Startup 100ks učí Čechy poznávat současné výtvarné umění

Chcete si pořídit díla žijících tuzemských malířů za rozumnou cenu? Vstupenkou do světa současného českého výtvarného umění se stal pro širokou veřejnost projekt 100ks, za kterým stojí olomoucký podnikatel Jakub Svoboda.

Startup ve spolupráci s výtvarníky a kurátory nabízí Čechům už tři roky umělecké tisky, které stojí zlomek ceny originálních obrazů, a to vždy v počtu sto kusů. 

Jakub Svoboda (100ks)

S díly světově uznávaného českého streetartového umělce a malíře Tomáše Junkera aka Pausera, který ve svých obrazech propojuje tradiční umění starých mistrů se současným digitálním světem, se Michal Nový setkal poprvé v roce 2022 na výstavě v Poděbradech.

„Upozornil mě na něj kamarád z Olomouce, kde Tomáš Junker pořádal streetartový festival. Jeho plátna jsme pak viděli na výstavě v poděbradské galerii Ludvíka Kuby a s manželkou jsme si je okamžitě zamilovali,“ vypráví sběratel moderního českého umění.

Tisk o rozměrech 100 x 70 cm s Pauserovým obrazem Selfie Venus si na e-shopu 100ks.cz pořídili takřka za hubičku, tedy zhruba za pět tisíc korun.

Selfie Venus (Tomáš Junker) | 100ks

Edice ve spolupráci s autory

Startup 100ks nabízí milovníkům současného umění díla od etablovaných (českých, slovenských a polských) výtvarníků ve formě limitovaných edic uměleckých tisků. Formálně působí jako e-shop s uměním, podle svého zakladatele Jakuba Svobody má ale blíž k vydavatelství.

„Sami si vybíráme umělce, se kterými chceme spolupracovat, a každou edici s nimi připravujeme od začátku do konce – od kurátorského výběru přes produkci, tisk až po prodej. Nejsme přeprodejci ani tržiště, úzká spolupráce s autory je pro nás zásadní,“ popisuje svůj projekt Jakub Svoboda.

100ks nabízí alternativu nástěnným dekoracím z hobby marketů a obchodních domů s nábytkem. Ve spolupráci se známými kurátory současného umění zpřístupňuje lidem díla od nejuznávanějších žijících malířů.

Jeden z významných českých malířů a grafiků Jiří Meitner říká, že nemíchá barvy: „Já je tlačím rovnou z tuby a snažím se o dokonalou souhru, aby ve svém výsledku diváka zaujala.“

O dokonalou souhru se světem současného českého výtvarného umění se snaží i startup 100ks, který si za tři roky našel a zaujal tisíce diváků. Za prodaná díla utržil desítky milionů korun a pro mnohé české autory se stal vítaným zdrojem příjmů.

Od svého vzniku prodali téměř 7 000 tisků. „Máme 33 kompletně vyprodaných edic a aktuálně je v prodeji zhruba stovka dalších. Umělcům jsme za dobu fungování vyplatili už přes dvanáct milionů korun. 100ks je už teď pro řadu autorů relevantním a zajímavým zdrojem příjmů,“ popisuje Jakub Svoboda.

Zajímají nás pouze a jenom žijící umělci – jak se říká, mrtví umělci vaše peníze nepotřebují. Chceme podporovat ty, kteří tvoří tady a teď.

Jsem naším vlastním zákazníkem

Curriculum vitae 100ks se začíná psát v roce 2021, zhruba rok ale trvalo, než se Jakubu Svobodovi podařilo celý koncept dotáhnout do finální podoby.

A proč se rodák z Prahy žijící už tři roky v Olomouci rozhodl pustit na tenký led vlastního byznysu? Jeho motivace byla prostá.

Stal jsem se v podstatě naším vlastním zákazníkem. Chtěl jsem mít doma něco od nejlepších současných českých umělců, ale zároveň jsem se trochu bál hned si pořídit originál. Podepsaný limitovaný tisk v top kvalitě, od umělce, kterého mi doporučí respektovaný kurátor, mi přišel jako ideální cesta, jak se začít obklopovat současným uměním,“ prozrazuje. 

Jakub Svoboda (100ks) a malířka Julie Machallová | 100ks

Během pandemie covidu, kdy byl zavřený doma, mel navíc dostatek času přemýšlet a zjišťovat si, kde a za jakou cenu pořídit díla současných českých výtvarníků.

V úspěch svého projektu od počátku bezvýhradně věřil. „Jinak bych do něj neinvestoval tolik energie ani vlastních peněz. Úspěch samozřejmě nikdy není jistý, ale věřím, že když něco dává smysl vám samotnému jako zákazníkovi, je to dobrý výchozí bod,“ usmívá se.

Pro Jakuba Svobodu je v podnikání důležité nebát se riskovat a nenechat se svazovat přílišným perfekcionismem. 

„Podle mě je důležitá schopnost fungovat i v nejistotě. Málokdy víme všechno dopředu, často děláme rozhodnutí s neúplnými informacemi. Mně osobně pomáhá nebát se spustit věci, které nejsou úplně hotové. Perfekcionismus je často spíš brzdou než výhodou,“ dodává.

Proč název 100ks?

„Název je záměrně jednoduchý a lapidární – odkazuje na počet kusů v jedné edici. Každý náš tisk vychází maximálně ve 100 kusech a toto číslo nikdy nepřekročíme. Je to zároveň připomínka naší filozofie: dělat umění dostupnějším, ale zároveň zachovat jeho exkluzivitu,“ říká Jakub Svoboda.

