Celková hodnota zakázky včetně kompletního servisu, údržby a opce na dodávku dalších třiceti trolejbusů přesahuje částku 1,3 miliardy korun. V první etapě český podnik vyrobí 22 osmnáctimetrových kloubových trolejbusů 33Tr a 18 dvanáctimetrových trolejbusů 32Tr.
Podle předběžného harmonogramu by nové vozy měly dorazit do Tallinnu v roce 2026 a nahradit stávající flotilu – tallinnský magistrát oznámil, že svých 38 trolejbusů značky Solaris Trollino prodá do moldavského Kišiněva.
ExportMag.cz: Firmy v letecké a kosmickém průmyslu spojily síly v exportní alianci
Klíčovým technickým prvkem, který o výhře české firmy rozhodl, jsou bateriové jednotky integrované v trolejbusech. Díky nim budou moci vozy překonat až 25 kilometrů i mimo trolejové vedení, což Tallinnu pomůže lépe obsluhovat oblasti, kde dosud infrastruktura chybí nebo se teprve plánuje její modernizace. Vozidla budou klimatizovaná, nízkopodlažní a s moderními informačními systémy včetně Wi-Fi připojení. Pro snadnější a rychlejší nástup budou mít předsuvné dveře a elektrickou rampu pro nástup vozíčkářů a kočárků.
Tendr na vodíkové autobusy
Pro firmu Škoda Group se jedná již o několikátý úspěch v Estonsku: Škoda Electric byla kromě trolejbusů pro Tallinn v listopadu 2024 vyzvána také estonskou státní energetickou firmou Enefit k podání nabídky do tendru na nákup autobusů na vodíkový pohon, tendr stále probíhá.
Jiný člen skupiny – Škoda Vagonka dokončuje dodávku šestnácti elektrických vlakových souprav estonskému dopravci Elron. Výroba probíhá ve výrobním závodě Škoda Group v Ostravě, do Estonska dosud dorazilo pět vlakových jednotek, na kterých již proběhly homologační testy. Moderní vlaky budou obsluhovat nově elektrifikovaný železniční úsek mezi Tallinnem a Tartu. Celková hodnota kontraktu přesahuje 3,5 miliardy korun (147 milionů eur).
Úspěch Škoda Group v tendru na dodávku trolejbusů zároveň potvrzuje stabilní pozici českých dopravních společností v Estonsku. Během prvních jedenácti měsíců roku 2024 vyvezly české automobilky do Estonska osobní vozy v hodnotě 6,8 miliardy korun, což představuje 47 % celkového českého exportu do této země. Automobilový sektor tak představuje zásadní část českého exportu a naznačuje výraznou důvěru estonských partnerů v české výrobce.
Rail Baltica: šance na železnici
Dlouhodobá strategie Estonska se zaměřuje na ekologickou a chytrou dopravu, a to nejen ve veřejné dopravě, ale také v oblasti logistiky, silniční infrastruktury, přístavních služeb či lodního průmyslu. Českým firmám se tak otevírá široké pole uplatnění, především při modernizaci vozových parků, vývoji systémů pro chytrá města nebo při zajištění inovativních řešení, která umožní efektivní a ekologickou přepravu osob i zboží.
Zájem českých firem se soustředí také na projekt Rail Baltica, který by mohl pro český dopravní průmysl představovat další rozsáhlé příležitosti, zejména v oblasti výstavby a modernizace železničních koridorů.
Nové trolejbusy pro Tallinn nejsou jen jednorázovým úspěchem Škoda Group, nýbrž také dokladem, že český průmysl – od výroby vozidel po sofistikované dopravní systémy – v Estonsku dlouhodobě zůstává vysoce ceněným partnerem. Je proto pravděpodobné, že vlna zájmu o česká dopravní řešení bude pokračovat a může se ještě výrazně rozšířit do dalších odvětví.