Móda ničí planetu. S nápravou pomáhá aplikace Alpaka

Velká část oděvů se v současnosti šije v nevyhovujících pracovních podmínkách a s výrazně negativními dopady na životní prostředí. Český startup pomáhá s nástupem takzvané pomalé módy ohleduplné k lidem i přírodě.

Aplikace je zaměřená na takzvanou slow fashion. | Foto: Alpaka

I když móda provází člověka na každém kroku, jen málokdo ví, že tento obor patří mezi ty, které mají nejhorší dopady na životní prostředí. V žebříčku nejméně ekologických odvětví náleží módní branži nelichotivé druhé místo hned za ropným průmyslem. Jednou z hlavních příčin je obrovské množství oděvů, které slouží jen krátký čas a pak bez užitku mizí v popelnicích a na skládkách.

Změnit tento vzorec je hlavním cílem českého start-upu Alpaka. Jejich aplikace je zaměřená na takzvanou slow fashion. Má pomoci uživatelům orientovat se v etické a udržitelné módě. Zanalyzuje obsah šatníku a ukáže, které kusy oblečení uživatel nosí a které ne. Nabízí také možnost výměny oblečení a přehled prověřených obchodů, které nabízí zboží odpovídající filosofii slow fashion.

„Nápad na slow fashion aplikaci jsem dostala začátkem roku 2018. Projekt pak prošel tradičním vývojem – sestavením business modelu, jeho validací, pivotováním, prototypováním a další validací. V říjnu 2018 jsem založila společnost Alpaka.app, s.r.o. a jsem zatím stále jediným společníkem. Programovat se začalo v první polovině roku 2019 a aplikace byla hotová na konci srpna 2019. Od září 2019 je plně spuštěna první verze aplikace,“ popisuje zakladatelka projektu Steffi Černá vznik aplikace. Na základě získané zpětné vazby se pak s vývojáři rozhodla o dalším směřování projektu. Nyní se zaměřuje především na vylepšení jedné z funkcionalit aplikace, a to sekce s obchody.

Přes lidská práva

Motivace Steffi Černé přitom nebyla primárně podnikatelská. „K udržitelné módě jsem se dostala přes problematiku lidských práv. Během studia na vysoké škole jsem se zajímala o téma obchodování s lidmi, a tak jsem se poprvé dozvěděla, jak se naše oblečení vyrábí. Další informace o dopadu na životní prostředí i na naše zdraví a pohodlí mě jen utvrdily v tom, že chci přispět ke změně současného systému výroby textilií. U vzniku aplikace stála frustrace z obrovské ekologické zátěže, kterou textilní průmysl představuje,“ vysvětluje Steffi Černá.

Steffi Černá, zakladatelka startupu Alpaka. | Foto: Alpaka


V Česku je Alpaka vůbec první aplikací pro uživatele, kteří mají zájem o etické, ekologické a udržitelné odívání. „Oblečení je většinou vyráběno ve velmi špatných podmínkách, obsahuje toxické látky a my ho přitom kupujeme po tunách. Každý kousek nosíme průměrně pětkrát, než ho vyhodíme. Většina lidí na tom dokonce nevidí nic špatného. Vlastní zkušenost mi ukázala, že když jim poskytnete relevantní informace a nabídnete alternativu, která je snadno pochopitelná a dosažitelná, tak je většina lidí ochotna své chování změnit,“ vysvětluje Steffi Černá smysl celého projektu.

Aplikace stojí na nástroji, který efektivně měří pravou hodnotu oblečení. Takzvanou cost per wear – cena za jedno nošení. „Může tak dát uživatelům návod nebo impuls k tomu, aby přehodnotili své další spotřební chování. K této funkci jsem přidala také online swap, tedy výměnu oblečení, a propojení s vytipovanými obchody s udržitelnou módou. Alpaka je tedy plnohodnotným rádcem i praktickým nástrojem ve světě udržitelného nakupování a spotřebě oblečení,“ zmiňuje zakladatelka projektu.

Aplikace by tak podle ní měla zpřístupnit slow fashion a zodpovědnější spotřebu oděvů širšímu publiku. „Šetří peníze uživatelům a šetří i životní prostředí. Něco takového na českém trhu dosud chybělo,“ doplnila Steffi Černá. Alpaka podle ní nabízí komplexní řešení, jak si zorganizovat šatník se zaměřením na udržitelnost. Zaměřuje se na všechny fáze užívání textilu, od nákupu nového kusu, přes četnost nošení až po jeho vyhození či spíše předání novému majiteli.

Založeno na kvalitě

Nejtěžší bylo podle zakladatelky projektu nadefinovat funkce aplikace tak, aby naplnily všechny potřeby, ale zároveň nebyly pro uživatele příliš složité. „Věřím, že se to i díky průzkumu cílové skupiny povedlo. Teď nás čeká další klíčová fáze – získávání uživatelů a především jejich retence,“ pokračuje Steffi Černá.

