Modernizace tratí i hybridní vlaky, Polsko masivně investuje do železnice

Železniční doprava je klíčovým prvkem konkurenceschopnosti a modernosti polského hospodářství. V rámci Národního plánu obnovy proto země investuje v přepočtu desítky miliard korun do výstavby a modernizace tratí i technického zázemí a nákupu kolejových vozidel.

Ministr infrastruktury Polska Dariusz Klimczak oznámil na nedávné konferenci o budoucnosti železniční dopravy v Evropě pořádané v rámci polského předsednictví v Radě EU ve Vratislavi, že investice do železnice jsou důležité pro ekonomický růst.

Ilustrační fotografie

Nedávný výpadek elektřiny ve Španělsku a Portugalsku je podle ministra signálem, že stojí za to zaměřit se také na nákup hybridních vlaků. Polsko na ně sází nejen kvůli odolnosti železniční infrastruktury, ale i kvůli zajištění infrastruktury dvojího užití pro vojenskou mobilitu. Španělsko a Portugalsko ukázaly, že v důsledku nepředvídatelných okolností se může železnice zastavit, pokud neexistuje alternativa hybridního pohonu.

ExportMag.cz: Ve světě vzniká síť ekologických učeben Archimedes s českými technologiemi

Polsko dnes zažívá renesanci železnic z hlediska výdajů na jejich modernizaci. Státní společnost PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) v rámci Národního plánu obnovy (zmodernizuje minimálně 800 km železničních tratí za 10,7 mld. zlotých (63 mld. českých korun). Investice budou směřovat do zvýšení kapacity tratí, zlepšení parametrů a odstranění úzkých míst, a to v co nejkratším čase. Do modernizace tratí půjde 59 % rozpočtu na železnici v rámci Národního plánu obnovy.

Zapojení fondů EU

Investice jsou financovány nejen z něj, ale také z programů, jako jsou Evropské fondy pro infrastrukturu, klima, životní prostředí, Nástroj pro propojení Evropy (CEF) nebo program Evropské fondy pro východní Polsko a regionální programy. Celkem se jedná o zhruba 33 mld. zlotých (194 mld. korun) z fondů EU v letech 2021–2027, které umožní další rozvoj železniční infrastruktury, nákup moderních vlaků a implementaci digitálních systémů řízení dopravy.

Šance i pro česká řešení

Jen v rámci Národního plánu obnovy je plánováno přibližně 40 projektů týkajících se železničních tratí. Dojde k výměně kolejí, trakčního vedení a systému řízení vlakové dopravy. Ve stanicích a zastávkách budou vybudována moderní nástupiště. Čeští dodavatelé všech prvků železniční infrastruktury a dopravy tak mají ideální příležitost zúčastnit se řady veřejných zakázek v oblasti železniční dopravy v Polsku a vzhledem ke svým zkušenostem v nich být i úspěšní.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky ve Varšavě (Polsko). Autor: Jaroslav Remeš, ekonomický diplomat.
• Teritorium: Evropa | Polsko | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Doprava, logistika

Doporučujeme