Cílem této mise bylo představit Česko jako nádhernou zemi s bohatou vinařskou tradicí produkující vynikající víno. Mise navázala na projekt ekonomické diplomacie, který byl zaměřený na uvedení a prezentaci moravských a českých vín na kanadském trhu především v provincii Prince Edward Island a okolních menších kanadských východních provincií, a pokračovat tak v budování povědomí, značky a zájmu o česká vína u vinařských odborníků z celé Kanady.
Díky finanční podpoře Ministerstva zemědělství ČR a Ministerstva pro místní rozvoj ČR se podařilo ve spolupráci s Velvyslanectvím České republiky v Ottawě, Honorárním konzulátem ČR v Charlottetown a Národním vinařským centrem přivézt do Česka v rámci projektu PROPED zajímavou skupinu kanadských sommeliérů, novinářů a nákupčích, a to ze všech koutů země.
V Čechách a především pak na jižní Moravě by se dalo s poznáváním našeho vinařského prostředí včetně české kultury strávit týdny i měsíce, a stejně by to nestačilo. Ale i za pět dní, které kanadská delegace v Česku strávila, se podařil malý zázrak. Vše začalo v Praze na Svatováclavské vinice, pokračovalo přes Vinné sklepy Kutná Hora, jediné vinařství v České republice i na Slovensku pyšnící se prestižní biodynamickou certifikací DEMETER, až do oblasti vínu zaslíbené, na jižní Moravu, kde se nachází více než 96 % všech registrovaných vinic ČR.
ExportMag.cz: Výrobce tradiční slivovice ze Zlínska oslavil 100 let a začíná prodávat i do zahraničí
O Moravě a pěstování révy toho bylo napsáno už mnohé. Jednou z mnohých zajímavostí je, že vinařská oblast Moravy leží okolo 49. rovnoběžky, stejně jako třeba věhlasné francouzské vinařské oblasti Champagne, Alsasko nebo nejlepší vinařské oblasti Německa. Vinaři to však u nás díky proměnlivému počasí nemají úplně tak snadné, ale právě v těchto zvláštních přírodních podmínkách tkví krása a budoucnost českého vinařství.
Kanaďané milují plná červená a suchá bílá vína. Rádi ale experimentují a zkoušejí vína z regionů, ze kterých ještě víno neochutnali. Tuzemská vinařství mají určitě co nabídnout ve všech zmíněných oblastech. Je ale potřeba se přizpůsobovat trendům, které místní spotřebu začínají zásadně ovlivňovat. Vedle důrazu na šetrnost a udržitelnost čím dál více prosazují trendy spojené s důrazem na zdraví, tedy méně, alkoholu, žádný alkohol, méně cukru.
V Kanadě se každoročně zvyšuje prodej šumivých vín, která oproti klasickým bílým nebo červeným vínům mají nižší obsah alkoholu. Téměř v každém vinařství měla delegace možnost ochutnat skvělé šumivé víno, vyrobené většinou tradiční metodou (Méthode champenoise), které by v místní konkurenci i se zohledněním příznivější ceny určitě obstálo. Některá si už pomalu na kanadský trh cestu našla, jako např. tradiční Bohemia Sekt.
Nejrychleji rostoucí kategorií je v Kanadě tzv. NoLo, tedy vína s nízkým nebo vůbec žádným obsahem alkoholu. Velký důraz se klade také na vína suchá, tedy s nízkým obsahem cukru. Linie je holt linie.
Kanaďané mají v oblibě a i vyhledávají přírodní vína, u kterých se počítá s co nejpřírodnějším procesem výroby, standardizovaná a certifikovaná organická vína a konečně i autentická vína, která jsou něčím autentická pro danou lokalitu a odrůdu. U zúčastněných someliérů bylo zjevné, jak za samotným vínem hledají příběh, historii vinohradu a osobní přístup a invenci samotného vinaře.
