Program podporuje projekty, které už mají za sebou testovací etapu nebo disponují prototypem. „Cílem programu je popostrčit slibné projekty blíž k tomu, aby se z nich staly životaschopné produkty ověřené reálnými uživateli,“ vysvětluje Monika Vrbková z inovační agentury JIC, která se o program u nás a na Slovensku stará. Firmy se mohou hlásit do 16. dubna prostřednictvím webu EIT Digital.
Program EIT Digital Venture nabízí podporu zejména digitálním inovacím pro průmyslové aplikace, chytrá města, správu a ochranu dat, prevenci i detekci chorob nebo třeba finanční sektor. Přihlásit se mohou minimálně dvoučlenné týmy z České republiky nebo Slovenska a zájemci ještě nesmí mít založenou firmu. Ještě v dubnu proběhne hodnocení přihlášek, z něho vzejdou vybraní kandidáti.
O podpořených projektech rozhodnou rozhovory, které proběhnou v dubnu. Pro vybrané projekty je připraven i intenzivní bootcamp v květnu. Každý z vybraných týmů získá 5000 eur a také možnost konzultací se zkušenými experty. „S jejich pomocí by měli účastníci programu dovést nápad do fáze životaschopného produktu,“ vysvětluje Monika Vrbková s tím, že všechny týmy, které program úspěšně dokončí a založí nejpozději 1. září firmu, navíc čeká deset tisíc eur. „Dalších deset tisíc eur pak získá prvních 10 firem, kterým se podaří získat investora,“ doplňuje Vrbková.
„Talentované lidi můžeme najít po celém světě. Mají ale rozdílné příležitosti k tomu, aby se z nich skutečně stali úspěšní inovátoři a podnikatelé. Program EIT Digital Venture chce tímto způsobem investovat do lidí zejména ze zemí s nižší inovační výkonností,“ říká Monika Vrbková s tím, že kromě států střední a východní Evropy se jedná i o balkánské země, Maltu nebo třeba Portugalsko.
Z českých firem prošly doposud programem pouze dvě firmy – Luftio, která vyvíjí nástroj pro správu kvality vzduchu na pracovištích, a RemoSence řešící automatizovanou vzdálenou detekci chorob a dalších parametrů zdravotního stavu rostlin révy vinné. Přitom je podle Moniky Vrbkové u nás podobných příležitostí pro akceleraci nápadů stále nedostatek.
„Získat investici v této rané fázi podnikání je velmi obtížné – pro investory se jedná o velmi rizikovou investici do neověřených nápadů a ani veřejné zdroje nejsou kvůli komplikovaným podmínkám na jejich podporu připraveny,“ vybízí začínající podnikatele Monika Vrbková k tomu, aby se do programu přihlásili.
Další informace najdete na webu EIT Digital