V nedávné studii o kvalitě, která vyšla v zářijovém vydání časopisu Consumer Magazine, Profeco zjistila, že některé nápoje označené jako nealkoholické pivo nesplňují specifikace produktu.
Podle oficiálních předpisů musí mít v zemi výrobek s nápisem „pivo“ minimálně 2 % alkoholu, jinak musí být jeho název změněn. Proto různé značky uvádějí tyto výrobky na trh pod názvem nealkoholický nápoj, ne však jako nealkoholické pivo. Předpisy v různých zemích se mohou u stejných výrobků lišit. V Mexiku se tedy nově užívá název pivo jen pro pivo s obsahem alkoholu více než 2 % alkoholu, zatímco v Evropě (a v České republice) se pivo s obsahem alkoholu nižším než 1,2 % objemových považuje za nízkoalkoholické pivo a pod 0,5 % alkoholu za nealkoholické pivo.
ExportMag.cz: Výrobce tradiční slivovice ze Zlínska oslavil 100 let a začíná prodávat i do zahraničí
Studie analyzovala 19 výrobků – 12 piv s nízkým obsahem alkoholu (mezi 2 a 3 % alkoholu) a sedm nealkoholických nápojů. Všechny výrobky byly v souladu s předpisy a splňovaly to, co je uvedeno na jejich etiketách, s výjimkou španělské značky Mahou.
Studie rovněž odhalila, že některá lehká piva a nealkoholické nápoje obsahují značné množství cukru, což sice není nezákonné, ale jedná se o aspekt, který by měl být spotřebitelům jasně sdělen. Mezi nápoje s nejvyšším zjištěným obsahem cukru patří Erdinger Weissbier z Německa (3,56 gramu cukru na 100 mililitrů), Tecate Cero z Mexika (2,84 gramu) a Old Milwaukee, nealkoholický sladový nápoj z USA (2,55 gramu). Ačkoli tyto nápoje mohou mít nízký obsah alkoholu, nemusí mít nutně nízký obsah kalorií.
Trh s nealkoholickými pivy představuje v Mexiku v rámci pivního segmentu nejrychleji rostoucí trh za poslední roky – od roku 2015 vzrostl o 64 %. V minulosti bylo pivo kritizováno za svou chuť, která se nepodobala chuti tradičních piv. Použití různých výrobních metod pomohlo těmto nápojům přiblížit se chutí tradičnímu pivu. Pandemie covidu-19 ještě zvýšila jejich popularitu.
Nealkoholická piva konzumují převážně mladí lidé, kteří spotřebovávají celkově méně alkoholu než minulé generace a od útlého věku usilují o zdravý životní styl. Navíc díky téměř nulovému obsahu alkoholu nepodléhají tyto nápoje stejným daním jako alkoholické nápoje, lze je prodávat v zařízeních bez licence na prodej alkoholu a jejich cena není tak vzdálená ceně alkoholických verzí, což pro společnosti znamená vyšší zisk.