V začátcích firmy v roce 2020 využili své znalosti hotelového provozu, ale i architektury a designu ze svých dalších působení. Marcel Gecov provozuje souběžně architektonické studio Delicode, Jan Kmoch vlastní čistírny We Hate Ironing a Jan Bartoš se už přes patnáct let věnuje výrobě a obchodu s ložním prádlem, které dodává hotelům po celém světě. Díky těmto zkušenostem se tak mohli s Lejaanem (čti Lejánem) pustit do vývoje materiálů, které do domácností přenesou hotelový komfort.
Přípravy na uvedení firmy trvaly téměř čtyři roky, ale překážkou se jim v období rozjezdu v konečném důsledku nestala ani koronavirová pandemie, protože lidé měli více času na vylepšování svého bydlení. Od té doby Lejaan rozšiřuje své portofilo produktů a barev.
Co lze vyrobit v Česku, zde také vzniká
Lejaan od začátku zastává filosofii, co nejvíce vyrábět v Česku. „Vývoj a testování látek probíhá v centrále v Liberci, samotná výroba látek se odehrává v německých textilkách, protože v Čechách chybí potřebné technologie i výrobní kapacity,“ říkají zakladatelé firmy.
A dodávají: „K nám zpět pak putují role námi konstruovaného materiálu, včetně námi určené gramáže, složení a barevnosti. Finální produkty jsou ukázkou toho, co dokážou zlaté české ruce našich švadlen.“
Firma spolupracuje s designéry a dalšími odborníky, kteří se na chodu firmy podílejí pravidelně nebo na jednolivých projektech. „Každý přináší svůj vlastní pohled a energii, což vnímáme jako jeden z důvodů, proč si nás zákazníci tolik oblíbili. V týmu převažují ženy, což odpovídá i skladbě naší cílové skupiny,“ říká Jakub Matoušek, marketingový ředitel Lejaan.
Na odborném testování materiálů se podílejí stážisté z řad studentů Textilní fakulty Technické univerzity v Liberci.
Původ si firma hlídá také u peří, které vedle dutých vláken používá ve výplních polštářů a peřin. Peří pochází z certifkovaných evropských chovů z hus chovaných primárně pro potravinářské účely. Důraz při jeho čištění klade také na udržitelnost.
„K omývání peří je používána voda z Vltavy, která se díky čističce odpadních vod znovu vrací do oběhu. Peří je i přísně hygienicky testováno a při výrobě výplní se nepoužívají žádné chemické prostředky, které by škodily člověku či zatěžovaly životní prostředí. Zbytky peří se používají jako součást surovin k výrobě bioplynu,“ uvádí Jan Bartoš, jeden ze zakladatelů firmy.
Vývoj textilie trvá někdy i dva roky
Pro kvalitní spánek jsou obecně vhodné přírodní materiály, které od těla odvádějí přirozenou vlhkost. Cílem Lejaanu je proto nabízet materiály, které budou splňovat požadavky na termoregulační vlastnosti a obstojí při desítkách pracích cyklů, sušení a žehlení.
„Jedním z dosud na vývoj nejsložitějších materiálů Lejaan je směs lnu, lyocellu a bavlny, kde se dlouho ladily a testovaly poměry vláken, struktura i gramáž. Vždy si potřebujeme vzít to nejlepší z každého vlákna, konkrétně v tomto případě to byla hebkost lyocellu, rustikálnost lnu a konzistence bavlny,“ vysvětluje Bartoš.
S lyocellem Lejaan pracuje při vývoji mnoha kolekcí. Materiál TENCEL Lyocell vzniká původně z přírodní celulózy vyráběné z úlomků eukalyptového dřeva. Vlákna jsou ze sta procent biologicky odbouratelná a od první třísky až po výsledné povlečení jsou šetrná k životnímu prostředí.
„Vlákno se zpracovává v uzavřeném cyklu, tudíž všechny látky, které vznikají při jeho výrobě, jsou zachycovány a znovu využívány. Proto se tvoří minimální množství odpadu a spotřeba vody je až 20krát nižší než při zpracování bavlny,“ říká Jan Bartoš odpovědný za výrobu.
V kolekcích Lejaan vlákna TENCEL Lyocell převládají v poměru 60 procent ku 40 procentům bavlny.
Soustředí se nejen na povlečení
Zákazník si na první pohled všimne jednoduchosti, se kterou Lejaan přistupuje ke svým kolekcím. Barvy navrhuje tak, aby působily elegantně samostatně i v různých kombinacích. Nejoblíbenější variantou ale zůstává sněhobílá.
Povlečení lze nakupovat po jednotlivých kusech v různých rozměrech pro děti i dospělé, aby si mohli produkty nakombinovat podle sebe.
Přenést si domů komfort, kterého si lidé cení v hotelech, je pro Lejaan zásadní. Projevuje se to například také ve způsobech zapínání, které se od běžného domácího ložního prádla liší. Nenajdeme u něj zipy nebo knoflíky, které se mohou časem poničit, ale firma preferuje tzv. hotelový uzávěr, tedy všitou kapsu na povlacích pro peřiny a polštáře.
Celkový sortiment tvoří povlečení, prostěradla, polštáře a peřiny, župany, ručníky, koupelnové předložky, přehozy na postele a vlněné deky.
Přestože převažují domácnosti, firmě roste i podíl větších odběratelů. Lejaan tak najdete jak v menších butikových hotelech tak v luxusních zážitkových ubytováních a renomovaných resortech.
Firmu to táhne do zahraničí a chystá novinky
I když převládají čeští zákazníci, Lejaan nakupují také zákazníci napříč Evropou. V současnosti se firma kromě rozšíření portfolia značky připravuje na intenzivnější expanzi do zahraničí, konkrétně do zemí jako jsou Polsko, Německo nebo Nizozemsko.
Do budoucna má firma v plánu zařadit další druhy bytového textilu, uvést novinku na pomezí módy, a kromě nových barev si firma pohrává s variantou prvních vzorů.
Eliška Baklová
Co můžete čekat? Portréty začínajících technologických a inovativních firem, úspěchy tuzemských startupů, aktuality z oblasti výzkumu a vývoje, spolupráce podniků s vědeckými institucemi, nebo informace o programech na podporu oblasti VaVaI.



