Když Petra Gottwald před několika lety působila v patentové kanceláři, dostal se k ní projekt na hasicí látku, který byl tehdy prakticky u ledu a zcela nefunkční. Zaujal ji natolik, že se mu rozhodla dát druhou šanci. A tak v roce 2021 spolu s Michalem Jedličkou začali ve volném čase s testováním a vývojem, hledali správné složení hasicí suspenze a bavlněné tkaniny.
„Hodně jsem tehdy čerpala ze své zkušenosti z výzkumu ve farmacii a radiofarmacii. Když jsme viděli, že výsledky dávají smysl, rozhodli jsme se v roce 2023 založit firmu Walk on Water a náš první produkt, hasicí deku Foga, uvést na trh,“ popisuje vývojářka a spoluzakladatelka společnosti Walk on Water Petra Gottwald.
Vyvinout a dostat na trh
Se samotným oborem nebo podnikáním v této oblasti neměli žádné předchozí zkušenosti. „Bylo to pro nás úplně nové a neznámé pole kontaktů a příležitostí, což s sebou samozřejmě neslo spoustu výzev, hlavně na obchodní a výrobní úrovni. Na druhou stranu jsme do toho šli bez předsudků a bez naučených omezení, co údajně nejde nebo se nedělá. Díky tomu jsme si často našli vlastní cestu a mohli vytvořit něco, co by s běžným přístupem možná vůbec nevzniklo,“ pokračuje Petra Gottwald.
Důležitou motivací podle ní byla chuť něco změnit. Chtěli na trh přinést řešení, které bude jednoduché, intuitivní a zároveň opravdu funkční. „Požární bezpečnost je oblast, kde je obrovské volné místo na trhu, ale zatím ho většina lidí nevidí, protože jsou zvyklí na staré přístupy. Foga je přitom jediný hasicí prostředek, který si umí poradit i s explozemi a detonacemi článků lithium-iontových baterek, což je téma, které bude s nástupem elektromobility a bateriového nářadí čím dál aktuálnější,“ zdůrazňuje Petra Gottwald.
Velkou výzvou je podle ní vysvětlit lidem, že zvládnutí požáru v domácnostech představuje problém, který je potřeba řešit. A že existuje jednodušší způsob, jak na to. „Mně osobně na tom baví i to, že se můžu rozhodnout, jak se k požární bezpečnosti postavím. Když se to řeší jen skrze normy, certifikáty a hasičáky, chybí tomu praktický rozměr. A jak já s oblibou říkám: žádná norma ještě nikdy nikoho neuhasila a nedává mi záruku, že to s tím hasičákem zvládnu,“ popisuje Petra Gottwald a navazuje: „Na rozdíl od autoškoly, kde se naučíte řídit, vás nikdo nepřipraví na to, co dělat, když začne hořet doma. My chceme lidem dát nástroj, který zvládnou použít i v krizové situaci a s ním i pocit jistoty.“
Vyzvedneme vás u domu, ale nejsme taxík. Aby Citya zlepšila dopravní obslužnost, musela změnit zákon
Na začátku bylo pro zakladatele společnosti nejtěžší zorientovat se na trhu. Vstupovali do oboru, který byl pro ně nový. „Nevěděli jsme, kde začít, neměli jsme kontakty, nevěděli jsme, kdo jsou klíčoví hráči, jak se věci dělají. Do velké míry to pro nás pořád výzva je. Většina firem staví na zkušenostech, které už v daném oboru mají. My jsme museli všechno objevovat za pochodu,“ vzpomíná Petra Gottwald.
Naopak vývoj samotného produktu pro ni nebyl problém. „Věděla jsem, jak přemýšlet, jak testovat, jak se posouvat k výsledku. V tom jsem se cítila jistě, protože výzkum je prostředí, ve kterém jsem pracovala roky. Ale dostat skvělý produkt k lidem, to je úplně jiná disciplína,“ porovnává Petra Gottwald vývoj nového produktu s jeho uvedením na trh.
Od podnikových hasičů po pojišťováky
Typickým zákazníkem společnosti jsou nejčastěji lidé, kteří mají ve firmách na starosti bezpečnost: podnikový hasič, EHS manažer, tedy osoba zodpovědná za řízení a koordinaci oblasti životního prostředí, bezpečnosti a ochrany zdraví, nebo specialisté pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci (BOZP) a požární ochranu. Z nich pak především ti, kteří se zajímají o nové technologie.
Velký zájem o novou technologii hašení požárů mají i rizikoví inženýři z pojišťoven. Ti modelují požární rizika a tlačí na firmy, aby svá provozní místa lépe zabezpečily. Právě tito lidé mohou pomoci rozhýbat trh. Firmy, které jsou pojištěné, totiž berou doporučení konkrétních opatření nebo technologii od pojišťovny vážně.
Největší konkurencí pro hasící deku paradoxně nepředstavuje jiný produkt. „Ale spíš nastavení lidí. Naší největší konkurencí je neochota dělat věci jinak, pohodlnost a přesvědčení, že ‚nám se to stát nemůže‘. Mnoho firem řeší požární bezpečnost jen formálně, kdy si pořídí hasicí přístroj, protože musí, ale reálně nikdo neví, jak ho použít, a už vůbec ne ve stresu. My nabízíme něco navíc — dobrovolný nástroj, který je jednoduchý, funkční a dává lidem větší šanci situaci zvládnout. Ale musí to chtít,“ podotýká spoluzakladatelka společnosti Walk on Water.
