Microlearning přináší revoluci ve vzdělávání

Flexibilita a praktické dovednosti, které může student okamžitě uplatnit. To je microlearning neboli česky mikroučení. Studium si organizujete podle sebe, v krátkých časových blocích, které jsou sestaveny z videí, praktických tipů a testů.

Pavel Makovský, zakladatel EDU Effective Business School, se snaží do českého vzdělávání přinést postupy ze Spojených států. I ve vzdělávání je stále více patrný vliv moderních technologií, jako je umělá inteligence nebo gamifikace.

Ilustrační fotografie

Eva Rajlichová: Co je podle vás klíčovou výhodou microlearningu?

Pavel Makovský: Microlearning je skvělý v tom, že nabízí flexibilitu a zaměření na to nejdůležitější a nejpřínosnější z každého tématu. Umožňuje si osvojit nové dovednosti v krátkých, snadno vstřebatelných blocích, což se perfektně hodí do našeho uspěchaného životního stylu. Navíc podporuje lepší zapamatování a umožňuje rychle uplatnit nové znalosti a dovednosti v praxi.

EDU Effective je nezisková organizace zřízená zákonem a spolu s americkou vzdělávací organizací EDU Effective Business School nabízí prakticky orientované vzdělávání. V něm se studenti učí od nejlepších lídrů v oboru. Ve flexibilních, 15 minut dlouhých lekcích získávají jasnou představu o trendech v oboru, ve kterém budují svou kariéru, nebo zjistí, jak založit či rozšířit svou vlastní firmu. EDU Effective věnuje charitě část školného za každého studenta, který dokončí své studium.

ER: Máte zkušenosti ze Spojených států, kde jste dokonce zakládal univerzitu. Jak byste porovnal přístup k profesnímu vzdělávání v USA a v Česku?

PM: V USA je kladen velký důraz na pružnost vzdělávání, zejména v online podobě. Studenti i zaměstnavatelé vyžadují rychlé přizpůsobení se změnám na trhu práce, proto jsou stále více žádané krátkodobější a profesně zaměřené online kurzy a programy, takzvané mikro credentials a credentials, které připravují studenty na konkrétní pracovní oblast.

V Česku stále vidím větší důraz na tradiční, formální vzdělávání, ale naštěstí se situace postupně mění a roste zájem o flexibilní formy učení, které vedou k získání konkrétních kompetencí důležitých pro trh práce. Jako Česko ale před sebou máme ještě dlouhou cestu.


ER: Jak se přizpůsobujete rychlému technologickému vývoji ve vzdělávacím průmyslu? Jaké inovace plánujete do budoucna implementovat?

PM: Neustále sledujeme trendy ve vzdělávání a technologiích. Využíváme například umělou inteligenci (AI) pro analýzu potřeb studentů a přizpůsobení obsahu našich programů. Experimentujeme s AI a jejím využitím v poskytování zpětné vazby a námětů na další rozvoj studentů. Také přemýšlíme, jak zapojit virtuální realitu (VR) a rozšířenou realitu (AR) do vzdělávacího prostředí, aby si studenti mohli osvojit praktické dovednosti v simulovaných situacích.


ER: Je online vzdělávání efektivnější oproti tradičním metodám výuky? Co podle vás studenty motivuje k absolvování online kurzů?

PM: Online vzdělávání je efektivní hlavně díky své flexibilitě. Studenti mohou studovat vlastním tempem a vybrat si formát, který jim nejvíc vyhovuje. Motivací k absolvování online kurzů je často potřeba získat nové dovednosti pro kariérní růst, ale i zájem o osobní rozvoj. Důležitou roli hraje také možnost přístupu ke kvalitnímu vzdělání bez nutnosti fyzické účasti.

Ilustrační fotografie

ER: Popište nástroje a technologie, které používáte k personalizaci obsahu pro jednotlivé studenty…

PM: Na základě zpětné vazby a potřeb studentů vytváříme studijní specializace našich programů tak, aby byly co nejvíce personalizované, a využíváme platformy, které umožňují sledovat pokrok studenta a na základě toho přizpůsobit průběh studia jeho individuálním potřebám.

AI hraje klíčovou roli v analýze preferencí studentů a ve vytváření adaptivních studijních cest, které zajistí, že každý student dostane relevantní informace ve správný čas a efektivní formou. Umělou inteligenci využíváme k analýze zpětné vazby od studentů a k identifikaci oblastí, kde je třeba obsah aktualizovat nebo vylepšit. AI nám také pomáhá sledovat trendy na trhu práce, abychom zajistili, aby naše kurzy odrážely aktuální požadavky zaměstnanců a zaměstnavatelů, a hlavně aby docházelo k přenosu získaných znalostí a dovedností ihned do pracovního života. Tvoříme také jednorázové kurzy na aktuální témata, jako je právě AI a mnoho dalších. To účastníkům přináší možnost rychleji se adaptovat na novou situaci v jejich kariérách.


