou konkurenci nemáme, kdo chce kvalitní multiscreenové řešení v oblasti videa, přijde za námi. Za hranicemi je to samozřejmě jiné. Vzhledem k velikostem trhů a zákazníků je více společností s podobným zaměřením, které jsou mnohdy i výrazně větší,“ popisuje Řehoř Vykoupil situaci na trhu.
První velkou zahraniční značkou, pro kterou začala agilní brněnská firma pracovat, byl Continental, pro nějž Mautilus pracuje dodnes. „Na rozjezd této spolupráce mám krásné vzpomínky. Byli jsme začínající společností a zadavatelé tak museli přijmout značnou část rizika. Otázkou bylo, zda aplikace dodáme a co víc, zda bude v požadované kvalitě. Než tuto zodpovědnost přijali, měli jsme spoustu rozhovorů, při kterých jsme je museli přesvědčit, že vše podstatné umíme a samozřejmě dodáme. Nakonec se všechno podařilo a my jsme aplikace dodali,“ popisuje podnikatel první velkou zakázku Mautila.
V současnosti má firma klienty a partnery na všech kontinentech kromě Antarktidy. Většinou jde o největší hráče na poli videa a médií obecně. Pracuje například pro HBO, O2, ORF, icflix, ABB nebo Siemens.
Působení v zahraničí považuje firma za samozřejmost. „Přiznám se, že nerozlišujeme mezi lokálním a globálním zákazníkem. Máme právníky, kteří jsou schopni řešit smlouvy a případy po celém světě. Naše účetní zase umí vystavit fakturu do celého světa. Všichni mluvíme anglicky a se zákazníky komunikujeme například přes Skype. Za většími partnery nebo zákazníky musíme zaletět, ale některé jsme osobně neviděli,“ popisuje Řehoř Vykoupil moderní fungování na globálním trhu.
Šikovnost Čechů má ve světě zvuk
I když si firmy z Česka stále nesou punc podniku z východní Evropy, firmám pomáhá především to, že jsme členem Evropské unie, a tím pádem tu máme právní a vymahatelné prostředí.
„Navíc pověst šikovných lidí v ČR hraje velikou roli. Češi jsou kromě toho schopni komunikovat s lidmi z celého světa. Lze to například vidět na tom, jak do Brna směřují zahraniční společnosti se svým výzkumem a vývojem. Brno se stává moravským Silicon Valley. Navíc nám velmi pomáhají naše reference. V okamžiku, kdy je zákazníkům představíme, nemají o našich schopnostech pochybnosti,“ pokračuje Řehoř Vykoupil.
Další impulz pro dostupnost videa na jiných formátech, než je televize, přináší nástup rychlého LTE internetu. Přenášení velkého množství dat umožní prohlížení videa prakticky kdekoliv.
Před časem do Mautila vstoupil největší český prohlížeč Seznam.cz. Tomu se firma zalíbila především svým novým konceptem OTT aplikačního builderu.
„Pomocí něho lze vytvářet video aplikace na většinu současně rozšířených zařízení, jako jsou mobilní platformy, televize, Set-Top-Boxy, herní konzole nebo například Wereables. Na rozdíl od ‚obecných‘ aplikačních builderů se dokážeme připojit na servery všeho druhu, a právě o tento koncept je ve světě zájem. A to i mezi největšími hráči na trhu,“ vysvětluje Řehoř Vykoupil.
OTT (neboli Over The Top) je nový koncept propojení internetového vysílání a chytrých televizorů. Umožňuje prostřednictvím televizoru sledovat obraz také na dalších zařízeních, jako jsou tablety a mobilní telefony. Propojí rovněž televizní vysílání s dalšími zařízeními tak, že například sportovní zápas uvidí diváci na televizoru a statistiky k němu se mu budou zobrazovat na mobilním telefonu.
Budoucnost oboru přitom nabízí velmi široké uplatnění. Jak vývoj aplikací, tak využití streamovaného videa totiž neustále stoupá.
„Tento trend je nepopiratelný. Jak konkrétně bude obor technologicky nebo legislativně vypadat za několik let, je otázkou. Legislativně si video trh pravděpodobně projde brzy tím, čím si prošel svět hudby před několika lety. Služby jako Spotify, Apple Music nebo Google Music dnes nabízí praktický veškerý hudební obsah. Předpokládáme, že k tomu dojde i na poli videa,“ podotýká Řehoř Vykoupil.
Co se technologických změn týká, do oboru promluví nástup 4K rozlišení, tedy výrazně vyššího rozlišení, než nabízí například současné blu-ray disky, a velkoplošných televizorů. „V neposlední řadě může vývoj ovlivnit příchod nové Apple TV. Určitě se máme na co těšit,“ uzavírá Řehoř Vykoupil.
Dalibor Dostál