Projekt 100ks je v Česku ojedinělý, ve světě nicméně existují podobné platformy. „Mezi ty nejzajímavější patří třeba Avant Arte nebo Heni Editions – oba se zaměřují na limitované edice, které vznikají ve spolupráci s globálními hvězdami současného umění. Náš přístup je ale jiný. Chceme pracovat s tím nejlepším, co nabízí místní scéna, a zároveň hledat cesty, jak jednotlivé trhy mezi sebou propojovat,“ sděluje podnikatel.

Jednou z cest, kterou právě prošlapávají, je představování moderních českých autorů polskému publiku – a naopak. Kromě tisků nabízejí také vybrané originály, většinou právě ty, ze kterých stokusové edice vznikly.

S Mitonem v zádech. Vítaná pomoc investorů

S rozjezdem projektu pomohla miliony korun investiční skupina Miton, stojící za úspěšnými projekty jako Rohlík, Bonami, Glami.cz nebo Knihobot. „A také za desítkami dalších inspirativních firem, které kombinují technologii s dobrým nápadem a silnou značkou,“ připomíná zakladatel 100ks.

Spolupráce s Mitonem ale není jen o financích. Je také o sdílení zkušeností s dalšími, které tito investoři podporují. „To, že mám kolem sebe lidi, kteří rozumí budování e-commerce projektů jako málokdo u nás, je neskutečná výhoda,“ říká Jakub Svoboda.

Adam Štech: Petr Pavel | 100ks

V rodinném podniku je oporou jeho manželka Radka: „Moje žena je dlouholetá zkušená marketérka a pro 100ks je od začátku klíčová. Vytváří veškerý obsah pro naše sociální sítě, řeší e-mailingovou strategii a „tone of voice“ celé značky. Ale hlavně – je u všech důležitých rozhodnutí.“

Výrazný rukopis autora a důvěra odborníků

Umění je jazyk, kurátor tlumočník – respektive ten, kdo tento jazyk „překládá“ pro publikum, které nemá stejné znalosti nebo zkušenosti.

Startup 100ks proto od začátku spolupracuje s renomovanými kurátory, jako jsou Petr Vaňous, Karina Kottová nebo Jan Čejka. Ti pomáhají manželům Svobodovým vybírat umělce i konkrétní díla.

„Zároveň si už ale část umělců vybíráme sami. Po několika letech aktivního sledování (primárně) české scény máme poměrně solidní přehled. Důležité pro nás je, aby autor měl výrazný rukopis, kvalitní výstavní historii a důvěru odborné veřejnosti – ale zároveň aby jeho díla dokázala oslovit i širší publikum mimo úzký kruh sběratelů,“ shrnuje Jakub Svoboda.

Jakub Svoboda | 100ks

Ne všechny edice se prodávají stejně úspěšně, celkově se ale startupu z Olomouce daří otevírat svět moderního českého umění pro širokou veřejnost a zároveň pomáhat umělcům.

„Prodej je samozřejmě do velké míry založený na estetickém vnímání, které má každý postavené trochu jinak. Někdy se prostě trefíme do vkusu publika víc, jindy míň. Celkově máme od umělců velmi pozitivní zpětnou vazbu, a to jak po lidské, tak po profesní stránce. Mnozí s námi spolupracují opakovaně,“ doplňuje podnikatel.

Němí učitelé na i pod pultem: ‚Knižní lahůdkářství‘ sází na originalitu malých nakladatelství

Startup rychle roste, letošní obrat firmy by se měl vyšplhat k 25 milionům korun. Na začátku to byl malý projekt od stolu, za kterým stáli dva lidé… „Dneska už je za 100ks reálný desetičlenný tým lidí, kteří se starají o produkci, logistiku, rámování, tisk, zákaznickou péči, marketing a obsahové projekty,“ popisuje Jakub Svoboda.

Malířství zůstane jejich hlavním zaměřením, do budoucna by se ale rádi věnovali i fotografiím či sochařství.

V Česku je pro současné umění zásadní především primární trh – přímé propojení mezi umělcem nebo galerií a sběratelem. U tradičních galerií probíhá prodej hlavně offline. Startup 100ks chce být a také je silným hráčem v online prostoru.

Každý tisk vydáváme maximálně ve 100 kusech a nikdy náklad nezvyšujeme ani nedotiskujeme. Co je pryč, to je pryč. Na našem webu najdete vyprodaných edic, kde se každý může podívat, co mu uniklo a už se nebude opakovat.

„V současnosti působíme primárně v Česku a na Slovensku. Máme za sebou pokus o expanzi do Polska, který nám zatím úplně nevyšel – ale i to je cenná zkušenost. Letos chceme v menším měřítku otestovat i rakouský trh, abychom si ověřili, co mají jednotlivé země společného, v čem jsou specifika a kde naopak uvidíme reálné příležitosti. A pak se uvidí,“ dodává zakladatel.

Pokud se expanze do Rakouska povede lépe než polské dobrodružství, jsou připraveni i na dobývání větších trhů.

„Vedle toho pracujeme na projektech, které pomůžou lidem lépe se zorientovat ve světě současného umění – například formou srozumitelného přehledu toho, kdo jsou dnes uznávaní autoři, nebo otevřené výzvy pro nové umělce,“ uzavírá Jakub Svoboda.

Jakub Procházka
• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Kreativní průmysly

Doporučujeme