Mladá firma využila probiotika v nové oblasti, je jediná v Evropě

Petr Ryšávka začal podnikat s úvěrem na vysoký úrok. Když trh s probiotickými doplňky stravy postihla ekonomická krize, přemýšlel, jestli má cenu v podnikání pokračovat. Dnes společnost Pharmaceutical Biotechnology vyváží své produkty do desítek zemí.



Během svého působení ve farmaceutické společnosti získal Petr Ryšávka základní povědomí o tom, co znamená podnikání, jaká rizika a starosti přináší. Ve firmě s 350 zaměstnanci, kde měl každý svoje zařazení, však bylo poměrně složité a problematické realizovat nové nápady.

Petr Ryšávka jich přitom měl plnou hlavu, týkaly se například využití probiotik pro nové produkty. Rozhodujícím impulzem, kdy se rozhodl pustit do vlastního podnikání, pro něj bylo setkání s bývalým ředitelem společnosti Favea Milanem Krajíčkem.

Co jsou probiotika

Probiotikum je živý, přátelský mikroorganizmus přidávaný do potravin či krmiv, který má příznivě ovlivnit zdraví konzumenta zlepšením rovnováhy jeho střevní mikroflóry. Společnost Pharmaceutical Biotechnology patří k průkopníkům využití probiotik i v dalších oblastech, než jsou doplňky stravy.


„Má úžasný dar pro inovace v oblasti farmaceutických technologií. Ukázal mi cestu, tedy to, že máte-li nápady a jsou skutečně realizovatelné, lze je dotáhnout do konce a mít z nich radost,“ vzpomíná Petr Ryšávka.

„Než jsem odcházel z předchozího zaměstnání, můj život plynul relativně poklidně Teprve po kontaktu s doktorem Krajíčkem jsem zjistil, jak funguje obchod mimo Českou republiku. Společně s dalším investorem mi nabídl, že společně založíme novou firmu. A tím to začalo. Plácli jsme si a já vstoupil do jiného světa,“ pokračuje Petr Ryšávka.

Na vlastních nohou

Phramaceutical BiotechnologyJeho pracovní den se tím zásadně změnil. „Už to nebylo od 7 do 15:30, ale to mi tak moc nevadilo. Ovšem o rodině už to tak klidně říci nemohu. Dostal jsem možnost navštívit řadu světových konferencí a výstav, které jsou nezbytnou inspirací pro každého, kdo chce začít podnikat,“ popisuje Petr Ryšávka.

Proč si vybral pro své podnikání právě probiotika? „Důvod je jednoduchý. Střevní mikroflóra ovládá a řídí náš život mnohem více, než jsme ochotni si sami připustit. Každý z nás má ve střevě přibližně 1,5 kilogramu čisté bakteriální masy. To je skutečně obrovské množství. Počet bakteriálních buněk převyšuje počet somatických buněk, které tvoří naše tělo, a to o jeden řád. Ve střevě tedy máme přibližně 10 na14 živých bakteriálních buněk,“ vysvětluje Petr Ryšávka.

Střevní mikroflóra podle řady průkazných vědeckých studií ovlivňuje klíčovým způsobem naši imunitu. Pokud je tato mikroflóra zdravá, tak nás chrání před alergií, astmatem, autoimunitními onemocněními, obezitou, rakovinou atd. Mikroflóra ve střevě ovlivňuje také hladinu cholesterolu v krvi a klíčovými mechanizmy rovněž zasahuje do metabolizmu glukózy. Hraje tedy svoji roli i u diabetiků.

„Nesmíme pominout, že střevní bakterie ovlivňují rovněž naše chování, náladu a sklon k depresím. A právě proto vidím obrovský potenciál v probiotikách, protože dodáváním správných bakterií do těla můžeme alespoň částečně podpořit zdraví našeho těla,“ zdůrazňuje podnikatel.

Začátek v oboru byl pro něj velmi krušný. „Nikdo nedostane nic zadarmo, takže můj start nebyl také nikterak klidný. Musel jsem vzít půjčku s dvanáctiprocentním úrokem, abych měl motivaci rychle splácet,“ říká Petr Ryšávka s úsměvem. I když měl za sebou silného partnera, bylo pro něj toto období náročné. „Kdo podniká, tak určitě pochopí, že jsem měl spoustu bezesných nocí,“ zmiňuje zakladatel firmy Pharmaceutical Biotechnology.

Start zkomplikovala ekonomická krize

Pharmaceutical BiotechechnologySpolečnost se nejprve zaměřila na vývoj a výrobu nové kategorie doplňků stravy na podporu imunity. „Měl jsem pronajatou laboratoř, trávil v ní spoustu času a proinvestoval spoustu peněz. Kupodivu se však první rok poměrně dobře dařilo. Ránu mi nicméně zasadila krize, která do našeho segmentu přišla s více než půlročním zpožděním. V té době jsem byl i já ve své takzvané vnitřní podnikatelské krizi a přemýšlel, zda-li má vůbec smysl pokračovat,“ vzpomíná Petr Ryšávka.

Ale splácel půjčku, tudíž mu nezbývalo nic jiného než zatnout zuby a pokračovat. Po roce se mu téměř vše podařilo splatit, což přineslo novou energii a elán do dalšího rozvoje firmy. „Již v roce 2008 jsem vážně uvažoval o využití probiotik v dámské intimní hygieně. Hlavním impulzem byla jak jinak než opět návštěva jedné mezinárodní výstavy ve Frankfurtu. Stačilo pár vteřin a já byl pro nový projekt maximálně nadchnutý, což je nezbytnou podmínkou pro realizaci,“ popisuje zásadní přelom v historii firmy.

