Navzdory své uznávané kvalitě však mexická káva ještě nedosáhla svého plného produktivního potenciálu a ani si nenárokovala místo, které si na mezinárodním trhu zaslouží. Dnes se s novými propagačními strategiemi a obnoveným právním rámcem připravuje Mexiko na to, aby se probudilo jako skutečný kávový gigant.
V současné době je Mexiko 11. největším producentem kávy na světě, v roce 2022 byl vyprodukován více než milion tun. Jižní státy, jako jsou Chiapas, Veracruz, Oaxaca a Puebla, představují většinu z více než 700 000 hektarů země určených k pěstování kávy. Navzdory těmto číslům brzdí růst tohoto odvětví faktory, jako jsou dlouhotrvající sucha a nedostatek koordinovaných veřejných politik v posledních desetiletích, což snižuje jeho účast na konkurenčním globálním trhu.
ExportMag.cz: Výrobci alternativních potravin spolupracují v organizaci ProVeg
Konfederace národních obchodních komor (Concanaco-Servytur) nedávno zahájila kampaň „Made in Mexico“, která propaguje změnu termínu „Americano“ na „Mexicano“ při odkazování na kávu ve snaze posílit národní hrdost a zviditelnit místní kávu. Kromě symbolické změny se tato iniciativa snaží zvýšit domácí spotřebu a zlepšit příležitosti pro tisíce malých výrobců.
Nedávný legislativní pokrok, jehož součástí je schválení nového zákona o udržitelném rozvoji kávy v dubnu 2025, představuje pro mexický kávový průmysl další krok vpřed. Tento zákon poskytuje moderní rámec pro posílení hodnotového řetězce kávy – od školení producentů a přístupu k financování až po certifikaci udržitelných plodin a podporu praktik spravedlivého obchodu.
Dnes, kdy svět stále více hledá produkty se sledovatelností, kvalitou a společenskou odpovědností, čelí Mexiko velké příležitosti. Mexická káva s rozmanitostí vůní, odrůd a tradičních výrobních metod je připravena dosáhnout globálních trhů.