V souladu se světovými trendy se i naši vinaři zaměřují na vůči přírodě šetrné pěstování a výrobu vína, kdy se touto cestou pěstuje více než tři čtvrtiny hroznů. Stále více hroznů a vín pak pochází ze systému ekologické produkce, který má ještě přísnější pravidla a dává vzniknout biovínům či dokonce vínům biodynamickým. Udržitelnost a šetrný přístup k pěstování révy je určitě trend, který má i v Kanadě svůj význam jedním z důležitých faktorů, který kanadské experty jako trend v Kanadě významně rezonuje.
Na cestě po hlavních vinařských podoblastech, znojemské, mikulovské, velkopavlovická a slovácké měli kanadští vinařští experti příležitost seznámit se s jejich specifiky, především v podobě odlišného půdního podloží, a typickými odrůdami, mezi které patří především Veltlínské zelené, Ryzlink rýnský a Ryzlink vlašský, z modrých pak Frankovka a Svatovavřinecké.
Mnoho českých vinařství jdou cestou integrované produkce, kde se klade důraz na snížení použití chemikálií a zvýšení biodiverzity ve vinohradu. Těmto často chybí jen malý krůček k tomu, aby se stali ekologickými, resp. organickými, jakkoliv toto není vždy jejich cílem. Ale i jejich počet stoupá a delegace měla možnost vína organických vinařství také ochutnat.
Hned na začátku mise měli účastnící skvělou možnost ochutnat vína nedaleko svého hotelu v pražském Karlíně v autentickém vinném baru Veltlín, který založil spolek Autentistů, jehož členové si dali za cíl vyrábět vína co nejtradičnějším způsobem.
Ve Znojmě proběhla zajímavá ochutnávka přírodních vín mladých vinařů, mj. zástupců Sdružení Svéhlaví, kteří jsou svéhlaví a chtějí dělat vína jinak než jejich otcové, především pak jít naturálnějším směrem.
Přestože v rámci degustací hrály prim především bílá vína, mnohá vinařství se můžou pochlubit i skvělými červenými víny či růžovými víny. Jan Stávek a jeho skvělá Frankovka je toho důkazem.
Mise poskytla komplexní pohled na českou vinařskou scénu, která je tak silně spjata s komunistickou minulostí, zestátněním vinic a těžkými začátky spojenými s obnovením vinařské tradice. Účastníci měli možnost vidět starší, zavedená vinařství, s krásnými habánskými sklepy. Účastnící zažili mnoho inspirativních zážitků během setkání s mladými vinaři. Zážitkem byla i návštěva vinařství, která vás, kromě skvělého vína, uhranou moderními stavbami vystavěnými uprostřed vinohradu, které splývají s krajinou.
Navzdory relativně malé rozloze naší země má vinařství v České republice dlouhou tradici. Již ve středověku měla naše vína dobrou pověst a i dnes jsou moravská a česká vína vyhlášená a patří k nejlepším v Evropě i ve světě. Je skvělé, že kanadští vinařští experti měli možnost se o kvalitách tuzemského vína a kráse naší země přesvědčit a budou dobrými ambasadory našeho vína ve svých kanadských provinciích. Tuzemská vína ale v Kanadě nejsou neznámá a je skvělé slyšet, že už mnohé najdeme ve východních provinciích, v daleké Britské Kolumbii nebo v na první pohled náročném trhu frankofonního města Montreal a jeho okolí.
Celá akce by se nepodařila bez nasazení a spolupráce s Národním vinařským centrem a zapojení marketingové ředitelky Dagmar Fialové. Třešničkou na dortu celého programu byla závěrečná degustaci v Salonu vín, který pod vinařské centrum spadá, kde lze ochutnat 100 současných nejlepších tuzemských vín oceněných zlatou medailí. Velký dík za spolupráci a propagaci ČR a turistických regionů patří rovněž agentuře CzechTourism a Centrále cestovního ruchu Jižní Morava.