Mexický přechod k elektromobilitě

Mexiko je šestým největším výrobcem a čtvrtým největším exportérem automobilů na světě. Témata ekologické ohleduplnosti výroby i produktu získávají na zásadní důležitosti.

Vláda proto společně s mexickým automobilovým průmyslem podporuje přechod na alternativní zdroje pohonu a elektrifikaci vozového parku. Mexiko chce zároveň využít svého výsadního postavení na poli výroby a stát se jedním z hlavních vývozců elektromobilů na světě.

Ilustrační fotografie

Mexiko si uvědomuje hrozbu dopadů změn klimatu a zejména jeho velká města pociťují negativní důsledky znečistění ovzduší a životního prostředí obecně. Ve snaze naplnit cíl uhlíkové neutrality do roku 2050 přijímá i Mexiko komplexní opatření ke snížení emisí. Jednou z důležitých oblastí je podpora udržitelné mobility, a to i s ohledem na skutečnost, že emise skleníkových plynů z dopravy tvoří třetinu celkových emisí v zemi.

Digitrony slaví comeback. Český startup uspěl s technickou stavebnicí

Automobilový průmysl

I s ohledem na to, že mezi výrobci převažují světové automobilky a většina produkce míří do USA, témata ekologické ohleduplnosti získávají na důležitosti. S výhledem přechodu na alternativní zdroje pohonu se zvedá poptávka po elektromotorech či vodíkových spalovacích motorech a po znalostních produktech, jako jsou pokročilé materiály a moderní výrobní technologie.

Na to reaguje i automobilový průmysl a postupně transformuje své výrobní kapacity. Hlavními hráči na poli elektromobility v Mexiku jsou Nissan, Tesla, Renault, BMW, GM, Porsche, Mercedes-Benz, Fiat a Ford. Z konkrétních modelů jsou oblíbené Nissan Leaf, Renault Twizy, BMW i3, Tesla S, X, M3, Chevrolet Bolt EV a mexická Zacua M2. Pro hybridní Toyota Prius je Mexiko třetím největším trhem světa.

Na trhu se ale prosazují i místní projekty – např. 6 z 10 prodaných vozů v roce 2021 bylo ze stáje JAC, společného projektu mexického magnáta Carlose Slima a firmy Moldex, odnože potravinářského kolosu BIMBO.

Za posledních několik let vzrostl prodej elektrických a hybridních automobilů v zemi o více než 200 % a dnes má Mexiko nejvyšší prodeje elektromobilů v Latinské Americe. Během loňského roku 2021 se prodalo 47 079 hybridů a elektromobilů, což představuje 4,7 % z celkového prodeje nových osobních automobilů.

Mexiko má tedy k udržitelné mobilitě dobře našlápnuto. I přesto se experti z Mexické asociace automobilového průmyslu (AMIA) shodují, že zejména na federální úrovni je třeba zvýšit úsilí a přechod k zelené mobilitě více podpořit – ať už se jedná o dotace na nákup vozu, daňové zvýhodnění, jasnější legislativní rámec nebo popularizační kampaně. Již nyní ale platí pro hybridní a elektrické automobily řada zvýhodnění – např. 20% sleva pro dálniční poplatky, preferenční tarif za elektřinu, osvobození od daně za nové vozidlo či možnost snížení základu daně až o 300 000 CZK.

Tak jako jinde i Mexiko řeší rozvoj dostupné infrastruktury pro dobíjení. Aktuálně je veřejných dobíjecích stanic v celé zemi 2 100, navíc koncentrovaných v několika velkých městech jako Mexico City, Guadalajara nebo Monterrey. Mezi hlavní poskytovatele patří ABB, Bosch, GE, Schneider Electric, Siemens a Tesla.

Ilustrační fotografie

Mexico City světovým příkladem podpory elektromobility

Nejprogresivnějším je v oblasti udržitelné dopravy hlavní město Mexico City, s více než 22 miliony obyvatel pátá největší metropole světa, ve které s přilehlou aglomerací jezdí přes 10 milionů automobilů. Její kroky v oblasti městské mobility s pozitivním dopadem na kvalitu života občanů ocenil v rámci 26. konference OSN o změně klimatu (COP26) i Úřad OSN pro projektové služby (UNOPS).

S tím hlavní město úzce spolupracuje v plánování a realizaci strategických dekarbonizačních projektů v oblasti veřejné dopravy. Řada projektů se plánuje také v úzké spolupráci s USA, se kterými Mexiko spojuje mj. i úzce provázaný automobilový průmysl. K podpoře přechodu na alternativní zdroje pohonu spolupracují nejen na vládní úrovni, do projektů jsou zapojeni i automobiloví výrobci a výzkumná a inovační centra.

V hlavním městě došlo koncem roku 2021 k dokončení výstavby městských lanovek Cablebus 1 a 2 a k nákupu trolejbusů a autobusů s nízkoemisními motory, které již nyní zajišťují denně přepravu téměř půl milionu obyvatel hlavního města. Další investice do udržitelné veřejné dopravy jsou plánovány do modernizace 50 let staré sítě městského metra, rozšíření trolejbusových tras do městských periferií a pokračování ve výměně vozového parku.

Krom rozvoje veřejné dopravy klade město důraz i na popularizaci jízdy na kole (včetně rozvoje sítě veřejných kol), podporuje přechod osobní dopravy na elektrický pohon (např. budováním sítě dobíjecích stanic nebo úlevou na mýtném), dále podporuje sdílení vozidel a spolujízdu, a snaží se o investice do nízkouhlíkové infrastruktury (budování cyklostezek).

Do přechodu k udržitelným způsobům dopravy se zapojuje i podnikatelský sektor. Oblíbená platforma BEAT firmy Tesla pro spolujízdu elektrovozidly již v hlavním městě provozuje 230 elektromobilů i pro rozvoz zboží z e-shopů jsou stále oblíbenější i elektrické minivany.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Mexiku (Mexiko). Autorky: Daniela Sedláková, Zuzana Stiborová.

• Teritorium: Amerika | Mexiko | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Automobilový průmysl

Doporučujeme