První zájem ze zahraničí
Tříčlenný tým, který za hasební dekou Foga stojí, si letos připsal další významný úspěch. Stali se totiž součástí české účasti na světové výstavě EXPO 2025. „Účast na EXPO vnímáme jako skvělou příležitost, jak Fogu představit světu, navíc v kontextu české vědy a inovací. Všechno začalo tím, že nás přes CzechTrade oslovil významný japonský subjekt, který měl připravený koncept a chtěl do něj Fogu zahrnout. To pro nás byla známka toho, že náš produkt má mezinárodní potenciál,“ zmiňuje Petra Gottwald.
Fogu firma dodává nejenom jako protipožární výbavu do samotného pavilonu, ale její prezentace je také součástí akcí EduDays, kde české vysoké školy a vědecké instituce představují své inovace. Firma Walk on Water do Japonska pojede jako spin-off Karlovy Univerzity a centra BIOCEV, se kterým spolupracovala na začátku vývoje deky.
Startup se zatím soustředí především na český trh. V zahraničí už ale probíhají první jednání a firma navazuje spolupráci s partnery, například ve Švýcarsku a Japonsku. „Na export jako takový je zatím brzy. Nechceme tlačit produkt do světa dřív, než bude připravený na různé typy aplikací. Právě proto teď vedeme intenzivní rozhovory s těmi, kteří Foga opravdu rozumí, a podle toho ladíme její další vývoj a možnosti nasazení,“ konstatuje Petra Gottwald.
Jednou z oblastí, kde mohou hasební deky Foga přinést výraznou přidanou hodnotu, je hašení různých bateriových systémů, jako jsou elektrokoloběžky i dalších zařízení s lithium-iontovými, Li-Po nebo LiFePO bateriemi. Využití najde od běžné spotřební elektroniky, jako jsou mobily, notebooky nebo powerbanky a aku nářadí až po elektromobily.
Nebesys nabídl světu unikátní průhledné střechy
„Zajímavé je, že sami podnikoví hasiči nás oslovili s tím, že chtějí Fogu používat u nabíjení akumulátorů pro vyprošťovací techniku. Právě během nabíjení totiž vzniká největší riziko zahoření,“ zmiňuje Petra Gottwald. S profesionálními hasiči nyní startup řeší další scénáře praktického použití nové technologie.
„Co se týče elektromobilů, tam se zatím stále hledá optimální řešení. Hasiči sami navrhují, že by Fogu používali jako kryt, který by přikrýval vůz, a zároveň by ho zkrápěli vodou. Díky tomu se prodlužuje životnost deky. Dokud je totiž mokrá, tak funguje. V tomto scénáři by Foga nesloužila k přímému uhašení auta, ale k zabránění šíření požáru na další vozidla nebo okolní prostory,“ popisuje spoluzakladatelka společnosti. Hasicí deka by podle ní zároveň mohla doplňovat stávající techniku, jako například systém Cobra, kterým se baterie nařízne a následně se do ní vstřikuje hasivo.
Zájem o větší řešení
Budoucí vývoj technologie výrazně ovlivní přání zákazníků, kteří mají zájem především o větší verze Fogy, třeba na hašení bateriových úložišť nebo průmyslových zařízení. Firma proto dokončila první prototyp velké Foga Battery o rozměrech 1,5 × 2 metry, která je určená k přikrytí větších bateriových systémů. „A přestože na ni ještě není ani finální obal, zákazníci ji chtějí už teď,“ říká Petra Gottwald.
Velký posun ve vývoji očekává firma i díky novému výzkumnému projektu, který podala společně s jihomoravskými hasiči a Univerzitou Karlovou. V rámci programu Ministerstva vnitra se bude řešit taktická připravenost záchranných složek při požárech velkých baterií, třeba ve vysokozdvižných vozících.
Cílem projektu je navrhnout konkrétní postupy a technologie, které si hasiči otestují a ověří. A pokud projdou, Foga bude připravená k praktickému nasazení i v této oblasti. „Zároveň přemýšlíme i o úplně novém typu hasicího prostředku, který by fungoval na principu chemického odebírání tepla. Zatím jsme ale ve fázi vývoje a nechceme prozrazovat více,“ naznačila Petra Gottwald.
Velké téma je podle ní také opakované použití Foga deky. Zatímco běžné hasicí deky, včetně těch skelných, jsou jednorázové, ve Walk on Water začali na základě požadavků z praxe připravovat variantu Fogy, která bude znovu použitelná. „Bude zabalená v novém uzavíratelném obalu s možností doplnění hasicí suspenze. Foga tak nebude jen na jedno použití, ale bude s ní možné hasit opakovaně, a to do té doby, dokud zůstane neporušená,“ uzavírá Petra Gottwald.
Dalibor Dostál
Česká společnost Walk on Water se zaměřuje na vývoj a inovace v oblasti požární bezpečnosti. Firma vyvinula unikátní hasicí deku s názvem Foga, která je schopna odolat extrémním teplotám a odrážet tepelný žár. Foga funguje jako chladicí krytí, kyslíková bariéra a tepelný štít zároveň, a to díky speciálnímu chladícímu roztoku a nanočásticím kovů, které jsou součástí látky. Startup si mimo jiné odnesl cenu Miláček publika v soutěži Creative Business Cup.
Co můžete čekat? Portréty začínajících technologických a inovativních firem, úspěchy tuzemských startupů, aktuality z oblasti výzkumu a vývoje, spolupráce podniků s vědeckými institucemi, nebo informace o programech na podporu oblasti VaVaI.