ER: Jakým způsobem zajišťujete, aby byly vaše kurzy relevantní pro aktuální potřeby pracovního trhu? Spolupracujete s firmami či odborníky z praxe?

PM: Spolupráce s odborníky z praxe je pro přínos studia klíčová. Proto jsme pravidelně v kontaktu s lidmi z praxe a zástupci firem, abychom zajistili, že naše kurzy odpovídají aktuálním potřebám trhu. Naše moduly často vznikají ve spolupráci s profesionály, kteří mají přímé zkušenosti v daném oboru. A jsme rádi, že to studenti i zaměstnavatelé oceňují a že jsou naše programy a kurzy součástí systémů jejich firemního vzdělávání a rozvojových kariérních plánů zaměstnanců.

Ilustrační fotografie

ER: Vidíte rozdíl v přístupu k vzdělávání mezi různými generacemi studentů, například mileniály a generací Z?

PM: Je jasné, že mezi generacemi, jejich myšlením, potřebami, chováním a v přístupu ke vzdělávání existují mnohdy značné rozdíly. Například mileniálové často upřednostňují flexibilitu a rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem, zatímco generace Z je více orientována na technologie a očekává interaktivitu a rychlou zpětnou vazbu. Obě generace však oceňují praktický přístup k učení a možnost okamžitě uplatnit nabyté znalosti. Ale naše programy jsou oceňované i mezi „staršími“ ročníky. Je skvělé, že i oni pochopili, že bez průběžného vzdělávání nejsou schopni držet krok s často až překotným rozvojem jejich oborů a chtějí se udržet na vrcholu svého oboru.


ER: Hraje podle vás roli gamifikace (využívání herních prostředků, designů nebo principů v neherních oblastech) ve vzdělávání a jak ji využíváte ve svých kurzech?

PM: Gamifikace hraje významnou roli při zvyšování zapojení především dospělých studentů. V našich kurzech používáme herní prvky, jako jsou odznaky, úrovně a interaktivní výzvy, které studentům pomáhají udržet motivaci a zapojit se do výuky zábavnou formou. Mohou sledovat a sledují své studijní pokroky, různé žebříčky, a to je motivuje k dalšímu studiu a rozvoji. Gamifikace je jednou z klíčových oblastí efektivity studia a jeho přínosů pro studenty.

PhDr. Pavel Makovský, Ph.D., MBA

Zakladatel a prezident LIGS University a zakladatel a předseda správní rady organizace EDU Effective. Celý profesní život se kromě oblasti managementu věnuje problematice vzdělávání dospělých. Vystudoval obor Andragogika a personální řízení na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Je držitelem ocenění Manažer roku v odvětví vzdělávání a IT. Volný čas tráví s rodinou, hraje golf a pracuje na svém osobním rozvoji.

ER: Změnil covid-19 nějak profesní vzdělávání a jeho formáty? Vidíte nějaké dlouhodobé změny, které pandemie přinesla?

PM: Pokud bychom hledali nějakou výhodu pandemie, tak by to bylo výrazné urychlení přechodu k online vzdělávání a online komunikaci obecně. Mnoho pracovníků, firem i vzdělávacích institucí si uvědomilo, že vzdělávání nemusí být vázáno na fyzickou přítomnost. Vidíme, že online formáty, které se během pandemie osvědčily, zůstávají populární a vyžadované i nadále a neustále se rozvíjejí a investuje se do nich.


ER: Pomáhají vaše kurzy studentům přecházet na nové pracovní pozice nebo změnit kariéru?

PM: Rozhodně ano. Naše kurzy jsou navrženy tak, aby studentům pomohly rozvíjet dovednosti, které jsou na trhu práce vysoce ceněné. Mnoho našich studentů je využívá k rozšíření svých kariérních možností, změně pracovního zaměření, nebo dokonce k přechodu do úplně nových oborů. A díky tomu, že jsme se studenty v kontaktu nejen v průběhu studia, ale i po jeho dokončení, jsme hrdí na to, že i díky studiu na EDU Effective (podle jejich zpětné vazby) postupují ve svých kariérách, mění kariéry, zakládají startupy a pokračují ve svém seberozvoji.

Převzato z časopisu Komora. Autorka článku: Eva Rajlichová

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Vzdělávání, lidské zdroje

Doporučujeme