Probiotická kultura na dámské vložce totiž omezuje množení kvasinek a různých bakterií, které mohou být příčinou vaginálních zánětů, zejména mykóz, které prodělá až 75 procent žen. V době vytváření nového výrobního programu firmy mu velkou pomoc poskytlo Jihomoravské inovační centrum s nabídkou přesunutí laboratoře do Biotechnologického inkubátoru (INBIT).

„Není nic lepšího, než dostat pro svoji práci vhodné podmínky za přijatelnou cenu. Toto vše INBIT nabídnul. Nízký nájem, plně vybavené laboratoře a zázemí pro případné schůzky na poměrně dobré adrese. Obrovskou výhodou je blízkost Masarykovy univerzity, kde intenzivně spolupracujeme s některými laboratořemi,“ oceňuje Petr Ryšávka.

Tři roky živoření, pak úspěch

Další rozvoj firmy však nelze označit za raketový. „Následovaly téměř tři roky ‚živoření‘, kdy jsme si ‚hráli‘ se stabilizací probiotických kultur a jejich impregnaci na dámské menstruační vložky. V životě by mne nenapadlo, že zrovna tato oblast mne bude někdy živit,“ podotýká Petr Ryšávka.

Příliš povzbudivé nebyly ani reakce okolí. „Když jsem se na počátku projektu některým kolegům zmínil o záměru vyrábět vložky s probiotiky, sklidil jsem jen smích. Doktor Krajíček mě však podpořil jednoduchou reakcí: ‚Petře, ač to zní utopisticky, máš moji podporu a budeš-li potřebovat pomoc, kdykoliv se na mne obrať.‘ Přiznám se, že mi jeho podpora hodně pomohla,“ doplňuje Petr Ryšávka.

Důležitým krokem v této fázi vývoje bylo nalézt vhodného partnera s technologií pro výrobu vložek. „Naivně jsem nejprve oslovil nadnárodní společnosti, nicméně bez jakéhokoliv výsledku. Nikdo z velkých manažerů se nebude bavit s nýmandem z nějakého Brna. To byla studená sprcha,“ líčí podnikatel.

Nicméně ve finále se dostal do kontaktu s Liborem Maděrou, jednatelem české firmy FIDE vyrábějící dámské intimní vložky, který vyhodnotil projekt jako zajímavou šanci. Následovala řada měsíců různých testů se spoustou dílčích neúspěchů. „Dodnes nezapomenu na den před Štedrým večerem, kdy byl celý INBIT prázdný a já podléhal depresi z nepodařeného pokusu, který jsem připravoval celý týden,“ popisuje Petr Ryšávka těžké chvíle.

Ale nakonec se vše zdařilo. Světlo světa spatřily probiotické vložky Carie Probiotic a Oasis Probiotic, které byly v červenci tohoto roku zvoleny v soutěži Volba spotřebitele roku za produkt číslo 1 ve své kategorii. „Následuje druhá řada produktů Intimea Lactoprobiotic s probiotiky a kyselinou mléčnou. Máme jasné informace od pacientek, že vložky skutečně přinášejí účinnou pomoc při intimních zánětech. Vložky se nyní zejména vyvážejí, a sice do desítek zemí jak v Evropské unii, tak mimo ni,“ popisuje Petr Ryšávka. Společnost nyní exportuje například do Dánska, Belgie, zemí bývalého Sovětského svazu či Polska. Chtěla by se prosadit také ve Francii, Číně a USA.

Na vývoji spolupracují s univerzitou

Pharmaceutical Biotechnology Od vzniku firmy v roce 2008 spolupracuje firma s Masarykovou univerzitou. Mezi několika nezávislými projekty jsou významné především dva. Prvním je vývoj nové generace takzvaných biofilmových probiotik a druhým vývoj nových antiseptických vložek, které působí šetrně dezinfekčně a omezuji zápach.

I když se firma pořád věnuje oblasti probiotik, úspěch v oboru dámské intimní hygieny ji stále více směruje do tohoto sektoru. „Rozjeli jsme několik nových, velmi perspektivních projektů v této oblasti. Nicméně z důvodu obchodního tajemství a přípravy patentové ochrany o nich nemohu hovořit,“ upozorňuje Petr Ryšávka.

Autorství tak inovativního produktu pro firmu znamená, že je v současné době v této oblasti jediná v Evropě a zřejmě i na světě. „V této oblasti máme konkurenci jen ve standardních zavedených nadnárodních firmách, které jsou na trhu silné díky masivní marketingové podpoře. Ale o inovativnosti jejich produktů bychom mohli diskutovat,“ zmiňuje Petr Ryšávka.

I když Pharmaceutical Biotechnology dosud cíleně nehledala strategického investora, v současné době se dostává do situace, kde je potřeba investovat do rozvoje. „Jsme otevřeni k jednání, ale nikoho aktivně nevyhledáváme,“ konstatuje podnikatel. Jeho firma zaměstnávající pět pracovníků loni vytvořila obrat přes 20 milionů korun, letos chce atakovat hranici 30 milionů.

Dalibor Dostál

Doporučujeme