Alpaka analyzuje obsah šatníku a ukáže, které kusy oblečení uživatel nosí a které ne. | Foto: Alpaka

Typickým zákazníkem aplikace jsou obchody a značky, které prodávají udržitelnou módu. „Uživatelé Alpaky jsou pak především ženy z velkých měst, které touží po minimalistickém šatníku a kvalitním a zdravém oblečení,“ zmiňuje Steffi Černá. Největší konkurencí jsou pak velké e-shopy, které se snaží prezentovat jako udržitelné. „Jejich snahu je samozřejmě potřeba podporovat, ale systém jejich byznysu je zatím stále vzdálený skutečné udržitelnosti,“ upozorňuje zakladatelka Aplaky. Další konkurencí aplikace jsou online second-handy. „Podporují cirkulární ekonomiku, která je i naším cílem. S Alpakou se však chceme soustředit spíš na výměnu oblečení mezi přáteli a lidmi, kteří se znají,“ porovnává Steffi Černá.

Projekt v současnosti nemá žádné zaměstnance, tým tvoří čtyři ženy. „Všechny zatím pracujeme zadarmo s nadšením pro věc. Dokončujeme fázi testování prvního produktu a nastavujeme affiliate systém, díky němuž má aplikace začít generovat zisk,“ popisuje Steffi Černá plánovaný byznys model.

Masivní reklamě navzdory

Aplikace chce naučit zákazníky více přemýšlet o jejich spotřebě. | Foto: Alpaka

Prosadit slow fashion pod tlakem reklamy, módních časopisů a dalších vlivů proti nákupnímu mainstreamu nebude lehké. Podle zakladatelky Aplaky má však šanci uspět. „Slow fashion je pro mnoho lidí sice jen další trend. Má ale pozitivní smysl. Chceme využít jeho potenciálu tak, abychom lidi naučili o své spotřebě více přemýšlet. Zároveň je chceme upozornit na takzvaný greenwashing, kdy se značky prezentují jako ekologické různými dílčími akcemi, které jsou ve skutečnosti naprosto marginální,“ zdůrazňuje Steffi Černá.

Aplikace by mohla být lékem na neúspěšné snahy prodávat oblečení přes Bazoš, dříve i aplikaci Letgo a další on-line nástroje. Po počátečním nadšení se trh použitým oblečením natolik přesytil, že prodat módní výrobky touto cestou je velmi obtížné. „Alpaka nic neprodává, je nenuceným rádcem, jak nakládat se svým oblečením a jak o něm přemýšlet. Výsledkem používání aplikace Alpaka by mělo být to, že už si nekoupím zbytečnou a nekvalitní věc, tudíž se mi nebudou ve skříni hromadit nenošené modely,“ upozorňuje Steffi Černá na zásadní rozdíl.

Podobné aplikace jako Alpaka mohou pomáhat rozšiřovat okruh uvědomělých zákazníků, ale změna módního průmyslu se zřejmě neobejde bez tlaku legislativy. Ten by měl zasáhnout především proti záměrnému zkracování životnosti výrobků, kdy se oděvy či boty stále častěji rozpadají či jinak znehodnotí po několika týdnech či měsících nošení. „Vidím tu velký prostor, v němž by mohla být legislativa důležitým aktérem. Některé státy již přistupují k regulacím. Například Francie se chystá zakázat ničení neprodaného a vráceného zboží. A to nejen oblečení, ale také elektroniky či kosmetiky. To se citelně dotkne luxusních značek, které neprodané zboží raději pálí, než aby ho nabízely se slevou. Jde o ohromné plýtvání,“ říká Steffi Černá.

Zboží z nejchudších zemí

Tato cesta však podle ní nebude jednoduchá. „Problém tkví v tom, že se oblečení vyrábí ve velmi chudých zemích. Díky liberalizaci trhu lze toto obtížně regulovat. Musely by se na tom podílet i ty státy, kde se oblečení vyrábí. Jakmile však zpřísní podmínky či zvednou minimální plat, značky své továrny prostě přestěhují do ještě chudších zemí, aby jim neklesal zisk. Proto vnímám jako klíčovou roli spotřebitelů, kteří svými požadavky vytváří poptávku,“ zmiňuje zakladatelka startupu.

Obor módy ohleduplné k životnímu prostředí má podle ní dobré perspektivy. „Hlad po udržitelných produktech rychle stoupá a v dohledné době se to nezmění. V Německu je pomalu cítit začínající ekonomická krize. S ní přichází období hledání nových cest a technologií, jak vyrábět efektivněji a levněji. Stejné cíle má filosofie udržitelnosti. Pokud si jako kupující vybírám zboží s rozmyslem, velmi tím ušetřím,“ podotýká Steffi Černá.

Ekologický přístup tak podle ní přestane být okrajovou záležitostí. „Mou vizí je, že se z udržitelnosti stane mainstream, že bude normální koupit si raději jednu kvalitní a etickou věc než deset nekvalitních. Doufám, že se tímto směrem budou ubírat další kroky naší společnosti a přeji si, aby na tom měla Alpaka svůj podíl,“ uzavírá Steffi Černá.


Dalibor Dostál

Startup Alpaka v kostce

Aplikace Alpaka byla spuštěna v září roku 2019. Jejím cílem je pomáhat uživatelům orientovat se v etické a udržitelné módě. Analyzuje obsah šatníku a ukáže, jak často uživatel nosí jednotlivé kusy oblečení. Nabízí také možnost výměny oblečení a přehled prověřených obchodů, které nabízí zboží v rámci takzvané pomalé módy – slow fashion.

Pravidelné novinky e-mailem