Jde o významnou zakázku, která je součástí Rezoluce o rozvoji dopravy ve Slovinské republice do r. 2030 a dlouhodobé strategie Ministerstva infrastruktury, která je zaměřena na modernizaci a rozvoj slovinské železniční infrastruktury. Stavební a inženýrské práce budou spočívat zejména v modernizaci trati v souladu s evropskými standardy na úseku Podnart – Lesce Bled v celkové délce 10,69 km.
Modernizační práce budou zaměřeny na dosažení kompatibility s evropskou regulací TEN-T, především dosažení plné elektrifikace, rozchodu kolejí 1,435 m, zatížení na nápravu 22,5 tuny, rychlosti vlaku nejméně 100 km/h, délky projíždějící soupravy 740 m a standardů ERTMS.
Stávající trať Podnart – Lesce tyto požadavky nesplňuje, především zatížení na nápravu a standardy ERTMS. Plánovaná je v rámci tendru mj. výměna železničního svršku a nosných konstrukcí, sanace železničního spodku, odvodnění trasy, rekonstrukce perónu zastávek Otoče, Globoko a Radovljica, sanace tunelů Globoko a Radovljica či instalace protihlukových zábran. Hodnota projektu činí 45 € milionů, termín zpracování je 20 měsíců ode dne zahájení prací. Projekt je mj. spolufinancován z fondů Evropské unie a z prostředků Ministerstva životního prostředí.
Text tendru a dokumentace bude k dispozici na portále veřejných zakázek eNaročanje a také na evropském portále TED.
Projekt bude příležitostí zejména pro stavební firmy v oblasti výstavby železniční infrastruktury či dodavatelé signalizačních, bezpečnostních a telekomunikačních technologií. Podle vyjádření slovinských úřadů i místních samospráv budou v budoucnu realizovány další projekty modernizace a úprav železniční trati na ostatních úsecích nesplňujících požadované evropské normy, mj. úseky Kranj – Podnart, Lesce Bled – Žirovnica, Žirovnica – Slovenski Javornik a Slovenski Javornik – Jesenice.
Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Lublani (Slovinsko). Autoři: Jan Beneš, zástupce velvyslance a ekonomický rada, Dagmar Šober.